Nexans

Beatrice Offshore Windfarm: Nexans’ fjerde og siste eksport kabellengde på vei til Skottland

Prosjektet for ilandføring av kraft fra Skottlands største offshore vindpark nådde nylig to viktige milepæler, først med vellykket testing av landkabelen på 400 kV og deretter med lasting av den siste kabellengden på leggefartøyet C/S Nexans Skagerrak ved Nexans’ fabrikk i Halden.
Nexans Halden har produsert sjøkabelen til Beatrice Offshore Windfarm i Skottland. Når vindparken kommer i drift i løpet av 2019, vil den kunne generere nok fornybar energi til å kunne forsyne over 450 000 britiske husstander med strøm.

Oslo, 5. april 2018: Nexans oppnådde nylig to viktige milepæler i prosjektet hvor Nexans leverer eksportkabelforbindelsen for ilandføring av totalt 588 MW fra Beatrice Offshore Windfarm. Den første av de to landkablene på 400 kV, samt tilhørende høyspentutstyr, er nå ferdig installert og testet. I parallell har Nexans Norway produsert sjøkabelen på 220 kV, lastet den siste lengden på selskapets kabelleggingsfartøy C/S Nexans Skagerrak og installert lengden i Moray Firth bukten. Kabelen vil deretter bli gravd ned ved hjelp av Nexans’ unike nedgravingssystem, Capjet.

Fra sjø til land: koble Beatrice Offshore Windfarm til det skotske kraftnettet

Beatrice Offshore Windfarm, som etter planen skal være i full drift i løpet av 2019, er et samarbeidsprosjekt mellom SSE, Copenhagen Infrastructure Partners og Red Rock Power Limited, som er et britisk datterselskap av det kinesiske SDIC Power Holding Co. Vindparken ligger i Moray Firth og blir med sine 84 turbiner Skottlands største vindpark. Den kan produsere nok strøm til rundt 450 000 husstander.

To parallalle ekport sjøkabler installeres og beskyttes fra vindparken og inn til land vest for Portgordon på Moray kysten, en strekning på ca 70 kilometer. På ilandføringsstedet kobles så sjøkablene til kabelsystemet på land, som fortsetter de 20 kilometerne til transformatorstasjonen i Blackhillock. Deretter sikrer landkabler på 400 kV overføringen videre fra transformatorstasjonen og inn til kraftnettet.

Nexans sikret seg turnkey-kontrakten på utvikling, produksjon, testing, levering og installasjon av hele kraftkabelsystemet fra vindparken til transformatorstasjonen på land. Innenfor rammene av prosjektet skal Nexans levere totalt 265 km kabler, deriblant 145 km 220 kV sjøkabler, 115 km 220 kV landkabler og 5 km 400 kV landkabler i tillegg til nødvendig høyspentutstyr.

Nexans fullførte leggingen og nedgravingen av den første sjøkabelen i fjor. Tidligere denne måneden fullførte Nexans installeringen av landkretsene på 400 kV, inkludert utendørs endeavslutninger. Selskapet utnyttet sin spisskompetanse for å utføre termineringsarbeidet horisontalt før vertikal tilkobling ved kraftstasjonen i Blackhillock.

«Beatrice-prosjektet er en utmerket illustrasjon på vår evne til å levere komplette løsninger for tilkobling av offshore vindparker til kraftnettet», sier Vincent Dessale, Senior Executive Vice President for forretningsenheten Subsea and Land Systems i Nexans. «Nexans har i mange år vært engasjert i arbeidet for energiomstilling, både i Europa og i verden for øvrig, og vi er stolte over å kunne bidra til byggingen av Skottlands største vindpark.»

Sjøkablene til Beatrice Offshore Windfarm er produsert ved Nexans’ fabrikk i Halden, mens landkablene er produsert ved konsernets fabrikk i Charleroi i Belgia. Det tilhørende høyspentutstyret er levert av Nexans Switzerland.

I over 15 år har Nexans vært en sentral pådriver for utvikling av kabler til vindparker. Det var det første selskapet som produserte 245 kV tre-leder sjøkabler. Så langt har Nexans' kabler gjort det mulig å føre i land over 3 500 MW kraft fra offshore vindparker til kraftnett rundt om i verden.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.C/S Nexans Skagerrak seiler ut fra Halden

Bilder

Om Nexans

Nexans
Postboks 6450 Etterstad

22 88 61 00http://www.nexans.no

Nexans Norway AS er ledende leverandør av kraft-, tele-, installasjons- og varmekabler i Norge, og blant verdens ledende innen offshore-kontrollkabler og høyspente sjøkabler. Selskapet har hovedkontor i Oslo, produksjonsanlegg på Rognan, Langhus og i Halden.

Selskapet har omlag 1700 ansatte og er en del av Nexans konsernet med kommersiell virksomhet over hele verden og produksjon i 40 land. Konsernet sysselsetter omlag 26 000 medarbeidere og er notert på børsen i Paris. Du finner flere opplysninger hvis du klikker deg inn på www.nexans.no.

Følg pressemeldinger fra Nexans

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nexans på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nexans

Kontrakt på 100 millioner euro til Nexans4.12.2018 12:02:31 CET | Pressemelding

Nexans skal produsere, levere og installere en sjøkabel, inkludert fiberoptisk kabel, i en vanndybde på opptil 650 meter i Filippinene. Kabelforbindelsen vil gi det filippinske folket et mer pålitelig strømnett. Den fiberoptiske kabelen vil bli produsert på Nexans Norways anlegg på Rognan, mens sjøkabelen vil bli produsert i Halden og på selskapets anlegg i Japan. Kontrakten bekrefter Nexans’ stilling som en viktig global leverandør av masseimpregnerte kabelsystemer på dypt vann.