Bauer Media tar opp kampen med Apple og Spotify

Bauer Media, som står bak radiokanaler som Radio Norge, Radio Vinyl, Norsk Pop og Radio Rock, har ambisjon om å vinne kampen om norske podkastlyttere. 6. april lanserer Bauer Media podkastplattformen Podplay.

Kristoffer Vangen, program- og merkevaredirektør. Foto: Bauer Media

Podplay er en distribusjons- og lytterplattform i konkurranse med Apple og Spotify, som blant annet skal gjør det enklere å finne frem i podkastjungelen. Mange synes fortsatt det er utfordrende å orientere seg blant alle podkastene som utgis. Podplay skal både bidra til at man lettere finner innhold og forbedre brukeropplevelsen med sitt enkle brukergrensesnitt. Investeringen inkluderer også ambisjonen om å bli en ledende aktør innen podkastinnhold.

Bruken av podkast er i kraftig vekst. Bare fra 2018 til 2019 økte den registrerte lyttingen med hele 24 prosent. Nå lytter rundt 2 millioner nordmenn til podkast hver uke. Program- og merkevaredirektør Kristoffer Vangen i Bauer Media tror timingen for lansering er god, tross unntakstilstanden vi har i Norge akkurat nå.

- Med et Norge som er rammet av koronaviruset, med påfølgende økt fritid, så er det ikke unaturlig at folk nå har mer tid til å teste nye tjenester og podkaster sier Vangen.

Bauer Media styrker samtidig satsingen på egenproduserte podkaster og samarbeid med produsenter utenfor eget konsern. Vangen sier en rekke avtaler allerede er inngått, og at flere er under utarbeidelse.

- Vi kjenner lydunderholdning og vil vokse gjennom en kombinasjon av originalt innhold og samarbeid. Men å investere i innhold krever også en konkurransedyktig podkastplattform, sier Vangen.

Den nye plattformen vil være tilgjengelig som app og på nett den 6. april. Norge er først land ut med lanseringen av Podplay, men plattformen vil bli rullet ut i flere land der Bauer Media opererer.

I løpet av en vanlig uke har Bauer Media over to millioner lyttere på sine lydplattformer. Bauer Media er Europas største radioselskap og en av Nordens største podkastaktører med en million i ukentlig lyttere på podkast alene.

Kristoffer Vangen, program- og merkevaredirektør. Foto: Bauer Media