Bauer Media tar opp kampen med Apple og Spotify
Podplay er en distribusjons- og lytterplattform i konkurranse med Apple og Spotify, som blant annet skal gjør det enklere å finne frem i podkastjungelen. Mange synes fortsatt det er utfordrende å orientere seg blant alle podkastene som utgis. Podplay skal både bidra til at man lettere finner innhold og forbedre brukeropplevelsen med sitt enkle brukergrensesnitt. Investeringen inkluderer også ambisjonen om å bli en ledende aktør innen podkastinnhold.
Bruken av podkast er i kraftig vekst. Bare fra 2018 til 2019 økte den registrerte lyttingen med hele 24 prosent. Nå lytter rundt 2 millioner nordmenn til podkast hver uke. Program- og merkevaredirektør Kristoffer Vangen i Bauer Media tror timingen for lansering er god, tross unntakstilstanden vi har i Norge akkurat nå.
- Med et Norge som er rammet av koronaviruset, med påfølgende økt fritid, så er det ikke unaturlig at folk nå har mer tid til å teste nye tjenester og podkaster sier Vangen.
Bauer Media styrker samtidig satsingen på egenproduserte podkaster og samarbeid med produsenter utenfor eget konsern. Vangen sier en rekke avtaler allerede er inngått, og at flere er under utarbeidelse.
- Vi kjenner lydunderholdning og vil vokse gjennom en kombinasjon av originalt innhold og samarbeid. Men å investere i innhold krever også en konkurransedyktig podkastplattform, sier Vangen.
Den nye plattformen vil være tilgjengelig som app og på nett den 6. april. Norge er først land ut med lanseringen av Podplay, men plattformen vil bli rullet ut i flere land der Bauer Media opererer.
I løpet av en vanlig uke har Bauer Media over to millioner lyttere på sine lydplattformer. Bauer Media er Europas største radioselskap og en av Nordens største podkastaktører med en million i ukentlig lyttere på podkast alene.
Nøkkelord
Kontakter
Bjarte ØgreyCMO - Pressekontakt
Tel:+47 928 07 881bjarte.ogrey@bauermedia.noBilder
Om Bauer Media AS
Bauer Media Audio er Europas største kommersielle radiokringkaster.
I Norge står Bauer Media bak 80 radiokanaler og et voksende nettverk av podkaster. Vi er tilgjengelig på DAB, nett og mobil.
Bauer Media AS driver de riksdekkende reklamefinansierte radiokanalene Radio Norge, Radio Rock, Radio Topp 40, Radio Vinyl, Radio Norsk Pop, Kiss og P24-7 MIX, KOS og FUN.
Alle kanalene er tilgjengelig nasjonalt på DAB, via våre apper og på nett.
Bauer Media AS tilbyr også et Premium-abonnement der samtlige radiokanaler selskapet står bak kan høres uten reklame, samt lytterne får eksklusivt innhold og kvalitetspodkaster.
Selskapet har ca. 70 medarbeidere med hovedkontor i Oslo, med samarbeidspartnere over hele verden.
Følg pressemeldinger fra Bauer Media AS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bauer Media AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bauer Media AS
Romkapsel er verdens nordligste podkast18.1.2024 16:42:46 CET | Pressemelding
Mellom 15. og 19. januar flytter Norges største romfartspodkast studio til Kartverkets anlegg i Ny-Ålesund på Svalbard.
Med Christian Borch på maktens bakrom16.1.2024 13:59:33 CET | Pressemelding
"Ikke alt er like vakkert", sier den erfarne journalisten Christian Borch i sin nye podkastserie. Her ønsker han å gi lytterne innblikk i de mindre kjente sidene av internasjonal politikk. Med sin nærhet til kilder og rike erfaring har Borch et unikt grunnlag for sitt podkastprosjekt. Nemlig å vise fram de skjulte mekanismene og elitens egoisme som sterke drivere når store politiske beslutninger tas.
Nye utfordringer for Fredrik Græsvik3.1.2024 17:00:00 CET | Pressemelding
Etter år med rapportering fra konfliktområder verden over går nå Fredrik Græsvik over til en arena fri for fysiske farer. Han lanserer en rykende fersk podkast som er døpt «Fredrik Græsvik, uredigert». Med den ønsker han å bringe historier fra mennesker som har opplevd livsendrende hendelser både i Norge og internasjonalt, eller som kan gjøre oss klokere.
Bauer Media med ny logo og visuell profil30.11.2023 15:00:00 CET | Pressemelding
Bauer Media lanserer i dag sin nye logo og profil som en del av den omfattende utviklingen selskapet er i. Den nye visuelle identiteten vil bidra til å skape en mer distinkt merkevare og reflektere selskapets overgang fra et tradisjonelt mediehus til et ledende mediehus innen lyd.
Finn Bjelke om ny Beatles-låt: – Et rungende «tja»2.11.2023 16:44:36 CET | Pressemelding
– Som en Paul McCartney-ballade med litt dårligere melodi, mener programlederen etter å ha hørt den aller siste sangen fra hans store favorittband, The Beatles.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom