Batteripionjären Dr. Christina Lampe-Önnerud tilldelas Kungens Medalj för sina insatser inom näringslivet

STOCKHOLM, April 21, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Cadenza Innovation, tillverkare av högpresterande litiumjonbatterier och energilagringslösningar, tillkännagav idag att grundaren och tillika VDn, Dr. Christina Lampe-Önnerud blev igår tilldelad en av Sveriges mest prestigefyllda utmärkelser – Hans Majestät Konungens medalj i 12e storleken i högblått band för framstående insatser inom svenskt näringsliv.

Prisutdelningen med Hans Majestät Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia hölls igår på Stockholms slott. Pressmeddelandet om årets pristagare finns här.

Hans Majestät Konungens medalj, instiftades i början av 1800-talet och tilldelas svenska och utländska medborgare för särskilda förtjänster och även till befattningshavare vid de Kungliga Domstolarna. Tidigare prismottagare inkluderar Spotifys grundare och VD Daniel Ek, Hitachi Energy (tidigare ABB) EVP Johan Söderström och iZettle (förvärvad av PayPal) grundare och VD Jacob De Geer.

“Batterier är kritiska i nutida energilösningar för mobila enheter och elbilar, eftersom dessa i förlägningen möjliggör moderniseringen av elnät. Batterier och energilager är en viktig del i kampen mot de globala klimatförändringarna, vilka i sin tur utgör en av vår generations största utmaningar för framtiden”, säger Dr. Lampe-Önnerud.

“Sveriges långsiktiga satsning på utbildning och vetenskap har gjort och fortsätter att göra Sverige världsledande”, tillade hon. “Jag har haft förmånen av en gedigen utbildning som bas och samtidigt förblivit engagerad i kärnfrågor kring innovation och entreprenörskap både i Sverige och runt om i världen. Jag är mycket hedrad över detta pris från Hans Majestät Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia och tacksam att tillhöra denna grupp av pristagare som driver Sverige framåt på ett positivt sätt.”

Vid sidan av innovation inom energiområdet är Dr. Lampe-Önnerud också mycket engagerad inom globala klimatfrågor och stöder även aktivt kvinnligt ledarskap i multipla forum. Med mer än 80 patent som bas har hon startat flertalet bolag inom batteribranschen med produkter skräddarsydda för bärbar elektronik, elfordon (EV) och industriella batterier. Dr. Lampe-Önneruds arbete har vid två olika tillfällen och för två olika teknologier uppmärksammats av World Economic Forum (WEF Tech Pioneer). Hon är invigd i Ernst & Young (EY) Entrepreneur Of The Year Hall of Fame och aktiv i EY:s årliga tävlingsprogram för Entrepreneurial Winning Women och Executive Education Program. Hon finns också omnämd av Inc Magazin gällande topp-100 kvinnliga affärsgrundare. Hon mottog pris från MIT Technology Review som innovator under 35, och är för närvarande medlem i MIT:s externa ledarskapsforum och råd.

Dr. Lampe-Önnerud, född och uppvuxen i Sverige, blev tidigt inspirerad av fadern Dr. Wolfgang Lampes innovation kring elförsörjning och blev samtidigt sporrad till krävande studier av modern, lärarinnan Eva Lampe. Dr. Lampe-Önneruds stora intresse för både vetenskap och konst uppdagades tidigt men Christina valde slutligen en vetenskaplig karriär med mycket musik vid sidan om. Med grundutbildning i kemi och matematik och med efterföljande doktorsexamen i kemi från Uppsala Universitet fortsatte hon med post-doktorala studier vid Massachusetts Institute of Technology (MIT) i Boston, USA. Därifrån inledde hon en karriär inom affärsvärlden som tagit henne världen runt.

Dr. Lampe-Önnerud valdes in i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien 2010, mottog priset “Årets Svenska Kvinna” från Swedish Women’s Educational Association International (SWEA) och är sedan 2013 Hedersambassadör för Dalarna.

Christina träffade sin man, Dr. Per Önnerud, som tonåring i Ludvika där de båda växte upp. Idag tjänstgör han som teknisk chef på Cadenza Innovation och är också en internationellt känd batteriexpert. Paret har två barn, Anna-Maria och Mattias.

Om Cadenza Innovation, Inc.
Cadenza Innovation, grundades 2012 av ett expertteam på litiumjonbatterier med mer än 125 patent. Cadenza Innovations immateriella tillgångar och expertis har lett till utveckling och massproduktion av litiumjonbatterier. Cadenza har etablerat sig som en ledare inom säkra och energitäta batterilösningar. Teamet bakom Cadenza har haft nyckelroller hos batterileverantören Boston-Power, investeringsföretaget Bridgewater Associates, konsultföretaget Arthur D. Little och andra globala företag och organisationer. Cadenza Innovation har finansierats av det amerikanska energidepartementet, delstaterna New York, Connecticut och Massachusetts, Golden Seeds, Rockwell Automation och andra privata investerare. Företagets huvudkontor och teknologiutveckling är baserade i Connecticut, USA. För mera information besök www.cadenzainnovation.com.

Kontakt:
Bryan Grillo
CHEN PR för Cadenza Innovation
Cadenza@chenpr.com

Ett foto som medföljer detta tillkännagivande finns tillgängligt på: https://www.globenewswire.com/NewsRoom/AttachmentNg/7a95fefb-75e4-4d2d-9b9e-f3139899cd30

För att se det här innehållet från ml.globenewswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Mandalay Resources Corporation Announces the Results of Its Annual General Meeting of Shareholders25.5.2022 23:32:49 CEST | Press release

TORONTO, May 25, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Mandalay Resources Corporation ("Mandalay" or the "Company") (TSX: MND, OTCQB: MNDJF) is pleased to announce the results of its Annual General Meeting of Shareholders (the “Meeting”) held today virtually. All the resolutions presented at the Meeting were approved by the shareholders, with the votes cast by proxy representing 67.63% of the total shares outstanding as of the record date. Election of Directors The number of directors was fixed at seven members and each of the seven nominees listed in the Company’s Management Information Circular dated April 14, 2022, were re-elected to the Company’s Board of Directors. Abraham Jonker remains the lead independent director and Bradford Mills continues as Chair. Results of the votes cast by proxy are set out below. ResolutionVotes Cast by Proxy For% ForVotes Cast by Proxy Withheld% WithheldBradford A. Mills61,552,12099.95329,1930.047Abraham Jonker61,551,31399.95130,0000.049Amy Freedman61,547,53899.94

Galapagos to showcase commitment to rheumatoid arthritis care at the upcoming European League Against Rheumatism congress25.5.2022 22:01:00 CEST | Press release

Celebrating EULAR’s 75thanniversary with focus on a new era of rheumatoid arthritis care Mechelen, Belgium;25 May 2022, 22.01CET;Galapagos NV (Euronext & Nasdaq: GLPG) will present 11 abstracts at the European League Against Rheumatism (EULAR) congress 2022, 01-04 June, taking place in Copenhagen, Denmark. The broad range of abstracts include trial data analyses supporting the efficacy and safety profile of filgotinib andreal-world clinical data around alignment of prescribing between physicians and rheumatoid arthritis (RA) patients. Galapagos is also hosting a hybrid symposium: “Evolving patient care in RA: Can JAK inhibitors meet patient and physician expectations for RA treatment?”, which will include a discussion focused on aligning physician and patient treatment goals, looking at what is meant by ‘comprehensive care’ and how to ensure that people living with RA are part of treatment and care goal setting. A meet-the-expert session, “Patient-centred care in RA: cutting through th