Båtsesongen nærmer seg i Innlandet – hold deg flytende

Vi går mot nok en sommer med norgesferie, og stadig flere ser frem til en sommer på sjøen. 1. mai starter også Mjøsfisket. Ta båtførerprøven, kjenn ditt fartøy og farvann, og sørg for godt vedlikehold.

– Kjenner du farvannet du skal ferdes i, unngår du å gå på grunn, sier Kjetil Nyborg, forsikringssjef i SpareBank 1 Østlandet.

Koronasommeren 2020 resulterte i et rekordår i antall meldte skader på båter i Norge, viser tall fra forsikringsbransjen. I et normalår meldes det om lag 10.000 båtskader i året, men i fjor ble det meldt hele 13.466 skader. Det er 25 prosent mer enn året før, og 12 prosent mer enn forrige rekordår, som var den varme sommeren 2018.

Enklere å ta båtførerprøven

Båtførerprøven er obligatorisk for alle født i 1980 eller senere som skal føre båt med mer enn 25 hk eller over 8 meters lengde. Nyborg mener likevel alle ferske båteiere gjør lurt i å ta båtførerprøven, uavhengig av alder og hjemfylke.

– Selv om Innlandssjøer en enklere å ferdes i enn skjærgårder på kysten, er det like viktig å kjenne til sjømannskap, farvann og fartøy. Nå er det også enklere enn noensinne å ta båtførerprøven, med flere tilbydere av nettbaserte kurs, sier Nyborg.

På grunn av koronasituasjonen har Sjøfartsdirektoratet åpnet for å ta videoovervåket test hjemmefra, og man kan registrere seg på Båtførerregisteret.

– Mange båtskader skyldes at folk overvurderer sine båtferdigheter. Nå er det ekstra mange som tidligere ikke har ferdes på sjøen, som kjøper båt. Er man helt fersk båteier, er det viktig å lære seg om grunnleggende sjømannskap og navigering for å unngå grunnstøtinger og sammenstøt med andre.

Nyborg forteller at det blant alle forsikringskundene til Fremtind (forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB) ble meldt nærmere 2000 båtskader i 2020, en økning på om lag 20 prosent fra året før, og at mange av de registrerte skadene kom av grunnstøting og sammenstøt med brygge.

Innlandet mer forskånet

– Selv om det er færre båter i Innlandet og vi er mer skånet for båtrelaterte skader enn kystfylkene, økte innrapporterte skader også i vår region i fjor, sier Nyborg i SpareBank 1 Østlandet.

Fremtind registrerte 56 skader på båt i Innlandet fjor blant SpareBank 1s forsikringskunder, en økning på 44 prosent fra 2019. De aller fleste skadene omhandlet sammenstøt med brygge/kai, samt tyveri.

Båtsesongen nærmer seg

Glemmer å sette i bunnproppen

Nyborg påpeker viktigheten av godt vedlikehold av båten, slik at både skrog, motor og annet er i sjødyktig stand.

– En tommelfingerregel er at det årlige vedlikeholdet koster en drøy tusenlapp per fot. Vi anbefaler å gjennomføre service, vedlikehold og konservering av motor hvert eneste år, forteller Nyborg.

Forsikringssjefen forteller at det er en økning i antall båter som synker i Norge.

– Mange glemmer faktisk å sette i bunnproppen i båten når den blir satt på vannet. I tillegg mangler mange båter vedlikehold og er i dårlig forfatning, sier Nyborg.

Båter kan synke fordi lensesystemet tetter seg med rusk og rask. Sjekk skrog for skader i gelcoat, skroggjennomføringer samt bunnventiler. Det er også viktig å sjekke at slangeklemmer sitter godt og ikke har skader.

----------------------------------------

Sjøvettreglene

Sjøvettreglene gir deg noen grunnleggende regler for hvordan du ferdes sikkert i båt. Husk at ulykker skjer når du minst venter det, så ta høyde for det uventede.

1. Tenk sikkerhet: Kunnskap og planlegging reduserer risikoen og øker trivselen.
  2. Ta med nødvendig utstyr: Utstyret må holdes i orden og være lett tilgjengelig.
  3. Respekter vær og farvann: Båten må bare benyttes under egnede forhold.
  4. Følg sjøveisreglene: Bestemmelsene om vikeplikt, hastighet og lanterneføring må overholdes.
  5. Bruk redningsvest eller flyteplagg: Det er påbudt å ha på seg flyteutstyr om bord i fritidsbåter under 8 meter. Fritidsbåter f.o.m. 8 meter skal ha egnet flyteutstyr til alle om bord.
  6. Vær uthvilt og edru: Promillegrensen er 0,8 når du fører fritidsbåt under 15 meter.
  7. Vis hensyn: Sikkerhet, miljø og trivsel er et felles ansvar.

Kilde: Sjøfartsdirektoratet