Bastø Fosen skal drives med strøm fra Fjordkraft

Bastø Fosen elektrifiserer fergesambandet Moss–Horten og forventer å spare over 6 millioner liter diesel i året. Strømmen skal leveres av Fjordkraft.

FJORDKRAFT PÅ TANKEN: Bastø Fosen sparer mer enn 6 millioner diesel på elektrifiseringen av Moss–Horten.

– Vi er veldig glade for å få avtalen i havn. Det er en stor leveranse på 129 GWh (millioner kilowattimer) fordelt over avtaleperioden på 5,5 år. Vi er stolt over å få levere Fjordkraft til fergene og ladeanleggene ved at vi er valgt til å gjøre porteføljeforvaltningen for et så omfattende elektrifiseringsprosjekt, sier kommunikasjonsdirektør Jeanne Tjomsland i Fjordkraft.

– I forbindelse med elektrifisering av sambandet, med nytt ladeanlegg ved kaia i både Moss og Horten, ny batteriferge og ombygging av de andre to hovedfergene, har Bastø Fosen ønsket å inngå en avtale med Fjordkraft for levering av strøm. Valget falt på Fjordkraft som en stor og seriøs aktør som kunne levere akkurat det vi etterspurte til en riktig pris, sier administrerende direktør Øyvind Lund i Bastø Fosen.

Bastø Fosen styrker miljøsatsingen til Norges travleste fergesamband og forventer å spare i overkant av 6 millioner liter diesel i året med elektrifiseringen på strekningen Moss–Horten.

Nybygget Bastø Electric og ladeinfrastruktur i Horten vil være operative 30. april 2021. Ladeinfrastrukturen i Moss vil være ferdigstilt senest august samme år, mens fartøyene Bastø IV og Bastø VI vil være klare for helelektrisk drift senest henholdsvis 31. januar og 30. juni 2022.

Fakta om Bastø Fosen

Bastø Fosen AS har i dag konsesjon på riksvegferjesambandet riksveg 19 Moss–Horten, og er et datterselskap av Torghatten ASA. Riksvegferjesambandet riksveg 19 Moss–Horten er Norges største fergesamband, der det årlig transporteres (2019 tall): 1,8 millioner kjøretøy og totalt fraktes ca. 3,8 millioner mennesker. Årlig gjennomfører Bastø Fosen AS ca. 36.000 avganger mellom byene Horten og Moss og operer i dag 6 bilferger.

Fakta om Fjordkraft

Fjordkraft leverer strøm til omlag 1,4 millioner mennesker gjennom nærmere 622.000 målepunkter i privathjem, bedrifter og offentlig sektor i hele Norge. Fjordkraft er et børsnotert selskap med hovedkontor i Bergen, og selskapet har avdelinger i Sandefjord, Trondheim, Oslo og Stavanger og på Sortland.

Kommunikasjonsdirektør  i Fjordkraft, Jeanne Tjomsland.
Kommunikasjonsdirektør i Fjordkraft, Jeanne Tjomsland.

Enda et godt Fjordkraft-kvartal20.8.2020 07:00:00 CESTPressemelding

Fjordkraft Holding ASA (Fjordkraft) fikk et justert driftsresultat på 124 (98) MNOK i 2. kvartal 2020. Det er en økning på 26 prosent fra samme periode foregående år. Underliggende netto driftsinntekter i 2. kvartal steg med 15 prosent til 314 MNOK, opp fra 274 MNOK i 2019. Konkurransetilsynet har godkjent oppkjøpet av Gudbrandsdal Energi AS og Eidsiva Marked AS. Når transaksjonen sluttføres i september blir Fjordkraft-konsernet Norges største aktør i sluttbrukermarkedet for strøm.