Barnekreftforeningen markerer september, den internasjonale barnekreftmåneden

Ingen barn og unge skal dø av kreft i et av verdens beste land, melder Barnekreftforeningen. I september markeres den internasjonale barnekreftmåneden og Barnekreftforeningen ønsker å bidra til økt bevissthet hos befolkningen om sykdommen som tar fra oss de yngste kreftpasientene. Markeringen starter på Bislett stadion på lørdag 2. september. Der skal over 100 spreke damer, mødre og søstre, løpe for sine barn og ungdommer med kreft. Mange av dem har et barn for lite.
Foto: Håvard Flaatten

Gjennom hele september vil Barnekreftforeningen vise frem barnas eget håp. Barna vil fortelle hvordan kreft preger både livskvalitet og familieliv. De har sendt inn filmer og tegnet tegninger til politikerne med sine beskjeder merket med #mitthåp.

Ikke alle barn blir friske
Kreft hos barn er annerledes enn kreft hos voksne. Noen av kreftformene hos barn og ungdom er svært kompliserte og nesten umulige å bekjempe helt. Barnekreft er ofte aggressiv og hurtigvoksende, og tiden betyr ekstra mye.

- Mange barn blir friske, men dessverre ikke alle. Vi vet at forskning bidrar til ny kunnskap og bedre behandling, påpeker barnekreftlege og hovedstyremedlem i Barnekreftforeningen, Eva Widing.

Det er stort behov for forskning som gir økt kunnskap om behandlingsmetoder, resultater og bivirkninger. Mange barn og ungdommer sliter med senskader etter behandling, og har begrenset livskvalitet etter en sterk kreftbehandling mens kroppen ennå ikke er ferdig utviklet.

-Vi må huske på at barne- og ungdomstiden er en helt unik periode i livet, som aldri kan erstattes. Barnekreftforeningen jobber for at barna får den beste behandlingen når de er syke, forteller daglig leder, Trine Nicolaysen.

Det blir mer forskning på barnekreft
Den store Facebook-aksjonen i våres økte midlene i Barnekreftforeningens forskningsfond betraktelig. Barnekreftforeningen er dypt takknemlig og imponert over engasjementet de opplevde tidligere i år. Over 18 millioner kroner ble donert til Barnekreftforeningen og aksjonen var nærmest en folkefest på Facebook.

18. september kan fagfolk innen barneonkologi fra hele landet glede seg til å sette i gang med søknadsskriving, for nå blir det flere midler å søke på enn noen gang.

Gullsløyfe for barna
Det internasjonale symbolet for barnekreft er gullsløyfen. Den er laget i gull, som er et av de mest edle og verdifulle metallene vi har. Barnekreftforeningen vil i hele september oppfordre alle til å bære gullsløyfen for å vise sin støtte. Den forskningen som gjøres i Norge, vil også få betydning for barn med kreft i andre land. Gjennom internasjonalt samarbeid og kunnskapsdeling, kan vi bidra til bærekraftige og positive forandringer for barn og ungdom med kreft.

-Vi har kommet godt i gang med arbeidet, men veien til målet er fortsatt lang og behovet for forskning er stort, avslutter Nicolaysen, daglig leder i Barnekreftforeningen.

Foto: Håvard Flaatten
Gullsløyfe

Barnekreftforeningen: Barnekreftforeningen ble stiftet i 1982 av foreldre til barn og ungdom med kreft. Foreningen drives på frivillig basis av foreldre som har eller har hatt barn med kreft. Barnekreftforeningen består av 14 fylkesforeninger rundt om i landet og formålet er å være en støttepartner og informasjonskilde for familier som rammes av barnekreft. Barnekreftforeningen jobber med å sette fokus på barnekreft i samfunnet og øke forskning innenfor barnekreft.

Fakta om Barnekreft:

Hvert år får om lag 180 barn i alderen 0–18 år i Norge forskjellige typer kreft.

Kreft hos barn kan deles i tre nesten like store grupper:

• Barn med akutte leukemier (ALL)
  • Barn med hjernesvulst
  • Barn med solide svulster som kan utstå fra mange forskjellige organer

De fleste barn som får kreft, har fra et halvt- til flere års intens behandling med cellegifter foran seg. Noen av barna må også gjennom kirurgiske inngrep og strålebehandling. Hvordan behandlingen er, avhenger av hva slags kreftsykdom barnet har.

Selv om kreft er en meget alvorlig sykdom er det gode sjanser for å bli frisk ved mange av de vanligste kreftformene barn får.