Barnas beste tips til voksne for å unngå forsøpling

Hva mener Norges barn er gode søppelvettregler? Miljøagentene og Hold Norge Rent vet at barn synes det å ta vare på miljøet er viktig, og derfor inviteres alle barn under 15 år til å bli med på en morsom søppelvett-konkurranse fra 21.-30. april. Ti av de beste rådene blir til Barnas nasjonale søppelvettregler.
Illustrasjon: NODE Berlin Oslo

– Dessverre ser forsøpling ikke ut til å være et minkende problem i Norge, og vi ønsker å åpne opp for at barna kan gi oss voksne gode råd til hvordan vi kan holde Norge rent, sier Lise Gulbransen, daglig leder i Hold Norge Rent.

– Vi vil dessuten gi barna noe annet å tenke på i denne vanskelige tiden og håper at barns entusiasme for et rent miljø kan få økt fokus i vår-månedene. Vi tror det er mange barn der ute som gjerne vil dele gode triks for å unngå forsøpling, og vi gleder oss til å få råd mot forsøpling fra barn over hele Norge.

Gode triks for å unngå forsøpling

Søppelvettregler er gode råd for å stoppe forsøpling i naturen og rundt oss der vi ferdes og der vi bor. Send oss ditt beste råd og bli med på konkurransen! Vinnerne vil motta en liten premie i posten.

Trenger dere hjelp til å komme i gang? – Spør barna!

• Hva er en huskeregel som er lur når du selv skal kaste søppel?
  • Hva gjør du for at søppel ikke skal havne i naturen eller på gaten?
  • Hvordan kan vi unngå at søppel faller utenfor søppelbøtten?
  • Hva er en ting vi alle kan tenke når vi ser søppel?

Målet er å ende opp med ti gode huskeregler som motiverer og veileder til ikke å forsøple.  Det er disse ti reglene som vil danne grunnlaget for en splitter ny liste over Barnas søppelvettregler!

Forslag til søppelvettregler og tegninger sendes til post@holdnorgerent.no

Frist for innsending av bidrag er 21.-30. april.

Merk: Tegningene som sendes inn må kunne både brukes i sosiale medier og til å illustrere søppelvettreglene som vil bli samlet i et hefte.

Illustrasjon: NODE Berlin Oslo
Foto: Bo Eide

Hold Norge Rent er en ideell forening som arbeider mot forsøpling. Foreningens overordnede mål er å engasjere frivillige til opprydding av søppel og farlig avfall i norsk natur og å forebygge forsøpling av miljøet. Sammen rydder vi Norge!

Miljøagentene er barnas miljøvernorganisasjon. Vi vil skape et varig og løsningsorientert engasjement for natur og miljøvern hos flest mulig barn på barns premisser. Vi arbeider for å gi barn troen på seg selv, framtiden og at det nytter å gjøre noe.