Barna er i førersetet for morgendagens elbil-transport, ifølge global ABB-forskning

• En ABB E-mobility-studie for Verdens Elbildag viser at barn spiller en nøkkelrolle i å akselerere omstil-lingen til elbiler • Nærmere 60 % av foreldrene fortalte at barna hadde gitt dem opplæring i miljøspørsmål, og over to tredjedeler av barna diskuterte kjøpsplaner for elbiler med de voksne • 8 av 10 nye biler solgt i Norge i løpet av første halvår 2022 var rene elbiler

Barna er i førersetet for elbiler, viser en global ABB-studie.

Norge er på god vei til å nå sitt ambisiøse mål om kun å selge nullutslippsbiler etter 2025, med 79,1 %1 elbiler av nybilsalget første halvår av 2022.

Barn kjører allerede elbilrevolusjonen, til tross for at de ikke kan sitte bak rattet selv. Det viser en ny, global undersøkelse, gjennomført av ABB E-mobility. Den avdekker at barn ikke bare utdanner foreldrene sine i miljøspørsmål og kritiserer miljøkritisk oppførsel, men også bidrar i diskusjoner rundt store kjøp som elbiler.

2500 foreldre (med barn i alderen 8-16) og 2500 barn (8-16 år) deltok i studien. Undersøkelsen involverte deltakere fra ABB E-mobilitys 10 største markeder: Canada, Kina, Frankrike, Tyskland, Nederland, Norge, Sverige, Sveits, Storbritannia og USA.

Funnene viser den avgjørende rollen som neste generasjon spiller for å bidra til å redusere utslipp og muliggjøre en mer bærekraftig fremtid.

- På Verdens Elbildag er det oppmuntrende å se at interessen og besluttsomheten til unge mennesker, med økende dialog og handling på tvers av generasjoner, for omstillingen til lavutslippssamfunnet, sier Arne Sigbjørnsen, leder for ABB E-mobility i Norge.

Med 8 av 10 foreldre og tre fjerdedeler av barna som anser den globale miljøsituasjonen som dårlig, viser undersøkelsen god dialog mellom generasjonene om årsakene til klimaendringer og grep for å dempe dem.

Nesten halvparten av barna har fortalt foreldrene sine at de må være mer miljøvennlige, mens 3 av 5 foreldre fortalte at de har blitt opplært av barna sine i miljøspørsmål.

Med 80 % av barna som svarer at de tror de har muligheten til å påvirke foreldrenes kjøp av store ting som ny familiebil, er det kanskje ikke overraskende at 78,6 % av foreldrene sier at de ville bytte til en elbil eller hybrid hvis de skulle kjøpe ny bil i løpet av de neste tre årene.

Undersøkelsen viser momentet mot e-mobilitet og områder hvor det gjenstår arbeid. 8 av 10 foreldre sier at det å ha installert en elbil-lader – slik som ABBs Terra AC-veggboks – ville øke sannsynligheten for at de kjøper en bolig, noe som viser viktigheten av å legge til rette for enkel og praktisk lading.

Med de unge allerede begeistret for elektrifisering og foreldrene i økende grad på gang, er det helt klart avgjørende at de voksne tar beslutningene som trengs for å støtte endring nå.

ABB har på sin side forpliktet seg til å overføre hele sin globale flåte på mer enn 10 000 kjøretøyer til elbiler innen slutten av tiåret som en del av sin bærekraftsstrategi for 2030. Bare det siste året økte antallet ladestasjoner installert på ABB-lokasjoner med 100 %, fra 545 til 1 082. Disse er fordelt globalt på 146 lokasjoner i 27 land. I tillegg utgjorde elbiler eller plugg-in hybrider 44 % av ABBs nye kjøretøybestillinger globalt i 2021.

Du finner undersøkelsen ved å klikke her.

Footnote:

1 https://ofv.no/aktuelt/2022/sakte-fart-for-nybilsalget-i-mai-2

Barna er i førersetet for elbiler, viser en global ABB-studie.

Snarøyveien 30, bygning M

ABB-teknologi skal drive banebrytende oppdrettsanlegg hvor bærekraft er ledestjernen23.11.2022 09:30:00 CET | Pressemelding

• ABB er totalleverandør av elektro, instrumentering, styring og telekommunikasjon til verdens største konstruksjon i termoplast, Marine Donut • Marine Donut er et innovativt, lukket oppdrettsanlegg med justerbar gjennomstrømning, vanninntak under lusebeltet, slamoppsamling og kraft-fra-land • ABBs leveranse er basert på åpne grensesnitt for smidig integrasjon av tredjepartsutstyr

ABB og Royal Caribbean Group samarbeider for å gjøre «nødstopp» av skip sikrere og mer effektiv9.11.2022 09:15:13 CET | Pressemelding