BankID med zappern

Nå kan du bruke BankID med fjernkontrollen til TV-en istedenfor kodebrikken. BankID Zapp er utviklet for å gjøre påloggingen enklere for to millioner nordmenn som fortsatt bruker kodebrikke.

– Zappern er lettere å finne enn den lille kodebrikken, og ikke minst så er det superenkelt, alle kan jo zappe, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps, som BankID er en del av.

Nyheten er utviklet for å gjøre BankID enklere, samtidig som sikkerheten er ivaretatt ved at hvert familiemedlem har sin egen kanal på zappern. I tillegg har man det personlige passordet som man ikke deler med noen.

50 timer med brikkeleting

Problemet med brikkene har vært at de forsvinner og mistes i stor skala. Det betyr en økonomisk belastning for bankene som sender ut nye brikker, men det fører også til stor frustrasjon og irritasjon for mange BankID-brukere.

– I snitt leter BankID-brukere nesten 50 timer i året etter forsvunnede kodebrikker. Brikkene gjenfinnes på de rareste steder; i kjøleskap, vaskemaskiner, toalett, i hundekurven, for å nevne noen. Vi har innsett at brikkene måtte få en erstatning, og valget falt på noe alle har, nemlig en fjernkontroll, sier Kjærnes.

Zapp, men ikke kast brikken

Omtrent halvparten av befolkningen har tatt i bruk BankID på mobil, mens den andre halvparten fortsatt sverger til kodebrikke. Når BankID med fjernkontroll er på plass, vil mange med brikke forhåpentligvis bli litt lykkeligere. Brikken kan du legge i en skuff:

– Ikke kast brikken ennå, plutselig trenger du den. Selv om du bruker zappern i det daglige, kan du trenge brikken hvis zappern går tom for batteri. Og hvis zappern er i bruk av familiemedlemmer, så kan det jo bli dårlig stemning hvis du bytter kanal for å logge på med BankID, avslutter Kjærnes.

Slik fungerer BankID Zapp:

• Skru på TV-en med fjernkontrollen.
  • Velg «din» kanal for BankID, og hold kodebrikken inntil zappern i 5 sekunder mens du trykker på kodebrikken. Nå er kodebrikken overført til zappern.
  • Når du skal bruke BankID taster du fødselsnummer som vanlig, trykker på din kanal med zappern, skriver inn passordet, og vipps, så har du identifisert deg.

Over 4,3 millioner nordmenn har lastet ned Vipps.

Vipps gjør det veldig, veldig enkelt å betale og ta betalt. Du trenger ingen bankterminal eller kontanter og pengene får du rett inn på konto. Vipps har ingen etableringsgebyr eller abonnementspris.