Vipps

BankAxept-korthandel 2021: Forbruk på dyr og dyre smykker vokste mest

Del

Kjæledyr ble den store vekstvinneren i butikk i 2021. Deretter fulgte smykker og klokker på andreplass, og leketøy på tredje. – Vi ser at pengene går til alt som gjør koronatiden mer hyggelig, og dyr er mest populært, sier leder for BankID og BankAxept, Øyvind Brekke.

Øyvind Brekke, leder for BankID og BankAxept
Øyvind Brekke, leder for BankID og BankAxept

For disse vekstvinnerne var det store lokale forskjeller. Omsetningensveksten til dyrehold var desidert størst i Møre og Romsdal og Nordland, mens smykker og klokker vokste mest i Trøndelag, Vestland og Oslo. Lekene gikk som varmt hvetebrød i Innlandet og Agder.

Klær, sko og tilbehør, apotek og alkoholutsalg havnet på de neste plassene over varer som opplevde størst omsetningsvekst fra 2020 til 2021.

Ferdig med oppussing?

I det første koronaåret i 2020 brukte nordmenn ekstra mye penger på pynting og oppussing av hus og hytter.

Det kan se ut som den store oppussingsbølgen har roet seg litt det siste året. Kanskje vi har gjort det vi skal når både plattingen og sofaen er fornyet, sier Øyvind Brekke. 

Det er likevel interiør, møbler og byggevarer nordmenn bruker aller mest penger på i butikkene, hvis man ser bort fra daglivarer. Det var folk i de mest folkerike fylkene på Østlandet, fulgt av Vestland og Rogaland, som brukte mest penger på interiør og oppussing i året som gikk. Vi brukte til sammen 48 milliarder på dette i 2021. 

Butikkhandelen opp 3 prosent i omsetning

Nordmenn brukte mer penger i butikkene i fjor enn året før. Det ble handlet for 576 milliarder kroner med BankAxept-kort, en oppgang på nesten 3 prosent fra året før, og 12 prosent mer enn i 2019. Til forskjell fra det første koronaåret, var fjoråret mer åpent, og dermed var det også flere som gikk i butikker og restauranter enn i 2020.

Ved inngangen til pandemien ble det en midlertidig tilbakegang i butikkbesøkene, og for flere bransjer ble det full stopp i perioder med restriksjoner.

Med to krevende koronaår bak oss ser vi at handelen holder seg stabil gjennom pandemien. Folk ønsker fortsatt å gå i butikker, om ikke annet for å få seg en tur, få gode råd eller se på ting før de kjøper. Mange er nok også opptatt av å få med seg varen med det samme. Dermed ser vi ikke den store butikkdøden som mange fryktet skulle komme, sier Brekke.

Vekstvinnerne korthandel fra 2020 til 2021 

Dyrebutikk (+16 %)

Gullsmed og urmaker (+ 8 %)

Leketøy (+7 %)

Klær, sko og tilbehør (+ 6 %)

Apotek (+ 5 %)

Alkoholutsalg (+ 3 %)

Varer vi brukte mest penger på i 2021 

1. Dagligvare (opp 2,4 % fra 2020, opp 21 % fra 2019-2021, opp 18 % fra 2019-2020)

2. Klær, sko og tilbehør (opp 6 % fra 2020, ned 4 % fra 2019-2021, ned 9 % fra 2019-2020)

3. Jernvare og bygg (ned 0,4 % fra 2020, opp 25 % fra 2019-2021, opp 25 % fra 2019-2020)

4. Møbel og innredning (ned 2 % fra 2020, opp 9 % fra 2019-2021, opp 12 % fra 2019-2020)

5. Alkoholutsalg (opp 3 % fra 2020, opp 50 % fra 2019-2021, opp 45 % fra 2019-2020)

Nøkkeltall kortbruk 2021

  • Juli-rekord: Største omsetning (57,7 mrd.) og antall kjøp (156,5 mill.) med BankAxept-kort noensinne på en måned.
  • Black Week: Omtrent samme omsetning som i 2020, opp 8,4 % fra 2019.
  • Julehandelsrekord: 57 mrd. kroner i omsetning, 11 % mer enn i 2019, litt mer enn i 2020.
  • Nordmenn benyttet sitt BankAxept-kort hele 1,6 milliarder ganger ved handel i butikk i fjor.
  • Tæppe-rekord: Hele 87 % tæpper BankAxept-kortet når de betaler i butikk. Norge er dermed i verdensklasse når det gjelder tæpping.
  • 8 av 10 betaler med BankAxept-kort når de handler fysisk i butikk.

Kontakter

Bilder

Øyvind Brekke, leder for BankID og BankAxept
Øyvind Brekke, leder for BankID og BankAxept
Last ned bilde

Om Vipps

Vipps
Vipps
Robert Levins gate 5
0154 Oslo

+47 22 48 28 00https://www.vipps.no

Over 4,2 millioner nordmenn har nå lastet ned Vipps.

Vipps gjør det befriende enkelt å betale og ta betalt, du trenger ingen bankterminal eller kontanter og pengene får du rett inn på konto. Vipps har ingen etableringsgebyr eller abonnementspris, du betaler kun for bruk av Vipps.

I 2018 fusjonerte BankID, BankAxept og Vipps, og er nå Nordens største aktør innen betaling og identifisering. 



Følg pressemeldinger fra Vipps

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Vipps på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Vipps

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom