BankAxept-korthandel 2021: Forbruk på dyr og dyre smykker vokste mest
For disse vekstvinnerne var det store lokale forskjeller. Omsetningensveksten til dyrehold var desidert størst i Møre og Romsdal og Nordland, mens smykker og klokker vokste mest i Trøndelag, Vestland og Oslo. Lekene gikk som varmt hvetebrød i Innlandet og Agder.
Klær, sko og tilbehør, apotek og alkoholutsalg havnet på de neste plassene over varer som opplevde størst omsetningsvekst fra 2020 til 2021.
Ferdig med oppussing?
I det første koronaåret i 2020 brukte nordmenn ekstra mye penger på pynting og oppussing av hus og hytter.
– Det kan se ut som den store oppussingsbølgen har roet seg litt det siste året. Kanskje vi har gjort det vi skal når både plattingen og sofaen er fornyet, sier Øyvind Brekke.
Det er likevel interiør, møbler og byggevarer nordmenn bruker aller mest penger på i butikkene, hvis man ser bort fra daglivarer. Det var folk i de mest folkerike fylkene på Østlandet, fulgt av Vestland og Rogaland, som brukte mest penger på interiør og oppussing i året som gikk. Vi brukte til sammen 48 milliarder på dette i 2021.
Butikkhandelen opp 3 prosent i omsetning
Nordmenn brukte mer penger i butikkene i fjor enn året før. Det ble handlet for 576 milliarder kroner med BankAxept-kort, en oppgang på nesten 3 prosent fra året før, og 12 prosent mer enn i 2019. Til forskjell fra det første koronaåret, var fjoråret mer åpent, og dermed var det også flere som gikk i butikker og restauranter enn i 2020.
Ved inngangen til pandemien ble det en midlertidig tilbakegang i butikkbesøkene, og for flere bransjer ble det full stopp i perioder med restriksjoner.
– Med to krevende koronaår bak oss ser vi at handelen holder seg stabil gjennom pandemien. Folk ønsker fortsatt å gå i butikker, om ikke annet for å få seg en tur, få gode råd eller se på ting før de kjøper. Mange er nok også opptatt av å få med seg varen med det samme. Dermed ser vi ikke den store butikkdøden som mange fryktet skulle komme, sier Brekke.
Vekstvinnerne korthandel fra 2020 til 2021
Dyrebutikk (+16 %)
Gullsmed og urmaker (+ 8 %)
Leketøy (+7 %)
Klær, sko og tilbehør (+ 6 %)
Apotek (+ 5 %)
Alkoholutsalg (+ 3 %)
Varer vi brukte mest penger på i 2021
1. Dagligvare (opp 2,4 % fra 2020, opp 21 % fra 2019-2021, opp 18 % fra 2019-2020)
2. Klær, sko og tilbehør (opp 6 % fra 2020, ned 4 % fra 2019-2021, ned 9 % fra 2019-2020)
3. Jernvare og bygg (ned 0,4 % fra 2020, opp 25 % fra 2019-2021, opp 25 % fra 2019-2020)
4. Møbel og innredning (ned 2 % fra 2020, opp 9 % fra 2019-2021, opp 12 % fra 2019-2020)
5. Alkoholutsalg (opp 3 % fra 2020, opp 50 % fra 2019-2021, opp 45 % fra 2019-2020)
Nøkkeltall kortbruk 2021
- Juli-rekord: Største omsetning (57,7 mrd.) og antall kjøp (156,5 mill.) med BankAxept-kort noensinne på en måned.
- Black Week: Omtrent samme omsetning som i 2020, opp 8,4 % fra 2019.
- Julehandelsrekord: 57 mrd. kroner i omsetning, 11 % mer enn i 2019, litt mer enn i 2020.
- Nordmenn benyttet sitt BankAxept-kort hele 1,6 milliarder ganger ved handel i butikk i fjor.
- Tæppe-rekord: Hele 87 % tæpper BankAxept-kortet når de betaler i butikk. Norge er dermed i verdensklasse når det gjelder tæpping.
- 8 av 10 betaler med BankAxept-kort når de handler fysisk i butikk.
Kontakter
Hege SteinslandKommunikasjonsrådgiver Vipps
Tel:90012748hege.steinsland@vipps.noBilder
Om Vipps
Over 4,3 millioner nordmenn har lastet ned Vipps.
Vipps gjør det veldig, veldig enkelt å betale og ta betalt. Du trenger ingen bankterminal eller kontanter og pengene får du rett inn på konto. Vipps har ingen etableringsgebyr eller abonnementspris.
Følg pressemeldinger fra Vipps
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Vipps på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Vipps
Vipps-rekord på julaften25.12.2023 17:37:34 CET | Pressemelding
På julaften vippset nordmenn hverandre mer enn 1,5 millioner ganger. Der er mer enn dobbelt så mye som på en vanlig hverdag. Totalt sendte vi 1,5 milliarder kroner med Vipps til venner og familie på den store dagen.
Apotek og kosmetikk vant julehandelen på nett22.12.2023 07:02:06 CET | Pressemelding
Varekjøp med Vipps på nett har skutt til værs i desember. Så langt er økningen i volum og antall betalinger på henholdsvis 19 og 14 %. Veksten er størst innen apotek og kosmetikk.
Vipps-rekorder på Black Friday25.11.2023 15:16:54 CET | Pressemelding
Nordmenn handlet ting for 10 prosent mer via Vipps netthandel på Black Friday, og skapte ny døgnrekord. I Black Week har summen allerede bikket godt over en milliard kroner natt til lørdag.
–Black Week på dødsleiet17.11.2023 10:41:41 CET | Pressemelding
Kommersiell leder Vegar Heir i Vipps spådde Black Fridays død i 2021. Nå ser han tegn på at også Black Weeks dager kan være talte.
Vipps tilbake i REMA 100024.10.2023 15:11:10 CEST | Pressemelding
REMA 1000-kunder kan igjen vippse for handelen i fysiske butikker. – Vi er glade for at Vipps endelig er tilbake i butikkene, våre sier REMA 1000.