Banebrytende ABB-teknologi forbedrer drift av Draugen

ABB og operatør OKEA samarbeider om verdens første høykvalitetsdatastrømming i sanntid fra et slikt anlegg, et viktig bidrag for optimalisering.

I tillegg til olje produserer nå Draugen også høykvalitetsdata som strømmes til land og skaper en digital tvilling med svært god kvalitet i sanntid (foto: Shell/OKEA).

Draugen ble satt i drift i 1993 og produserer rundt 20 000 fat olje i døgnet. Nå produserer Draugen også høykvalitetsdata som strømmes til land og skaper en digital tvilling med svært god kvalitet i sanntid.

- Løsningen effektiviserer måten vi arbeider med data for å optimalisere driften av plattformen med driftsstøtte fra land. Med levende høykvalitetsdata, når som helst, og hvor som helst, kan vi foreta bedre og raskere beslutninger, sier Dag Eggan, Senior Vice President of Business Performance, hos OKEA. - Samtidig kan datastrømmen fra plattformen gjøres tilgjengelig på en sikker måte hos leverandører og eksperter som ABB.

Abonnementstjeneste

Den nye strømmeløsningen kalles gjerne «Software-as-a-service» (SAAS), en utbredt forretningsmodell for administrative IT-systemer.

-Modellen sikrer at OKEA abonnerer på en datastrøm som kan benyttes for å skape operasjonelle verdier og reduserer risiko i programvareinvesteringer, sier Per Erik Holsten, administrerende direktør for ABB i Norge. – Veien videre kan være implementering av kunstig intelligens (AI) og maskinlæring for ytterligere forbedringer.

I motsetning til konvensjonelle, digitale tvillinger av slike anlegg, overføres datastrømmen rett fra hjertet av styringssystemet, uten noen form for filtrering eller mellomstasjoner i form av databaser. Dette sikrer at kontekst beholdes og at brukerne middelbart kjenner seg igjen i dataene.

Sikkerhet i førersetet

- Å hente rådata i høy oppløsning rett fra styringssystemet betinger ekspertkompetanse om slike systemer, fortsetter Holsten. - Vi gjør dette uten å påvirke ytelsene eller påliteligheten i plattformens styringssystem.

Fra Draugen strømmes rundt 5000 målepunkter samt alarmer og hendelser. Ved hjelp av såkalt Edge-teknologi komprimeres datastrømmen i ABB AbilityTM EdgeInsight på plattformen for å redusere datamengden som overføres, via radiolinje. Plattformen ligger 130 km utenfor kysten av Trøndelag. Oppdatering av data på plattformen er tilgjengelig i dataskyen i løpet av millisekunder.

OKEA ASA er et olje- og gasselskap og operatør på norsk sokkel, med en dagsproduksjon på rundt 20 000 fat oljeekvivalenter per dag. Selskapet har som mål å vokse gjennom lavkost feltutbygging av felt og funn up mot 100 millioner fat oljeekvivalenter, og gjennom M&A. OKEAs operatørorganisasjon er et resultat av kjøpet av Draugen-lisensen i 2018. OKEA ASA er notert på Oslo Børs med ticker «OKEA». Mer informasjon finnes på www.okea.no.

ABB Energy Industries ABB skaper fremtiden for sikker og smart drift for bransjen, med ABB AbilityTM sine integrerte og sikre, digitale løsninger som skaper verdi for kundene med økende autonomi, bærekraft og optimale ytelser. ABBs Energy Industries har omfattende bransjekunnskap og teknisk ekspertise innen energi, vann, olje og gass, spesialkjemi og legemidler. Ved å bygge på erfaring, samarbeid og innovasjon inspirerer vårt digitale lederskap til utvikling og leveranser av produkter, tjenester og løsninger som støtter våre partneres suksess, både i dag og i morgen mens vi er på vei mot en ny energifremtid.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

ABB Formel E flyr høyt i Mexico City14.2.2020 08:00:00 CETPressemelding

• ABB Formel E returnerer til fjerde runde i mesterskapets sjette sesong • Banebrytende ABB-teknologi støtter landets fokus på bærekraftig transport, fra produksjon til distribusjon av strøm ABB FIA Formel E er tilbake på Autódromo Hermanos Rodríguez-banen i Mexico City, for fjerde runde i sesong seks. Etter et hett løp i Santiago, der Max Guenther tok sin første ABB Formel E-seier takket være en vågal forbikjøring i siste runde, gjør mesterskapet nok et stopp i Latin-Amerika, og returnerer til Mexico City for femte gang. 2250 moh Not only the fastest track on the calendar, with a mixture of long straights and a technical section in the iconic Foro Sol stadium, the Mexican E-Prix is also the highest at 2,250m above sea level. Det er ikke bare den raskeste banen i mesterskapet, med en blanding av lange rettstrekker og en krevende seksjon i den ikoniske stadionen Foro Sol. Den meksikanske banen er også den høyeste på 2250 moh. Ved fjorårets løp slo Lucas Di Grassi fra Audi Sport ABT Scha