Banebrytende ABB-teknologi forbedrer drift av Draugen

ABB og operatør OKEA samarbeider om verdens første høykvalitetsdatastrømming i sanntid fra et slikt anlegg, et viktig bidrag for optimalisering.

I tillegg til olje produserer nå Draugen også høykvalitetsdata som strømmes til land og skaper en digital tvilling med svært god kvalitet i sanntid (foto: Shell/OKEA).

Draugen ble satt i drift i 1993 og produserer rundt 20 000 fat olje i døgnet. Nå produserer Draugen også høykvalitetsdata som strømmes til land og skaper en digital tvilling med svært god kvalitet i sanntid.

- Løsningen effektiviserer måten vi arbeider med data for å optimalisere driften av plattformen med driftsstøtte fra land. Med levende høykvalitetsdata, når som helst, og hvor som helst, kan vi foreta bedre og raskere beslutninger, sier Dag Eggan, Senior Vice President of Business Performance, hos OKEA. - Samtidig kan datastrømmen fra plattformen gjøres tilgjengelig på en sikker måte hos leverandører og eksperter som ABB.

Abonnementstjeneste

Den nye strømmeløsningen kalles gjerne «Software-as-a-service» (SAAS), en utbredt forretningsmodell for administrative IT-systemer.

-Modellen sikrer at OKEA abonnerer på en datastrøm som kan benyttes for å skape operasjonelle verdier og reduserer risiko i programvareinvesteringer, sier Per Erik Holsten, administrerende direktør for ABB i Norge. – Veien videre kan være implementering av kunstig intelligens (AI) og maskinlæring for ytterligere forbedringer.

I motsetning til konvensjonelle, digitale tvillinger av slike anlegg, overføres datastrømmen rett fra hjertet av styringssystemet, uten noen form for filtrering eller mellomstasjoner i form av databaser. Dette sikrer at kontekst beholdes og at brukerne middelbart kjenner seg igjen i dataene.

Sikkerhet i førersetet

- Å hente rådata i høy oppløsning rett fra styringssystemet betinger ekspertkompetanse om slike systemer, fortsetter Holsten. - Vi gjør dette uten å påvirke ytelsene eller påliteligheten i plattformens styringssystem.

Fra Draugen strømmes rundt 5000 målepunkter samt alarmer og hendelser. Ved hjelp av såkalt Edge-teknologi komprimeres datastrømmen i ABB AbilityTM EdgeInsight på plattformen for å redusere datamengden som overføres, via radiolinje. Plattformen ligger 130 km utenfor kysten av Trøndelag. Oppdatering av data på plattformen er tilgjengelig i dataskyen i løpet av millisekunder.

OKEA ASA er et olje- og gasselskap og operatør på norsk sokkel, med en dagsproduksjon på rundt 20 000 fat oljeekvivalenter per dag. Selskapet har som mål å vokse gjennom lavkost feltutbygging av felt og funn up mot 100 millioner fat oljeekvivalenter, og gjennom M&A. OKEAs operatørorganisasjon er et resultat av kjøpet av Draugen-lisensen i 2018. OKEA ASA er notert på Oslo Børs med ticker «OKEA». Mer informasjon finnes på www.okea.no.

ABB Energy Industries ABB skaper fremtiden for sikker og smart drift for bransjen, med ABB AbilityTM sine integrerte og sikre, digitale løsninger som skaper verdi for kundene med økende autonomi, bærekraft og optimale ytelser. ABBs Energy Industries har omfattende bransjekunnskap og teknisk ekspertise innen energi, vann, olje og gass, spesialkjemi og legemidler. Ved å bygge på erfaring, samarbeid og innovasjon inspirerer vårt digitale lederskap til utvikling og leveranser av produkter, tjenester og løsninger som støtter våre partneres suksess, både i dag og i morgen mens vi er på vei mot en ny energifremtid.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

ABB fullfører salget av Power Grids til Hitachi2.7.2020 09:00:00 CESTPressemelding

– Hitachi ABB Power Grids joint venture-selskap starter driften – ABBs portefølje fokuserer på industrikunder – Nettolikviditeten tilbakeføres til aksjonærene som planlagt ABB har nådd en betydelig milepæl i selskapets omstilling mot et desentralisert, globalt teknologiselskap, med salget av 80,1 prosent av Power Grids-virksomheten til Hitachi, som planlagt. Salget gjør at ABB kan fokusere på viktige markedstrender og kundebehov som elektrifisering av transport og industri, automatisert produksjon, digitale løsninger og økt, bærekraftig produktivitet. - Dagens kunngjøring markerer et viktig vendepunkt i ABBs historie. Siden kunngjøringen av vår intensjon om å selge Power Grids til Hitachi, har ABB gjort betydelige fremskritt med å bli en mer kundefokusert og forenklet organisasjon. Vi tror Hitachi er den beste eieren av Power Grids og dets neste utviklingsstadium, som bygger på et solid fundament som er oppnådd under ABBs tidligere eierskap, sier Peter Voser, styreleder i ABB. - ABB fo