Bane NORs vurdering av statsadvokatens forelegg etter ulykken på Filipstad i 2019
– Dette er en tragisk ulykke, og Bane NORs ledelse vil igjen uttrykke dyp medfølelse både overfor de etterlatte og skadede i denne ulykken. Det er svært beklagelig at ulykken fant sted, og Bane NOR tar hendelsen på det største alvor. Bane NOR iverksatte kort tid etter ulykken flere umiddelbare tiltak for å øke sikkerheten ved Filipstad driftsbanegård. Vi skal også ta vårt ansvar for å redusere sannsynligheten for at tilsvarende ulykker skjer igjen, både på Filipstad og sammenliknbare områder. Allikevel er det etter vårt syn ikke riktig at svakhetene ved områdesikringen, utgjør en så viktig del av årsaksbildet for det tragiske utfallet, som påtalemyndighetens forelegg synes å bygge på, sier Gorm Frimannslund, konsernsjef i Bane NOR.
Etter at en ungdom døde, og to andre ungdommer ble hardt skadet på Filipstad driftsbanegård i Oslo i februar i fjor, har Bane NOR, Havarikommisjonen og politiet undersøkt hendelsen. Oslo Statsadvokatembeter ila Bane NOR SF et forelegg 4. mars i år.
Foreleggets del en bygger på at Bane NOR uaktsomt har unnlatt å iverksette barrierer som reduserer sannsynligheten for at feil, fare- og ulykkessituasjoner utvikler seg. Denne del av forelegget er Bane NOR etter en totalvurdering villig til å vedta. Foreleggets del to og tre bygger på at Bane NOR uaktsomt har forvoldt en persons død, og uaktsomt har påført to personer betydelige skader. Bane NOR er ikke enig i at mangler ved områdesikringen på Filipstad, strafferettslig sett, kan sies å ha vært årsaken til at en ungdom døde og to ungdommer ble hardt skadet.
– Vi er enig med påtalemyndigheten i at mangler ved tilsyn og vedlikehold, som også har kommet fram i Bane NORs egne undersøkelser, kan være en del av årsaken til ulykkens fatale utfall. Ungdommenes valg og handlinger står dessverre også helt sentralt i denne saken. Ungdommene tok seg inn på jernbanens inngjerdede område på Filipstad, gikk inn i en tunnel og tok seg etter hvert opp på taket av et parkert tog. Ulykken skjedde som følge av strøm fra høyspentledningen over toget. Etter Bane NORs oppfatning er disse forholdene ikke tilstrekkelig reflektert i forlegget fra statsadvokaten, sier Frimannslund.
Bane NORs standpunkt til forelegget er i dag sendt Oslo statsadvokatembeter.
Uten å erkjenne ansvarsgrunnlag, er Bane NOR etter en samlet vurdering innstilt på å betale erstatning til de etterlatte og skadede i denne konkrete saken. De nærmere rammene for erstatningen ønsker Bane NOR å avklare i dialog med de berørte.
Nøkkelord
Kontakter
Nina Aasmundsen
Tlf 412 23 139
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom