Bane NOR vedlikeholder Jærbanen fra 5. til 8. oktober – Go-Ahead tilbyr buss for tog
Fornyelse og vedlikehold av jernbanen sikrer at passasjerer og gods kommer trygt frem i rute. Bane NOR har samlet opp nødvendige arbeidsoppgaver som krever en lengre økt uten togtrafikk. Jærbanen blir derfor stengt mellom Varhaug og Sandnes fra klokka 12.06 til 17.30 i fire dager: fra mandag 5. til og med torsdag 8. oktober. Resten av døgnet går togene som normalt.
– Vi er nødt til å stenge mens entreprenørene arbeider i skinnegangen, men forsøker å legge arbeidet til tider som belaster passasjerer og godstrafikk så lite som mulig, sier banesjef Tallak Langmyr i Bane NOR.
Buss for tog
Go-Ahead Norge setter opp buss for lokaltogene mellom Sandnes sentrum og Varhaug. Bussene vil gå fra Bystasjonen kjøpesenter i Sandnes.
– Vi er glade for at vi denne gang kan benytte Bystasjonen i Sandnes, som egner seg godt til bussoppstilling, sier salgs- og markedsansvarlig Dag Brekkan i Go-Ahead Norge.
Han opplyser at bussene til og fra Sandnes vil stoppe på Hoveveien ved Gand videregående skole for kunder til og fra Skeiane-området.
Det blir også buss for de fire avgangene på Sørtoget som blir berørt av arbeidsperioden. Disse bussene vil gå direkte mellom Stavanger/Sandnes og Moi. Detaljer om de ulike avgangene finnes hos Go-Ahead og reiseplanleggeren entur.no. Bane NORs app NÅ viser togtider og avvik i sanntid. Stasjonene vil bli godt skiltet slik at det skal være lett å finne fram til holdeplassene.
– Alle vedlikeholdsarbeidene på Jærbanen i år bidrar til å gjøre infrastrukturen enda mer stabil. Det fører til at det miljøvennlige toget kan ta imot enda flere reisende i fremtiden, og dermed være med på å redusere bilkøene og bedre klimaet i regionen, sier Brekkan.
Arbeidsplan
Rundt 35 fagfolk fra entreprenørene Spordrift AS og Banefjell AS skal arbeide på Jærbanen til uka. På planen står blant annet:
- Bytte isolatorer og andre komponenter mellom Varhaug og Nærbø
- Legge kabler for sykkelskur på Nærbø
- Bytte sviller i sporveksler på Bryne
- Rydde skog langs sporet på strekningene Klepp–Øksnavad og Ganddal–Orstad
- Rutinekontroll av kontaktledningsanlegget på hele strekningen
- Diverse mindre vedlikehold og reparasjoner på strekningen
Arbeidsperioden i høstferieuka er den siste av fire på Jærbanen i år.
– Det er alltid upraktisk for kundene våre når banen må stenge. Fordelen med denne måten å løse det på, er at vi får gjort svært mye nødvendig arbeid fordelt på fire uker gjennom året. Dermed unngår vi lengre avbrudd slik vi hadde om sommeren tidligere. Vi kommer til å følge samme oppskrift neste år for å holde Jærbanen i god stand, sier banesjef Tallak Langmyr.
Selv om den vanlige togtrafikken er innstilt, kan det komme arbeidstog på sporet når som helst. Bane NOR minner om at det er livsfarlig og forbudt å krysse jernbanen utenom planoverganger.
Nøkkelord
Kontakter
Persontrafikk: Go-Aheads pressevakt, tlf. 474 87 738
Arbeid på jernbanen: Harry Korslund, Bane NOR, tlf. 916 55 989, harry.korslund@banenor.no
Bilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom