Bane NOR vedlikeholder Jærbanen 10.-13. august

Flomsikring og utbedring av sporet er blant oppgavene som skal gjøres på Jærbanen til uka. Bane NOR utfører planlagt vedlikehold mellom Egersund og Nærbø, og Go-Ahead tilbyr alternativ transport for de reisende.
Fra sporarbeid på strekningen tidligere i år. Foto: Ingunn Halvorsen/Bane NOR

Med totalt fem millioner passasjerer i 2019 er Jærbanen det nest største togmarkedet i Norge. Bare Oslo-området har flere reisende med lokaltog.

– Vi gleder oss over at stadig flere tar toget. Utfordringen er at vi har få muligheter til å vedlikeholde anleggene mellom passerende tog. Derfor må vi sette den ordinære trafikken på pause noen dager for å gjøre unna nødvendig arbeid, sier banesjef Tallak Langmyr i Bane NOR.

Jærbanen blir stengt for trafikk mellom Egersund og Nærbø i 5,5 timer daglig fra mandag 10. til og med torsdag 13. august. Det siste toget som går før arbeidsperioden, har ankomst klokka 12.06 til Egersund. Strekningen åpner igjen klokka 17.30.

Buss for lokal- og regiontog

Go-Ahead setter opp busser mellom Nærbø og Egersund for de berørte lokaltogene. Togene kjører i ordinær rute på strekningen Stavanger–Nærbø.

– Vær oppmerksom på at bussene fra Egersund mot Nærbø kjører tidligere enn togets ordinære avgangstid. Reiseplanleggere og salgssystem er oppdatert med riktige tider for buss og tog, sier salgs- og markedsansvarlig Dag Brekkan i Go-Ahead Norge.

Arbeidsperioden berører fire regiontog. Det blir buss for tog for disse, og bussene har tidligere avgang. Detaljer om din reise finnes hos Go-Ahead og reiseplanleggeren entur.no.

– Vi ønsker at flere skal reise miljøvennlig og velge tog fremfor bil. Da må vi som togoperatør akseptere at deler av banen stenges i perioder slik at Bane NOR får gjort jobben med å gjøre Jærbanen enda mer stabil. Vi håper og tror at kundene også setter pris på det, sier Brekkan.

Spor, signal og strøm

På Bane NORs arbeidsplan står blant annet:

• Skifte av drivmaskiner i sporveksler
  • Skifte av smådeler i sporet
  • Utskifting av masse under sporet
  • Skogrydding langs banen
  • Rensking av grøfter og stikkrenner for å sikre mot flom (finansiert med koronamidler)
  • Rutinekontroller av signalanlegg og strømforsyning

Rundt 40 fagfolk fra entreprenørene Spordrift og Bane Fjell skal arbeide på strekningen.

Denne arbeidsperioden er den tredje av fire på Jærbanen i år. Strekningen Egersund–Nærbø ble også vedlikeholdt i vinterferien. Mellom Nærbø og Sandnes var det stengt for arbeid en uke i juni, og en tilsvarende uke er planlagt i høstferien (uke 41).

– Vi har valgt å dele strekningen Egersund–Sandnes i to for å at kundene skal få minst mulig ulempe. Slik kan vi samle mannskapene og få gjort unna mye arbeid de dagene vi har tilgang på sporet. Resultatet av arbeidet er en tryggere og mer komfortabel togreise, sier banesjef Tallak Langmyr.

Selv om den vanlige togtrafikken er innstilt, kan det komme arbeidstog på sporet når som helst. Bane NOR minner om at det er farlig og forbudt å krysse jernbanen utenom planoverganger.

Alternativ transport: Go-Aheads pressevakt, tlf. 474 87 738

Arbeid på banen: Ingunn Halvorsen, Bane NOR, tlf. 970 89 209, ingunn.halvorsen@banenor.no

Fra sporarbeid på strekningen tidligere i år. Foto: Ingunn Halvorsen/Bane NOR
Påfyll av ny pukk bidrar til å stabilisere sporet. Foto: Ingunn Halvorsen/Bane NOR