Bane NOR styrker vareforsyningen under Korona-krisen
I samråd med Jernbanedirektoratet har togselskapene Vy, Flytoget, Go-Ahead og SJ redusert antall togavganger på enkelte jernbanestrekninger. Denne situasjonen åpner nye muligheter for godstransportørene, som melder om økt etterspørsel av volumer de siste to ukene.
– Vi har et stort ansvar under korona-krisen, derfor skal vi legge godt til rette for godstogene der det er mulig. Vareforsyning er et kritisk samfunnsbehov, og vi skal bidra til å styrke den, sier Kunde- og trafikkdirektør Bjørn Kristiansen.
Godsselskapene har riktignok ikke rapportert om behov for å kjøre flere tog, og det er for tiden stor usikkerhet i bransjen. Bane NOR er likevel forberedt dersom behovet melder seg. – Godsselskapene og vareeiere skal vite at vi gjør alt vi kan for å sluse godstogene gjennom det mest trafikkerte jernbanestrekninger, sier Kristiansen.
Stappfulle godstog
De siste to ukene har Bane NOR registrert en merkbar økning i godsvolumene på godsterminalene Alnabru (Oslo), Ganddal (Sandnes), Nygårdstangen (Bergen) og Heggstadmoen og Brattøra (Trondheim) samt Bodø, Fauske og Moi i Rana på Nordlandsbanen.
– Godstogene som ankommer Ganddal og Nygårdstanden er 100 prosent fulle. Normalt ligger fyllingsgraden de på rundt 83 prosent. Godsselskapene melder om en volumøkning på rundt 10 prosent og forespørsler fra nye kunder, sier Ove Andre Algrøy, Bane NORs leder for godsterminaler i Sør-Vest i Bergen.
I uke 11 registrerte terminaloperatør Railcombi de høyeste volumene på Alnabru så langt i 2020. Volumene i uke 12 bekrefter at trenden fortsatt går i samme retning, også i resten av landet. Økte volumer kan ha sammenheng med innstilling av båttrafikk enkelte steder og en midlertidig mangel på lastebilsjåfører.
– Tilbakemeldingene fra markedet tyder på at volumene vil være like høye fremover, men usikkerheten er stor. Hele verdikjeden blir berørt av permitteringer, pålagte karantener, sykemeldinger og midlertidige stenginger. Det er vanskelig å planlegge for mer enn et par dager av gangen, forteller Per-Allan Kristensen, Terminalsjef for Railcombi på Alnabru.
RailCombi må for tiden klarer seg med 12 prosent færre ansatte på Alnabru grunnet Korona-viruset. Likevel registrerer selskapet 97 prosent avgangspunktlighet fra terminalen.
– Det er en krevende situasjon. Vi føler et ansvar for å sikre at varene kommer frem, sier Kristensen.
Positivt for næringen
Hos Cargonet, Norges største godsoperatør på jernbanen, jobbes det på spreng for å opprettholde produksjonen til tross for redusert bemanning.
–Det er positivt for hele godsnæringen at godstogene blir prioritert. Jeg utelukker ikke at vi kommer i den situasjonen der vi må sende ut flere godstog i sporet. Samtidig er vi i en ekstraordinær situasjon, og ingen vet hvor lenge den vil vare. Det er stor usikkerhet, og vi vet ikke hvordan dette vil utvikles, sier Erik Røhne, administrerende direktør i Cargonet.
Ifølge Røhne er Cargonets første prioritet å opprettholde produksjonen som var planlagt for før Korona-krisen startet. – Vi gjør at vi kan for å sikre den, sier Røhne.
Nøkkelord
Kontakter
Oskar Stenstrøm, direktør for godstrafikk i Bane NOR.
Mobil 907 09 081
Bilder
Lenker
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom