Bane NOR og JV Skanska Strabag enige om nye Ulriken tunnel
Har løst saker fortløpende
Bane NOR og JV Skanska Strabag har samarbeidet tett for å nå milepælene gjennom den fem år lange kontraktsperioden.
– Det har vært vanskelige saker underveis, men både Bane NOR og JV Skanska Strabag har vært opptatt av å involvere ledelsen når det har vært nødvendig, sier fungerende utbyggingsdirektør i Bane NOR, Stine Undrum. - Alle saker er nå løst, og vi er veldig glade for å kunne avslutte samarbeidet med Skanska Strabag på en positiv måte.
Partene løser dermed sine mellomværender i minnelighet og unngår rettsak.
– Resultat- og løsningsorientert samarbeid gjør at vi nå overleverer anlegget uten tvister, og alt ligger til rette for å fortsette og utvikle den gode relasjonen som er skapt gjennom denne prosessen, sier konserndirektør Anlegg i Skanska, Steinar Myhre.
Brakte ny metode til jernbanen i Norge
Nye Ulriken tunnel er den første jernbanetunnelen i Norge som har brukt tunnelboremaskin (TBM) som drivemetode.
– Jeg vil berømme JV Skanska Strabag for at de tilbød en konkurransedyktig drivemetode med bruk av TBM, sier Stine Undrum i Bane NOR.
– Løsningen var teknisk optimal på grunn av nærheten til eksisterende tunnelløp, og har bidratt til å øke kompetansen knyttet til TBM i Norge.
Godt resultat
Kontrakten, som ble inngått i mai 2014, omfattet tunnelboring og -sprengning av den nye tunnelen, med tilhørende konstruksjoner som tunnelportaler og en jernbanebro.
– Organisasjonene på begge sider har utvist stort engasjement og arbeidsinnsats for å ferdigstille byggeprosjektet til avtalt tid. Dette til tross for at det stedvis var krevende geologi som ga noen utfordringer i prosjektet, sier Steinar Myhre i Skanska Anlegg.
Bane NOR er også godt fornøyd med gjennomføringen av jobben: – JV Skanska Strabag har hele veien jobbet systematisk med sikkerhet, og arbeidet er levert med god kvalitet, sier Stine Undrum.
Bedre togtilbud
Nye Ulriken tunnel er en del av det nye dobbeltsporet mellom Arna og Bergen som vil gi mulighet for avganger hvert kvarter for de reisende. Dobbeltsporet vil også legge til rette for økt hastighet og mer fleksibel trafikkavvikling på strekningen.
Arbeidet JV Skanska Strabag nå har fullført er dermed et viktig steg på veien mot et bedre togtilbud mellom Arna og Bergen.
Kontakter
Stine Undrum, fungerende utbyggingsdirektør i Bane NOR, e-post: stine.undrum@banenor.no
Steinar Myhre, konserndirektør Anlegg i Skanska, e-post: steinar.myhre@skanska.no
Bilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom