Kommunalbanken

Balansert vekst

Oslo, 27. mars 2013: Kommunalbanken fikk et resultat etter skatt på 1876 millioner kroner i 2012. Resultatet er preget av urealiserte gevinster på finansielle instrumenter, mens inntjeningen i kjernevirksomheten har vært god gjennom året.

- Vi er svært godt fornøyd med resultatet. Det er spesielt verdiendringene på våre finansielle sikringsinstrumenter som har bidratt positivt. I tillegg har bankens innlånskostnader vært gunstige og det har også kommet våre kunder til gode, forteller administrerende direktør Kristine Falkgård.

Store investeringsbehov
I løpet av året har banken formidlet 550 nye utlån på totalt 30,7 milliarder kroner til kommunal sektor i Norge som gir en samlet utlånsvekst på 5,6 prosent for 2012. En stor del av prosjektene Kommunalbanken har finansiert er knyttet til bygging og rehabilitering av skoler, barnehager og omsorgsboliger samt oppgradering av infrastruktur, vann-avløp-renovasjon og IKT.

- Banken hadde en lavere veksttakt enn foregående år, men opplever fortsatt at sektoren har store investeringsbehov blant annet som følge av statlige reformer, befolkningsvekst og demografiske endringer. God tilgang til rimelig finansiering og lave driftskostnader gjør at Kommunalbanken kan legge til rette for lave lånekostnader for kommune-sektoren, forteller Falkgård.

Banken kuttet utlånsrenten fem ganger i løpet av 2012. Flytende rente er for tiden 2,25 prosent. Alle fylkeskommuner, 421 av landets 428 kommuner og Longyearbyen lokalstyre hadde ved inngangen til 2013 lån i Kommunalbanken. Bankens samlede utlån til kommunesektoren var ved årsskiftet på 219,3 milliarder kroner.

Attraktiv ute
Kommunalbanken låner inn penger hovedsakelig i det internasjonale kapitalmarkedet. De siste års uroligheter i verdens finansmarkeder har i liten grad påvirket bankens tilgang på kapital.

- Vi har gjennom vår 85 år lange historie vist at vi er svært stabile. Det at vi har den høyeste oppnåelige ratingen (AAA/Aaa) er et bevis på det. At vi samtidig representerer offentlig sektor med den norske stat som eier og lokale myndigheter som kunder, gjør  at vi fremstår som en svært trygg havn for internasjonale investorer som ønsker å investere i  papirer med lav risiko, forteller Falkgård.

Kapitalutvidelse
Fra 30. juni 2012 økte soliditetskravene til finansinstitusjoner til minimum ni prosent ren kjernekapital. For å sikre at Kommunalbanken oppfylte kravet, vedtok Stortinget i revidert nasjonalbudsjett for 2012 å øke Kommunalbankens aksjekapital med 924 millioner kroner. De økte kapitalkrav Kommunalbanken står overfor i årene fremover innebærer av Kommunalbanken gradvis må bygge opp sin kapitalbase og tilpasse balanseveksten fremover.

Forvaltningskapitalen var ved årsskifte på 348 milliarder kroner. Banken har 54 ansatte og driftskostnadene utgjør 0,03 prosent av forvaltningskapitalen.

Nøkkeltall

(Beløp i NOK 1 000 000) Nøkkeltall for 2012 Nøkkeltall for 2011
Resultat etter skatt 1 876 724
Egenkapitalavkastning etter skatt 37,10 % 18,33 %
Forvaltningskapital 348 953 366 901
Kjernekapitaldekning 12,27 % 9,79 %

Om kommunalbanken
Kommunalbanken AS er eiet 100 prosent av staten ved Kommunal- og regionaldepartementet. Målet med statens eierskap i Kommunalbanken er å legge til rette for stabil tilgang på rimelig finansiering for kommunesektoren. Kommunalbanken er landets ledende finansinstitusjon i kommunemarkedet med kommuner, fylkeskommuner, og andre selskaper som utfører kommunale oppgaver på kundelisten.

For ytterligere informasjon:

• Administrerende direktør Kristine Falkgård tlf. 21 50 20 10/ 484 01 738
  • Kommunikasjonsdirektør Tor Ole Steinsland, tlf. 21 50 20 16/ 984 70 016

Les mer om Kommunalbanken, og vår årsrapport på www.kommunalbanken.no

Vedlegg:
Pressemelding pdf
Foto adm. dir. Kristine Falkgård

Adm. dir. i Kommunalbanken, Kristine Falkgård

Om Kommunalbanken

Kommunalbanken
Haakon VII's gate 5 B

21 50 20 00http://www.kommunalbanken.no/

Kommunalbanken skal bidra til at kommunesektoren sikres tilgang til stabil, kostnadseffektiv og langsiktig finansiering. Kommunalbanken har samme utlånsbetingelser uavhengig av kommunens eller lånets størrelse. Kommunalbanken er et statlig heleid aksjeselskap og den ledende finansinstitusjonen i kommunemarkedet. Vårt formål er å sikre stabil tilgang på finansiering, samt yte gunstige lånebetingelser til kommunesektoren og gi staten god avkastning på innskutt kapital. Banken finansierer seg i de internasjonale kapitalmarkedene og har den høyest oppnåelige rating (Aaa/AAA) fra Moody's og Standard & Poor's.