Bakverk til 10 kr ble oppfattet som fartsgrense

Intelligent Speed Assistant leser av fartsgrenseskilt under kjøring
ISA (Intelligent Speed Assistant, eller intelligent hastighetsassistent på norsk) er et system som leser av fartsgrenseskilt når du kjører. Den gjengir fartsgrensen på stedet i bilens dashbord og varsler deg dersom du kjører for fort. ISA blir et krav i alle kjøretøy fra sommeren 2022 for nye typegodkjenninger og to år senere for alle nyregistreringer.
Statens vegvesen testet ISA-funksjonen i fire ulike bilmodeller
I oktober gjennomførte Statens vegvesen, i samarbeid med bilimportører og kartleverandører, en test av systemet i fire ulike bilmodeller. Målet var å hente inn data for å kunne analysere nøyaktigheten i systemet. For dersom ISA gir feil informasjon til føreren, vil det kunne ha en negativ effekt på trafikksikkerheten, i stedet for det motsatte som er målet.
Testen oppdaget mulige feilkilder
ISA baserer seg på bruk av kartdata og kamera montert i bilen. Det kan skje at bilen feiltolker informasjonen den får gjennom kameraene eller at kartet ikke stemmer. I noen biler er ISA koblet sammen med den adaptive cruisekontrollen. Adaptiv cruisekontroll gjør at bilen holder en fast avstand til bilen foran og følger fartsgrensen automatisk. Da blir det ekstra merkbart om bilens oppfattede fartsgrense er feil.
– Noen av bilene i forsøket trodde at fartsgrensen forbi reklameskiltet for bakverk var 10 km/t. Her leste kameraet på bilen 10-tallet i reklamen og tolket dette som et fartsgrenseskilt, selv om 10 km/t ikke er en gyldig fartsgrense på offentlig vei i Norge, sier Alexander Svindseth, prosjektleder i Statens vegvesen.
Godt samarbeid mellom Bilimportørenes Landsforening og SINTEF
Bilimportørenes Landsforening (BIL) så tidlig at det ikke alltid er samsvar mellom hva som er faktisk gjeldende fartsgrense og hva biler oppfatter gjennom navigasjonssystemer og skiltavlesning i ISA. De tok derfor kontakt med Statens vegvesen som svarte med å etablere et prosjekt.
– Det har vært et fruktbart samarbeid med Vegvesenet, SINTEF og andre fagmiljøer for å vurdere mulige feilkilder som feil skilting, feil i digitale kartverk eller forskjeller i hvordan bilene avleser skilt mm. Dette førte til et feltforsøk med biler fra noen av BILs medlemsbedrifter. Det gjenstår nå å se nærmere på resultatene, men det er allerede klart at testprosjektet ga resultater som vil være nyttige for å få korrigert de forskjellige feilkildene, sier teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening.
Innsamlede data skal analyseres av SINTEF
Dataene som er samlet inn under testen blir overlevert til SINTEF for analyse. Resultatene fra analysen skal leveres i form av en vitenskapelig artikkel.
– Vi ser frem til å få analysert dataene fra forsøket og se på tiltak for å forbedre ISA. Bare under gjennomgangen og planleggingen av forsøkene har mye kommet opp, og vi håper å få underbygget dette med resultatene fra forsøket, sier Alexander Svindseth.
Resultatene blir nyttige innspill til både bilprodusenter og veimyndigheter, både i hvordan kjøretøy skal oppfatte infrastrukturen, men også hvordan vi kan tenke maskinlesbarhet i planlegging og utforming av veganlegg.
ITS - Intelligente transportsystemer og -tjenester
Forsøket en del av et større pilotprogram og Vegvesenets satsing på intelligente transportsystemer (ITS), knyttet til regulatoriske og tekniske problemstillinger.
– Dette eksempelet viser at det er viktig å gjennomføre piloter som inkluderer felttester. Det er ikke første gang vi får uventede resultater som det er viktig å ta med i videre arbeid, sier leder for ITS-programmet, Per Einar Pedersli i Statens vegvesen
Statens vegvesen bruker ITS som virkemiddel for å øke trafikksikkerheten og gjøre veitransporten mer klima- og miljøriktig. ITS gir også viktige verktøy som å bedre trafikkavviklingen og prioritere kollektivtrafikk.
Nøkkelord
Kontakter
Alexander SvindsethOveringeniørStatens vegvesen, Transport og samfunn
Tel:98838849alexander.svindseth@vegvesen.noSilja Lena LøkenSenior kommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen, Transport og samfunn
Tel:+4795136329silja.loken@vegvesen.noBilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Hålogalandsbrua reguleres for asfaltreparasjon21.8.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Det blir begrensninger for trafikken over Hålogalandsbrua på E6 i Narvik fra mandag 25. august og i tre uker fremover.
E45 Kløfta klargjøres for utbygging20.8.2025 14:38:57 CEST | Pressemelding
Nå legges kraft- og fiberkabel til bygging av E45 Kløfta. Målet er å redusere utslippene fra milliardprosjektet i Finnmark.
Utlysning av døgnhvileplasser langs E18 Asker-Sande20.8.2025 13:30:23 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen ønsker leiekontrakt med næringsaktører langs E18 som vil etablere, drifte og vedlikeholde døgnhvileplasser for tungbilsjåfører. Behovet er stort. Frist for søknad om å levere tilbud er 13. oktober.
Ny stenging på E16 Bergen-Voss neste helg20.8.2025 11:26:57 CEST | Pressemelding
Allereie neste laurdag er Mesta klare til å støype ein ny seksjon av portalen på Dalseidtunnelen. Dette betyr at E16 vert stengd aust for Dale laurdag 30. august frå kl. 07.00 og fram til ca 12.00 søndag.
Startar arkeologiske utgravingar i Ørsta18.8.2025 13:04:14 CEST | Pressemelding
Arkeologar frå Universitetet i Bergen startar tysdag 19. august utgravinga av to automatisk freda kulturminne i samband med reguleringsplan E39 Ose–Osborg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom