Baker- og konditorlandslaget til VM

Det norske Bakerlandslaget deltar for første gang i det uoffisielle verdensmesterskapet, som finner sted i Munchen søndag 16. september. Og 19.-20. september er Konditorlandslaget representert i konkurranse mot verdens beste konditorer under 25 år.

Det norske Bakerlandslaget er for første gang representert til Iba-UIB Cup, som er det uoffisielle verdensmesterskapet som finner sted i Munchen. Det var etter seieren i Nordic Bakery Cup 2017 at bakerlandslaget fikk invitasjon til å delta på UIB Cup.

Det er Nikolai Melling og Ivar Bakke som er tatt ut til å representere det norske laget, som skal konkurrere søndag 16. september. Norge skal konkurrere mot Peru, USA og Frankrike og de andre dagene er det Japan, Nederland, Korea, Russland, Tyskland, England, Spania og Kina som er med i konkurransen. Temaet for konkurransen er «universet».

I løpet av åtte timer skal de to norske utøverne lage fire ulike typer brød, tre ulike bagetter, tre kuvertbrød, tre wienerprodukter, pan au chocolate, formkaker, sjokoladebrioche, hamburgerbrød, sandwich og showpiece.

- Vi har ligget i hardtrening og er svært spente foran helgens konkurranse, sier Nikolai Melling og Ivar Bakke.

Nikolai Melling: 25 år. Baker. Født og oppvokst i Stavanger

Bosted: Porsgrunn

mobil 413 13 895

Ivar Bakke: 35 år. Baker.

Bosted: Våler i Solør

mobil 947 82 723

Dette er produktene som skal leveres: https://www.bakeri.net/i-hardtrening-mot-iba-uibc/

Konditorlandslagets Vilde Nistad Strandos skal konkurrere mot verdens beste konditorer under 25 år i UIBC Junior World Championship for Confectioners.

Det er første gang den norske konditoren er med i VM og hun er den eneste nordmann i konkurransen. Den 19. og 20. september skal hun konkurrere mot verdens beste konditorer under 25 år.

Hun skal lage skulptur i sukker, en desserttallerken, en moussekake, fire typer konfekt og fire typer figurer i marsipan. Temaet er valgfritt og Vilde Nistad har valgt høst, med inspirasjon av høstens fantastiske smaker og farger.

- Jeg gleder meg og vil selvsagt gjøre mitt beste i konkurransen, sier Vilde Nistad Strandos.

Vilde Nistad Strandos: 24 år. Konditor.

Bosted: Førde

Andrè Løvaas, trener baker- og konditorlandslaget. Mobil: 920 97 976

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) er den største interesseorganisasjonen for bedrifter i Norge. Vi i NHO jobber for gode rammevilkår for medlemsbedriftene og engasjerer oss for bedriftenes interesser på en rekke samfunnsområder.