Baker- og konditorbransjen samles til landsmøtehelg i Stavanger

Bakere og konditorer fra hele landet samles til landsmøte og feiring av Stavanger og Omegn Baker- og konditorlaug sitt 325 års jubileum i Stavanger siste helgen i august. Gjester på landsmøtet er blant annet Baker- og konditorlandslaget, Sverre Sætre, Eddi Eidsvåg og Arthur Buchard.

Rekordpåmelding til landsmøtet
Bakere og konditorer fra hele landet samles i Stavanger fra 28. – 30. august til Baker- og konditorbransjens Landsforenings (BKLF) landsmøte. Oppslutningen er i år rekordstor og strategisk viktige avgjørelser for bransjen vil bli behandlet på selve landsmøtet, som finner sted lørdag 29. august. I tillegg vil helgen være spekket av små og store arrangement.

Fagkonferanse og «Årets kake 2015»
Programmet starter fredag 28. med en egen faglærerkonferanse for lærere innen videregående opplæring. Bransjeforeningen ved leder Gunnar Bakke, vil presentere BKLFs fremtidige tanker om en egen baker- og konditorskole. Samme dag kåres vinneren i konkurransen «Årets kake 2015». Temaet for den nasjonale konkurransen er bryllup, og kreasjonene vil bli bedømt etter smak, kreativitet og utseende. Fire finaledeltakere presenterer sine bidrag på Clarion Hotel Energy (kl.1400). Som hoveddommer sitter Sverre Sætre, kjent kokebokforfatter og tidligere deltaker på det norske kokkelandslaget. De andre dommerne er konditormester Bernt Lie-Nilsen, Bergen og fagskolelærer ved Borgund videregående skole i Ålesund, Heidi Bech.

Brødtorg og show med Eddi Eidsvåg
Stavanger og omegn baker- og konditorlaug fyller 325 år og inviterer til storslått feiring med et brødtorg i sentrum av Stavanger. Byens bakere fyller sine bord med brød og kaker og deler raust med alle, under ledelse av Pøbelgeneral og brødfantast Eddi Eidsvåg. (kl. 1700)

Viktige valg for landsmøtet
Selve landsmøtet starter lørdag morgen. Bransjen står foran tøffe utfordringer og temaer landsmøtedelegatene må ta stilling til er ny strategiplan, ny organisering og nye vedtekter, i tillegg til ordinære landsmøtesaker. Dagen fortsetter med fagkonferanse for bransjen med presentasjon av den nye tilleggsutdannelsen, kalt Diplombaker. Utdannelsen gir universitetspoeng og er en tilleggsutdannelse for bakere med fagbrev. Fagkonferansen vil også få besøk av hotellinvestor og næringslivsprofil Arthur Buchard. Næringslivstoppen deler sine tanker og erfaringer under temaet «Muligheter for bakerbransjen» (kl.1150)

Rogalandsmesterskap
Et knippe unge konditorer under utdanning vil lørdag delta i et eget Rogalandsmesterskap. Deltakerne presenterer sine konkurransebidrag på Clarion Hotel Energy lørdag ettermiddag (kl.14.30) og tre representanter fra det norske konditorlandslaget er oppnevnt som dommere. Alle elever ved restaurant- og matfaglinjer i Rogaland er invitert til å overvære finalen.

Avslutning
Helgen skal også benyttes til feiring av Stavanger og omegn baker og konditorlaug som i år fyller 325 år. Arrangementet vil foregå på DNB arena lørdag ettermiddag (1500), før det hele avsluttes med landsmøtemiddag, kakebord og dans.

Pressekontakt: Elin Vatnar Nilsen 93428850 elin@krem.no Gunnar Bakke 970 19 591 gb@nhomd.no