Bærekraftig beslutning i Mesta

- Dette er en stor og viktig beslutning for Mesta. Det påvirker våre investeringer og vi må legge til rette for nye måter å jobbe på. Med beslutningen vil vi være proaktive og utfordre både markedet og bransjen. Vi har tatt et viktig standpunkt, det er jeg stolt av, sier konsernsjef Marianne Bergmann Røren.
På offensiven
Det er fortsatt områder Mesta opererer hvor det er utfordringer med ladeinfrastruktur og tilgjengelighet av biler. Gjennom resten av 2022 blir det en opptrapping. Det er likevel en tid for å være offensiv, ta tøffe beslutninger og sette høye mål. Infrastruktur er under utbygging og oppgradering, og det kommer nye varebiler med bedre rekkevidde og kapasitet fortløpende.
- Elektriske varebiler er et viktig steg på veien for å levere på klimamålene, men det er klart at det er overgangen til fossilfritt drivstoff for de tyngre kjøretøyene og maskinene som virkelig kan utgjøre den største forskjellen. For egen del utgjør utslipp for tyngre kjøretøy nærmere 50 prosent av våre totale utslipp. Her er løsningen ikke like klar foreløpig, og det er en vei igjen å gå. Derfor er vi aktive i flere forum og prosjekter for å følge med på og påvirke blant annet infrastruktur for lading av tyngre kjøretøy, fortsetter Bergmann Røren.
Myndighetene må på banen
Mesta jobber gjennom sitt medlemskap og styreverv i Skift, som en aktiv pådriver for en rask utrulling av infrastruktur for lading og nullutslippsdrivstoff for tungtransport og skip.
Under Mesta sin deltagelse på Arendalsuken, har behovet for en plan og fart bak gjennomføring av ladeinfrastruktur for tungtransport vært et gjennomgående tema. Ladeinfrastruktur-budskapet var også ett av tre punkter Skift, formelt overleverte til klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Punktene henger nøye sammen, og de andre to er; stor industriell satsing på offshore havvind og modige politikere som blir enige om en ambisiøs og troverdig klimaplan.
Mesta deltar også i NHO sitt Grønt Landtransportprogram for å være tett på teknologiutviklingen.
Flere tiltak
Selv har Mesta allerede gjennomført flere tiltak for å redusere utslipp fra transport.
- Vi har mål om å kutte tomgangskjøring med 25 prosent i perioden 2021-2025. I 2021 implementerte vi Linx, et digitalt flåtestyringssystemet som skal bidra til å redusere tomgangskjøring. Etter få måneder ser vi allerede at tomgangskjøringen faller, forteller konsernsjefen.
I 2021 kjøpte selskapet også sin første elektriske lastebil i samarbeid med Statens Vegvesen og med støtte av Enova. Lastebilen er utstyrt med både tipp og kran, og er i full produksjon i en driftskontrakt. Det testes batterikapasitet og egnethet til ulike driftsoppgaver.
- På den måten tilegner vi oss viktig kunnskap og erfaring for bruk av større elektriske kjøretøy, avslutter Bergmann Røren.
Nøkkelord
Kontakter
Benedikte Dhindsa SalvesenLeder kommunikasjon og samfunnskontakt
Tel:91722787benedikte.salvesen@mesta.noBilder

Om Mesta
Mesta bygger, vedlikeholder og utvikler norsk infrastruktur på oppdrag fra offentlige og private kunder. Vi er Norges ledende aktør innen drift og vedlikehold av vei og veielektro, med et viktig samfunnsoppdrag: Vi får folk fram.
Mesta har over 1700 ansatte som hver dag jobber for å sikre trygg og åpen infrastruktur i hele landet. Selskapet omsetter for over 5 milliarder kroner årlig. Mesta er eid av den norske stat, ved Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Mesta
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mesta på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mesta
Mesta med historisk anbudssesong23.6.2025 10:32:45 CEST | Pressemelding
Mesta har vunnet ti av 22 utlyste drift- og vedlikeholdskontrakter på vei denne sesongen. Kvalitet og miljø har vært utslagsgivende for å vinne kontraktene.
Mesta styrket ut av 202413.6.2025 08:58:39 CEST | Pressemelding
Mesta styrket resultatene med nesten 20 prosent i 2024 sammenlignet med fjoråret og landet på et driftsresultat på 227 millioner. Det viser tall fra års- og bærekraftrapporten for 2024.
Graset klippes i veikanten– blomster får stå12.6.2025 08:45:00 CEST | Pressemelding
Mesta bruker datateknologi når veikantene klippes. Dermed blir viktige blomsterarter tatt vare på.
Mesta og RIAS fusjoneres22.5.2025 11:59:50 CEST | Pressemelding
Styret i Mesta har gjort vedtak om at Rail Infrastructure AS (RIAS) skal fusjoneres inn i Mesta. Fusjonen er planlagt å være endelig fra 1. oktober.
Veien til Nervei er åpnet for sommeren20.5.2025 08:55:00 CEST | Pressemelding
Snøsøylen står høyt når Mesta åpner vinterstengte veier i mai. Her åpnes veien til Nervei i Gamvik kommune i Finnmark.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom