Badesommeren er ikke over

Dagens høyeste badetemperatur var på 19,4 grader og ble målt av Badetassen ved Olavsberget i Porsgrunn. Den sensorbaserte tjenesten fra Altibox har ikke gjort badevannet varmere, men den har tatt interessen for badetemperaturer til nye høyder.

Ane Marte Hausken og Torbjørn Nilsen sjøsetter Badetassen i Grønnavigå utenfor Stavanger.

I løpet av sommeren har nettsiden som viser umiddelbare og døgnkontinuerlige badetemperaturer landet over generert mer enn 70.000 klikk. Tall fra Altibox viser at 30.000 badeglade fra hele Norge har sjekket ut badetemperaturene.
- Mottakelsen har vært over all forventning. Møtet med innbyggere og kommuner som har benyttet seg av Badetassen og som opplever at tjenesten er nyttig, har gjort sommeren 2019 ekstra hyggelig for oss, sier badegeneral og prosjektleder Torbjørn Nilsen i Altibox

Nilsen er spesielt glad for at befolkningen nå får forlenget sommeren litt, og det har gjort at han kan garantere måling av temperaturer ut september måned.

Et unikt utgangspunkt
- Vi har faktisk fått en hel del henvendelser fra hyttefolk i distriktet vårt som ønsker seg en egen Badetass, forteller direktør Jan Håland i Haugaland Kraft, som er en av leverandørene av Altibox-tjenestene.

Akkurat det kan de ikke hjelpe hyttefolket medmen badetemperaturenmåles forhåpentligvis et sted ikke altfor langt unna hyttene. Håland er imponert over mulighetsrommet som ligger i denne typen sensorbaserte tjenester, og som nå viser seg å kunne bli aktuelle i samtlige kommuner der Haugaland Kraft bygger fiber. Det kan de også bli for enda flere andre kommuner i hele Norge.
- Målet vårt er å kunne hjelpe kommunene til å gjøre mer med færre hender. Nå har vi de verktøyene og de ressursene vi trenger for utvikleenda flere gode tjenester, sier Håland.

Håland utelukker ikke at både løsninger for oppdrettsnæringen, måling av vann-nivå, telletjenester og måling av luftkvalitet kan bli aktuelle på sikt

For Altibox handler det om å utvikle og løfte fram smarte tjenester som kommer innbyggerne til gode, sier direktør for forretningsutvikling og strategi i Altibox, Ane Marte Økland Hausken.
- Badetemperaturene som vi har målt denne sommeren har vært en artig måte å teste hvordan sensorbaserte tjenester kan gjøre nytte i samfunnet. Potensialet ved bruk av denne type tjenester er stort, og vi jobber med flere andre aktuelle varianter som vi vurderer å ta ut, sier hun.

Badetassen kommer tilbake
En Sola-ordfører som tok bomben og hoppet uti med Badetassen ble Torbjørn Nilsens absolutte høydepunkt denne sommeren. Det var i forbindelse med sjøsetting av Badetassnummer 50og for neste års sommer ligger det allerede an til å bli minst dobbelt så mange Badetasser som skal sjøsettes rundt i Norge
Til neste år skal vi være tidligere ute for at kommuner og Altibox-partnere som kunne tenkt seg Badetasser skal få ønsket sitt oppfylt.

Takk for i sommer!

Ane Marte Hausken
Direktør for forretningsutvikling og strategi i Altibox

Altibox leverer høyhastighetsbredbånd og tv-underholdning via kompromissløs fiberteknologi. Selskapet har hovedkontor i Stavanger, og teller i dag 170 ansatte. Regionale og lokale fiberselskaper leverer fibertjenester fra Altibox til mer enn 500.000 oppkoblede husstander i Norge og Danmark. Altibox har de mest fornøyde bredbåndskundene i Norge for niende år på rad, og har vunnet en rekke priser for beste kundeservice.