Babcock skjermer basene for å ivareta sikkerheten

Rødts leder Bjørnar Moxnes kom i dag for å besøke ambulanseflybasen i Kirkenes, til tross for at operatøren Babcock har gitt beskjed om at basene er skjermet av hensyn til de ansatte.
Babcock skjermer basene av hensyn til flysikkerheten. Foto: BSAA

- Sikkerheten må alltid komme først

I en video Moxnes har lagt ut på Facebook stiller han spørsmål om hvorfor han ikke får komme inn på basen. Sjef for flyoperasjoner i Babcock, Hans Skog-Andersen, begrunner beslutningen med hensynet til flysikkerhet.

- Det er synd at informasjonen om skjerming ikke kom frem til Moxnes i tide, men våre medarbeidere har stått i et meget sterkt mediefokus og politisk fokus over lang tid, og flere har uttrykt at de er slitne. Vi driver i en bransje der sikkerheten alltid må komme først. Derfor har vi skjermet alle basene, slik at alle våre ansatte ikke utsettes for unødvendig belastning, sier sjef for flyoperasjoner i Babcock, Hans Skog-Andersen.

Babcock har bedt om møte med Rødt

Babcock har bedt om et møte med Bjørnar Moxnes i Oslo denne uken for å orientere om driften av ambulanseflytjenesten, men foreløpig ikke fått svar.

- Det mange som mener noe om denne saken, og vi opplever at presisjonsnivået i noen tilfeller med fordel kunne vært høyere. I tillegg er det naturlig at mange nyanser forsvinner i medieomtalen. Vi ønsker derfor å bidra med det vi kan av innsikt om operasjonene, sier Hans Skog-Andersen og legger til at alle som ønsker informasjon om driften av ambulanseflytjenesten, er hjertelig velkommen til å besøke hovedkontoret i Tromsø.

Må gjerne snakke med politikere

Skog-Andersen understreker også at det ikke er noe som hindrer tillitsvalgte i å møte politiske partier for å snakke om hvordan de opplever virksomheten. Beslutningen om å skjerme basene er kun basert på selskapets ansvar for å ivareta sikkerheten for pilotene og andre ombord i flyene.

Følges tett av myndighetene

Skog-Andersen reagerer på antydningen i videoen om at Babcock er redd for innsyn..

- Det er vårt soleklare ansvar å ivareta flysikkerheten. Vi har svært strenge rutiner for å avdekke alle forhold som kan påvirke flysikkerheten eller pasientene. I tillegg følges virksomheten vår svært nøye av Luftambulansetjenesten og Luftfartstilsynet. Vår beslutning om å skjerme basen er basert på en vurdering av sikkerhet alene, sier Hans Skog-Andersen.

Babcock skjermer basene av hensyn til flysikkerheten. Foto: BSAA

Om Babcock Scandinavian AirAmbulance

Babcock Scandinavian AirAmbulance
Rådhusgata 3
9008 Tromsø

Følg pressemeldinger fra Babcock Scandinavian AirAmbulance

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Babcock Scandinavian AirAmbulance på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Babcock Scandinavian AirAmbulance