Babcock setter inn ekstra ambulansefly og starter forhandlinger med pilotene
Babcock setter inn et ekstra kortbanefly med eget mannskap for å sikre bedre ambulanseflyberedskap i Nord-Norge. Og torsdag møter selskapet pilotene til forhandlinger om en ny avtale som kan åpne for å benytte ledige piloter på baser hvor det mangler bemanning.

Babcock er ikke fornøyd med å ha levert 90,65 prosent tilgjengelighet i oktober og setter nå inn flere tiltak. Operatøren av ambulanseflyene opplever fortsatt noen tekniske utfordringer på de nye flyene, men hovedforklaringen på at tilgjengeligheten er lavere enn ønsket er at selskapet på grunn av gjeldende tariffavtale ikke får benyttet tilgjengelig mannskap optimalt.
Overtallige piloter kan ikke benyttes
Da NHO Luftfart og Norsk Flygerforbund i juni 2018 forhandlet frem avtalen som garanterte alle pilotene hos tidligere operatør jobb i Babcock etter overtakelsen, var det et krav fra Norsk Flygerforbund at alle pilotene skulle få beholde basen de hadde hos tidligere operatør.
På Gardermoen, har Babcock derfor en overtallighet på sju piloter, samtidig som selskapet mangler til sammen syv piloter på basene i Kirkenes, Alta og Brønnøysund.
- Vi har lenge sett at dette ville bli en utfordring, men på grunn av avtalen som ble inngått i 2018 kan ikke de syv tilgjengelige pilotene på Gardermoen uten videre brukes på andre baser. Dette rammer dessverre den totale tilgjengeligheten på ambulansefly, sier sjef for flyoperasjoner i Babcock, Hans Skog-Andersen.
Negativ kjedereaksjon
For å løse utfordringene på basene hvor det mangler piloter må Babcock benytte stand by-piloter til å dekke faste vakter på de aktuelle basene. Dette skaper en negativ kjedereaksjon som går ut over tilgjengeligheten.
- Stand by-piloter skal settes inn ved sykdom eller annet fravær. Når de er bundet opp i regulære vakter er det ikke nok fleksibilitet igjen i systemet til å dekke alle vakter når piloter rammes av sykdom andre steder, sier Skog-Andersen.
Nye forhandlinger
Babcock møter pilotenes fagforening til forhandlinger om en revisjon av tariffavtalen torsdag og fredag denne uken.
- Vi håper vi kommer frem til en løsning som gjør at vi kan benytte pilotene på en måte som øker tilgjengeligheten på ambulanseflyene fremover, sier Skog-Andersen.
Setter inn nytt fly
For ytterligere å styrke tilgjengeligheten på ambulansefly setter Babcock fra og med mandag i neste uke inn ekstra Beech 250 i Finnmark. Babcock vil benytte flere av sine piloter som i dag tjenestegjør i Sverige for å styrke den norske tjenesten.
- Flyet er sertifisert for kortbaneoperasjoner og skal i størst mulig grad bemannes med piloter som kan fly kortbane. Flyet vil være tilgjengelig 12 timer i døgnet, og være en beredskap på topp av den øvrige beredskapen. Flyet vil bli benyttet til avtalt beredskap oppnås med tjenestens øvrige fly, avslutter Skog-Andersen.
Bilder


Om Babcock Scandinavian AirAmbulance
Følg pressemeldinger fra Babcock Scandinavian AirAmbulance
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Babcock Scandinavian AirAmbulance på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Babcock Scandinavian AirAmbulance
Ambulanseflyene: Smittetopp skapte utfordringer i februar1.4.2022 15:16:07 CEST | Pressemelding
Samlet tilgjengelighet for ambulanseflyene innenfor operatørs kontroll var på 97,34 % i februar. Smittenivået nådde sitt foreløpige høydepunkt den siste måneden. Som for andre deler av helsetjenesten, har dette skapt store utfordringer på bemanningssiden for ambulanseflyene, og enkelte baser har til tider vært utmeldt på grunn av smitte.
Høy beredskap i januar18.2.2022 13:16:41 CET | Pressemelding
Samlet tilgjengelighet for ambulanseflyene innenfor operatørs kontroll var på 97,57% i januar. Dermed ble det en god start på året for ambulanseflyene i Norge. Gjennom 2021 var tilgjengeligheten innenfor operatørs kontroll i gjennomsnitt 97,34 prosent per måned. Det var 0,65 prosentpoeng høyere året før.
Babcocks regnskap for regnskapsåret 202117.2.2022 14:02:14 CET | Pressemelding
Babcock Scandinavian Air Ambulance AS har offentliggjort sitt regnskap for regnskapsåret 2021. Babcock har avvikende regnskapsår, og regnskapet som er for perioden 1. april 2020 til 31. mars viser et underskudd på 132 millioner kroner, en forbedring på 86 millioner kroner sammenlignet med året før.
Babcock valgte nordnorsk mobilavtale28.9.2021 14:42:19 CEST | Pressemelding
Da Babcock skulle velge mobilavtale til selskapets ansatte i Norge, falt valget på en bedrift med hovedkontor på Setermoen i Troms og Finnmark fylke.
Debatt på faglig grunnlag?17.6.2021 15:40:04 CEST | Kronikk
Helsetilsynet har lagt frem en svært kritisk rapport om forhold ved ambulanseflytjenesten som ikke fungerer som det skal. Spesielt i Nord-Norge har ambulanseflyene en viktig funksjon. I mange tilfeller kan det stå om liv og død. Derfor er det viktig at debatten om fremtidig organisering skjer på et faglig grunnlag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom