Babcock setter inn ekstra ambulansefly og starter forhandlinger med pilotene
Babcock er ikke fornøyd med å ha levert 90,65 prosent tilgjengelighet i oktober og setter nå inn flere tiltak. Operatøren av ambulanseflyene opplever fortsatt noen tekniske utfordringer på de nye flyene, men hovedforklaringen på at tilgjengeligheten er lavere enn ønsket er at selskapet på grunn av gjeldende tariffavtale ikke får benyttet tilgjengelig mannskap optimalt.
Overtallige piloter kan ikke benyttes
Da NHO Luftfart og Norsk Flygerforbund i juni 2018 forhandlet frem avtalen som garanterte alle pilotene hos tidligere operatør jobb i Babcock etter overtakelsen, var det et krav fra Norsk Flygerforbund at alle pilotene skulle få beholde basen de hadde hos tidligere operatør.
På Gardermoen, har Babcock derfor en overtallighet på sju piloter, samtidig som selskapet mangler til sammen syv piloter på basene i Kirkenes, Alta og Brønnøysund.
- Vi har lenge sett at dette ville bli en utfordring, men på grunn av avtalen som ble inngått i 2018 kan ikke de syv tilgjengelige pilotene på Gardermoen uten videre brukes på andre baser. Dette rammer dessverre den totale tilgjengeligheten på ambulansefly, sier sjef for flyoperasjoner i Babcock, Hans Skog-Andersen.
Negativ kjedereaksjon
For å løse utfordringene på basene hvor det mangler piloter må Babcock benytte stand by-piloter til å dekke faste vakter på de aktuelle basene. Dette skaper en negativ kjedereaksjon som går ut over tilgjengeligheten.
- Stand by-piloter skal settes inn ved sykdom eller annet fravær. Når de er bundet opp i regulære vakter er det ikke nok fleksibilitet igjen i systemet til å dekke alle vakter når piloter rammes av sykdom andre steder, sier Skog-Andersen.
Nye forhandlinger
Babcock møter pilotenes fagforening til forhandlinger om en revisjon av tariffavtalen torsdag og fredag denne uken.
- Vi håper vi kommer frem til en løsning som gjør at vi kan benytte pilotene på en måte som øker tilgjengeligheten på ambulanseflyene fremover, sier Skog-Andersen.
Setter inn nytt fly
For ytterligere å styrke tilgjengeligheten på ambulansefly setter Babcock fra og med mandag i neste uke inn ekstra Beech 250 i Finnmark. Babcock vil benytte flere av sine piloter som i dag tjenestegjør i Sverige for å styrke den norske tjenesten.
- Flyet er sertifisert for kortbaneoperasjoner og skal i størst mulig grad bemannes med piloter som kan fly kortbane. Flyet vil være tilgjengelig 12 timer i døgnet, og være en beredskap på topp av den øvrige beredskapen. Flyet vil bli benyttet til avtalt beredskap oppnås med tjenestens øvrige fly, avslutter Skog-Andersen.
Bilder
Om Babcock Scandinavian AirAmbulance
Følg pressemeldinger fra Babcock Scandinavian AirAmbulance
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Babcock Scandinavian AirAmbulance på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Babcock Scandinavian AirAmbulance
Salget fullført - Babcock i Norge blir Avincis1.3.2023 11:31:33 CET | Pressemelding
Ancala Partners har fullført oppkjøpet av Babcock Internationals luftfartsvirksomhet innen beredskap i Iberia, Italia og Norden. Selskapet har blitt omdøpt til Avincis.
Babcock har sendt søknad om dispensasjon fra lockout25.6.2022 09:15:28 CEST | Pressemelding
Babcock har ikke fått svar fra helsemyndighetene på om det medfører fare for liv og helse at ambulanseflyene blir stående på bakken, men søker likevel om dispensasjon fra den varslede lockouten.
Beredskapsnytt: Beredskapen tilbake på høyt nivå etter smittetoppen17.6.2022 13:47:45 CEST | Pressemelding
De svært høye smittetallene under pandemien i februar og mars, rammet også ambulanseflytjenesten. Etter dette har tjenesten kommet tilbake til mer normal drift. I mars og april var tilgjengeligheten på ambulansefly innenfor det som er operatørens kontroll, på henholdsvis 95,56 og 96,15 prosent.
Ambulanseflyene: Smittetopp skapte utfordringer i februar1.4.2022 15:16:07 CEST | Pressemelding
Samlet tilgjengelighet for ambulanseflyene innenfor operatørs kontroll var på 97,34 % i februar. Smittenivået nådde sitt foreløpige høydepunkt den siste måneden. Som for andre deler av helsetjenesten, har dette skapt store utfordringer på bemanningssiden for ambulanseflyene, og enkelte baser har til tider vært utmeldt på grunn av smitte.
Høy beredskap i januar18.2.2022 13:16:41 CET | Pressemelding
Samlet tilgjengelighet for ambulanseflyene innenfor operatørs kontroll var på 97,57% i januar. Dermed ble det en god start på året for ambulanseflyene i Norge. Gjennom 2021 var tilgjengeligheten innenfor operatørs kontroll i gjennomsnitt 97,34 prosent per måned. Det var 0,65 prosentpoeng høyere året før.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom