Babcock-ansatte vant frem om virksomhetsoverdragelse

Etter en anbudsprosess overtok Babcock fra 1. juli i fjor oppdrag om ambulanseflyginger fra Lufttransport. I en enstemmig dom fra Nord-Troms tingrett får ansatte piloter i Babcock medhold i synet på at dette er å anse som virksomhetsovertagelse.

Parat-advokat Vetle Rasmussen, sier dommen må få konsekvenser også for Parats sak mot Norsk Luftambulanse som snart skal opp for lagmannsretten.

– Våre piloter og redningsmenn i Norsk Luftambulanse jobbet tidligere i Lufttransport. Foreløpig har de ikke fått medhold domstolene med på at de kom over til Norsk Luftambulanse som del av en virksomhetsoverdragelse. Dommen mot Babcock i Nord-Troms tingrett vil styrke vår sak som er bragt inn for Borgarting lagmannsrett, sier Rasmussen.

Nord-Troms tingrett skriver at det er avgjørende hva som er kjernen i utøvelsen av flyambulansevirksomheten, nemlig bruken av fly ved hjelp av kvalifisert personell med det formål å ivareta befolkningens døgnkontinuerlige behov for å bli fraktet raskt dit der, nødvendig og profesjonell helsehjelp kan ytes.

– Helt sentralt i dette er flygernes arbeidsinnsats i samarbeid med redningsmenn og medisinsk personell. I denne type virksomhet (ambulanseflyging red. anm.) er besetningen avgjørende for å videreføre virksomheten på en forsvarlig måte. I slike anbudsprosesser må derfor arbeidstakerne beskyttes slik at deres rettigheter ivaretas ved skifte av arbeidsgiver, sier Parat-advokaten.

Nord-Troms tingrett skriver i dommen at de har lagt vekt på at flygernes virksomhet og kompetanse er helt sentral, og at deres virksomhet i Babcock i dag i all hovedsak er den samme som tidligere, arbeidstidsordningen er den samme, kunden er den samme, pasientene som betjenes kommer fra det samme geografiske området og omfanget av den økonomiske aktiviteten er i all hovedsak den samme. Det har ikke vært opphør i driften av tjenesten og det er også lagt vekt på at Babcock bruker de samme hangarer og de samme bofasiliteter for sine flygere som tidligere.

Rasmussen sier han ser frem til ny behandling av saken mellom Parat-pilotene og Norsk Luftambulanse i lagmannsretten.

– Problemstillingen i disse sakene er nær identiske. Nord-Troms tingrett har avgitt en god dom som beskriver problemstillingen på en grundig måte og vi serv frem til at pilotene våre får en dom som gjenoppretter de feil som ble begått i juli 2019, sier Parat-advokaten.