Azipod®-fremdrift holder Viking Line på stø kurs for grønnere hav

ABBs Azipod®-fremdrift for Viking Glory vil gi manøvreringsfordeler som systemet er kjent for, pluss en drivstoffeffektivitet som matcher Viking Lines miljømål.
Viking Glory kutter drivstofforbruk og utslipp med ABB Azipod fremdrift (Ill. Viking Line).

Det siste tilskuddet til Viking Lines flåte med miljøbevisste cruiseferger i Østersjøen, Viking Glory, blir rederiets grønneste passasjerskip til nå - og et av de grønneste i bransjen. Det er ingen tilfeldighet at cruisefergen også vil være den første i sitt slag som benytter Azipod® fremdrift. ABB Marine & Ports er nå ferdig med installasjonen og igangkjøringen utføres i henhold til tidsplanen.

Detaljerte simuleringer har allerede vist hvor mye bruk av to Azipod®-enheter og påfølgende skrogoptimalisering kan forbedre fartøyets hydrodynamiske ytelse, samt manøvrerbarhet i havn.

- Vi gjør oss klare til å ønske den mest effektive cruisefergen i Østersjøen, hvis ikke i verden, velkommen, forklarer Viking Lines nybyggsprosjektleder Kari Granberg. - Vannmotstanden var rundt åtte prosent lavere sammenlignet med et tradisjonelt, akselbasert fremdriftssystem. I tillegg øker skipets manøvrerbarhet i en slik grad at vi forventer tidsbesparelse i havn som gjør at vi kan senke hastigheten på overfarten med 1 knop. Det tilsvarer en energibesparelse på omtrent 2 MW samtidig som vi holder ruteplanen.

Drivstoffeffektivitet var en viktig faktor i valget av Azipod®-fremdrift, ifølge Marcus Högblom, leder for ABBs passasjerskip. Han beskriver det som et oppsiktsvekkende gjennombrudd for Azipod® på tre fronter: Med Viking Line; for en cruiseferge; og for et kinesiskbygd passasjerskip med Azipod® XO fremdriftssystem.

ABB leverer også ABB Ability ™ 800xA styringssystem, energistyring, baugpropelmotorer og fjerndiagnostikktjenester som en del av den integrerte leveransen.

Kvantifiserer drivstoffeffektivitet

- I fjor fant en uavhengig undersøkelse fra konsulentselskapet Deltamarin ut at fremdrift fra Azipod® kan hjelpe redere med å spare opptil 1,7 millioner dollar årlig i drivstoffkostnader per fartøy, samtidig som de reduserer utslippene med rundt 10 000 tonn, sier Högblom. Studien simulerte transitt på syv eksisterende fergeruter og fant ut at en ferge utstyrt med to 10 MW Azipod®-enheter brukte mindre drivstoff sammenlignet med et lignende fartøy drevet av et tradisjonelt akselbasert system. – Den høye drivstoffeffektiviteten var høyt på agendaen hos Viking Line, et rederi med stor vekt på bærekraft.

Viking Lines forpliktelse til å beskytte miljøet er allerede demonstrert i Viking Grace, en cruiseferge som ABB tidligere leverte et komplett elektrisk kraftsystem, akselbasert fremdriftssystem og beslutningsstøtteprogramvare til. - Viking Grace er fremdeles anerkjent som et av de mest klimasmarte skipene i sin klasse, sier Granberg. - På samme måte vil Viking Glory også drives av flytende naturgass med lave utslipp, men forventes å oppnå 10 prosent reduksjon i drivstofforbruk.

Uovertruffen miljøytelse er bare et av Viking Lines mål for det nye flaggskipet. Det innovative fartøyet vil også gi en unik passasjeropplevelse. Store panoramavinduer gir uforstyrret utsikt, mens stilig interiørdesign og møbler vil fange essensen av Skandinavia og Baltikum. - Gjestene ombord på skipet kan nyte omgivelsene med høy komfortfaktor, også delvis takket være Azipod®, som minimerer vibrasjoner og støy, sier kaptein Ulf Lindroos hos Viking Line.

Håndtering av fartøyet vil også dra nytte av Azipod®-fremdrift. Dette ble demonstrert i et simuleringsforsøk i fjor der kaptein Lindroos, som også skal lede Viking Glory, virtuelt navigerte en ferge til kai på den mest sikre, effektive og bærekraftige måten.

- Systemet er enkelt å manøvrere og bruke, og du trenger ikke å bruke ror, sier kaptein Lindroos og reflekterer over fordelene med Azipod®-fremdriften.

Produsert i Europa, levert i Kina

Xiamen Shipbuilding Industry Co., (XSI) hvor Viking Glory for tiden er under bygging, startet installasjonen av Azipod® tidlig i september. De sofistikerte Azipod®-enhetene ble bygget i Finland og ble deretter levert til Kina for installasjon. Med globale reisebegrensninger stilte ABB med sin regionale arbeidsstyrke for å støtte verftet med en vellykket installasjon.

- Siden ABBs europabaserte igangkjøringsspesialist ikke kunne reise til Kina, ble installasjonen utført med et lokalt ABB-serviceteam og en sveisespesialist fra ABB i Sør-Korea. Samarbeidet mellom ABB, Viking Line og personalet på verftet har vært svært godt, og installasjonen feilfritt utført, forklarer Zeng Zhenyu, Vice Chief Engineer og prosjektleder hos XSI.

- Vår leveranse til Viking Glory er betydelig og påvirker store deler av skipet. Dette betød at vi måtte jobbe som et team med metoder som vi er lite kjent med, sier Hanna-Kaisa Yrjänäinen, ABBs prosjektleder for Viking Glory. - Koordinering på tvers av våre forskjellige produktområder, i tillegg til å bruke den nyeste digitale teknologien, betød at våre globale igangkjøringsingeniører ble støttet av de beste tekniske hodene, uavhengig av reisebegrensninger. Jeg er stolt over hvordan teamet vårt var i stand til å tilpasse seg globale utfordringer og levere våre løsninger til både XSI og Viking Line.

- Virkningen av pandemi var uventet, spesielt for utplassering av ingeniørene. Med ekstern støtte fra våre finske kollegaer håndterte ABB Marine & Ports kinesiske team situasjonen proaktivt og fullførte installasjonen av Azipod®. Det er et godt bevis på at ABB som et globalt selskap har full evne til samarbeid og koordinering for å oppfylle våre forpliktelser overfor kunder, sier Robin-Yang Shen, driftsleder, ABB Marine & Ports i Kina.

Mot en grønnere fremtid

Viking Glory skal på jomfrutur i 2021. Når hun gjør det, inkluderer avtalen mellom ABB og Viking Line også en automatiseringskontrakt for ytterligere effektivitetsgevinster og er en del av robuste relasjoner mellom partene. - I tillegg til å ha levert Viking Glory's forgjenger Viking Grace, leverte vi nylig landstrømstilkobling for Viking Lines høyhastighets passasjerferge, Viking XPRS, sier Marcus Högblom. - Vi er stolte over å støtte rederiet på reisen mot grønnere cruise- og ferjedrift i Østersjøen.

Viking Lines Granberg tror det nye tilskuddet vil bli tatt godt imot. - Miljøansvar og passasjererfaring er to hjørnesteiner i arbeidet vårt, og Viking Glory vil gjenspeile disse prinsippene mer enn noe tidligere Viking-skip. Dette er i stor grad på grunn av Azipod®-systemet, som vil være drivkraften bak Viking Glorys enestående effektivitet og bærekraft.

ABB Azipod fremdrift forenkler skrogkonstruksjonen og reduserer vannfriksjon med 8 prosent.
Kaptein Ulf Lindroos blir ansvarlig på Viking Glory.
Installasjon av Azipod ble overvåket av ABBs serviceteam i Kina med fjernsupport fra finske kollegaer.
Azipod under installasjonen på verftet.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er et ledende globalt teknologiselskap som driver omstillingen av samfunnet og industrien for å oppnå en mer produktiv og bærekraftig fremtid. Gjennom banebrytende ingeniørkunst, der programvare koples sammen med produkter innen elektrifisering, robotisering, automatisering, motorer og omformere, skaper ABB løsninger som løfter teknologiens muligheter til nye høyder. ABBs fremgang bygger på mer enn 130 års teknologisk lederskap og drives fremover av rundt 110 000 talentfulle medarbeidere i over 100 land.

www.abb.com