Avvikler virksomhet i Vest-Sahara

Høvik, 5. november 2020: DNV GL er engasjert som rådgiver i forbindelse med tre vindmålingsutredninger og en forstudie for vindmølleprosjekter i Vest-Sahara. Selv om det er stort behov for utvikling av fornybar energi, ikke minst i Afrika, har DNV GL besluttet å ikke inngå nye avtaler i dette området. Pågående prosjekter avsluttes i løpet av noen måneder, den siste vindmålingsutredningen innen utgangen av 2021.

Norske myndigheter fraråder norske selskaper å engasjere seg i virksomhet i Vest-Sahara. Konflikten om Vest-Sahara har vedvart i flere ti-år. Verken EU eller FN har innført noen form for handelsrestriksjoner eller sanksjoner relatert til Vest-Sahara.

«DNV GL har markedsaktivitet i mer enn 100 land. Vi har robuste interne prosedyrer som sikrer at vi følger alle lovpålagte internasjonale og nasjonale handelsrestriksjoner og sanksjoner i de markedene vi operer», sier Lars Almklov, DNV GLs direktør for myndighetskontakt.

«Den ensidige norske fraråding vedrørende Vest-Sahara har imidlertid ikke vært tilstrekkelig kommunisert i vår internasjonale organisasjon.  Dette er nå rettet opp, og vi vil ikke inngå nye kontrakter for virksomhet i Vest-Sahara», bekrefter Almklov.  Han poengterer at DNV GLs virksomhet i Marokko videreføres som normalt.

DNV GL er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land.

Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV GL bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.

Siden 1864 har selskapets formål vært å sikre liv, verdier og miljøet. Med unik teknisk ekspertise og uavhengighet bistår DNV GL sine kunder med å forbedre sikkerhet, effektivitet og bærekraft, og med å takle de globale omstillinger de møter.

NorwAI skal smi data til verdier12.11.2020 11:00:31 CETPressemelding

Høvik 12. november 2020: Innovasjonstakten skal økes for norsk industri når Norge satser store beløp på kunstig intelligens. Det nye forskningssenteret NorwAI hos NTNU i Trondheim blir det nasjonale kraftsenteret som samler de største aktørene innen industri og akademia. Senteret, hvor DNV GL er partner, skal bli en vekstmotor der de mest ambisiøse samles for næringsrettet forskning og innovasjon under NTNUs og SINTEFs ledelse. Kickoff er torsdag 12. november.

I dag kl 13.00: Fra olje til vindkraft. Har Covid-19 blåst vind i skiftet?7.9.2020 08:00:00 CESTPresseinvitasjon

Virtuell pressekonferanse mandag 7. september kl. 13.00. Covid-19 har endret en hel verden. Pandemien har blant annet ført til at vi reiser mindre, forbruker mindre energi og forårsaker mindre utslipp av klimagasser. Men hvordan påvirker dette vår adferd i årene som kommer, hvordan vil energibehovet utvikle seg, hvilke muligheter og hvilke risikoer medfører dette for Norge som energinasjon? Og hva med klimamålene i Paris-avtalen?

Fra olje til vindkraft. Har Covid-19 blåst vind i skiftet?3.9.2020 10:36:59 CESTPresseinvitasjon