Avventer gjenåpning av salatfabrikken

Siden fredag 18. september har 13 ansatte ved BAMA Industris salatfabrikk på Lierstranda fått påvist koronavirus. 131 har testet negativt.

– Vi har besluttet at det ikke blir produksjon ved fabrikken denne uken. Det viktigste for oss er å ta vare på de ansatte og bidra til å begrense smitte, sier Atle Beyer, administrerende direktør i BAMA Industri.

– Det står etter forholdene bra til med dem som er smittet, og de melder så langt om milde symptomer.

BAMA valgte å stanse produksjonen søndag kveld, 20. september. Det er løpende kontakt med lokale helsemyndigheter som bidrar med smittefaglige råd og veiledning.

– For å være på den sikre siden, har BAMA besluttet at alle ansatte ved salatfabrikken tester seg og gjennomfører 10 dagers karantene før de kommer tilbake på jobb, sier Beyer.

Karantenen omfatter alle som jobber på salatfabrikken på Lierstranda, rundt 240 ansatte.

– Vi planlegger for gjenåpning av produksjonen så snart situasjonen er avklart, og det er trygt med hensyn til smitterisiko. Det er viktig for oss at gjenåpningen skjer på en trygg og forsvarlig måte, og det vil skje i dialog med lokale helsemyndigheter, verneombud og tillitsvalgte, sier Beyer.

Følg saker fra BAMA

Siste saker fra BAMA