Avslørte notorisk forsikringssvindler
I fjor sommer meldte kunden at en Louis Vuitton-veske hadde falt i vannet på båttur. Samlet skadekrav på veske og mobil var på 29 990 kroner.
– Da saksbehandleren så at den den samme kunden hadde meldt inn fire lignende skadesaker de siste fem årene, ble det sådd tvil om hva som faktisk hadde skjedd, sier Roy-André Sørheim Lyngbø, talsperson for forsikringssvindel i Fremtind.
Blant tidligere innmeldte saker finner vi en Hermes-veske til en verdi av 84 000 kroner. I denne saken fikk kunden dekket noe av tapet.
Nærmere undersøkelser fra utrederne viste at kunden hadde fremskaffet kvitteringen på Louis Vuitton-vesken ved å kontakte en selger på finn.no. Men vesken var aldri blitt solgt. Det viste seg også at kvitteringen på Hermes-vesken hadde et annet navn enn forsikringskundens.
Forsikringskunden erkjente til slutt deler av forholdene, og ble sittende igjen med et krav om tilbakebetaling av tidligere utbetalt erstatning. Saken ble også politianmeldt.
Politianmelder alle forsøk på svindel
– Sakene viser at mange med fullt overlegg strekker seg langt og er kreative for å skaffe seg penger ulovlig, sier Lyngbø.
Fremtind avdekker forsikringssvindel for om lag 75 millioner kroner hvert år. I snitt ligger svindelsakene på livsforsikring på millionbeløp, mens tilfellene innenfor skadeforsikring ligger på rundt 200 000 kroner.
– Forsikringssvindel forstyrrer spleiselaget som forsikring er og det gir dyrere forsikring for alle. Vi har nulltoleranse for svindel fordi det rammer alle de ærlige kundene våre. Derfor politianmelder vi alle svindelforsøk vi oppdager, sier Lyngbø.
Nøkkelord
Kontakter
Anette Grønby ReinKommunikasjonsrådgiver Fremtind
Tel:412 93 009anette.rein@fremtind.noBilder
Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter26.4.2024 15:00:00 CEST | Pressemelding
Med mindre reiseavbestillingen skjer som følge av sykdom, ulykke eller skade, gjelder ikke forsikringen. – Vurder egen økonomi før du kjøper en reise.
Mange nordmenn har ikke råd til vedlikehold25.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
1,3 millioner nordmenn oppgir at de ikke setter av penger til vedlikehold av egen bolig. Stram økonomi er blant hovedårsakene.
Ekstremværet preger resultatet til Fremtind23.4.2024 07:35:00 CEST | Pressemelding
Fremtind leverte i årets første kvartal et resultat før skatt på 233 mill. kroner (366). Resultatet av forsikringstjenester i konsernet ble –102 mill. kroner (267). Nedgangen skyldes i hovedsak store skadeutbetalinger som følge av ekstremværet i januar og februar. Finansavkastningen var god i kvartalet.
Uenige om skylden etter bilskader i vaskehall19.4.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding
Hvert år opplever uheldige bileiere å få skader på bilen etter vaskehallbesøk. I noen av sakene blir det uenighet om ansvaret.
Nå starter høysesongen for skog- og gressbrann16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
I fjor var det i snitt 11 gress- og skogbranner hver eneste dag fra april til juni. Uvettig bålbrenning og bruk av åpen ild er de største brannårsakene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom