Fremtind

Avslørte notorisk forsikringssvindler

Del
En forsikringskunde meldte at en kostbar veske hadde falt i vannet. Det viste at seg at vesken aldri var blitt kjøpt – og at samme kunde hadde meldt inn lignende saker fire ganger tidligere.
En forsikringskunde meldte at en kostbar Louis Vuitton-veske hadde falt i vannet. Foto: finn.no.
En forsikringskunde meldte at en kostbar Louis Vuitton-veske hadde falt i vannet. Foto: finn.no.

I fjor sommer meldte kunden at en Louis Vuitton-veske hadde falt i vannet på båttur. Samlet skadekrav på veske og mobil var på 29 990 kroner.

– Da saksbehandleren så at den den samme kunden hadde meldt inn fire lignende skadesaker de siste fem årene, ble det sådd tvil om hva som faktisk hadde skjedd, sier Roy-André Sørheim Lyngbø, talsperson for forsikringssvindel i Fremtind.

Blant tidligere innmeldte saker finner vi en Hermes-veske til en verdi av 84 000 kroner. I denne saken fikk kunden dekket noe av tapet.

Nærmere undersøkelser fra utrederne viste at kunden hadde fremskaffet kvitteringen på Louis Vuitton-vesken ved å kontakte en selger på finn.no. Men vesken var aldri blitt solgt. Det viste seg også at kvitteringen på Hermes-vesken hadde et annet navn enn forsikringskundens.

Forsikringskunden erkjente til slutt deler av forholdene, og ble sittende igjen med et krav om tilbakebetaling av tidligere utbetalt erstatning. Saken ble også politianmeldt.

Politianmelder alle forsøk på svindel

– Sakene viser at mange med fullt overlegg strekker seg langt og er kreative for å skaffe seg penger ulovlig, sier Lyngbø.

Fremtind avdekker forsikringssvindel for om lag 75 millioner kroner hvert år. I snitt ligger svindelsakene på livsforsikring på millionbeløp, mens tilfellene innenfor skadeforsikring ligger på rundt 200 000 kroner.

– Forsikringssvindel forstyrrer spleiselaget som forsikring er og det gir dyrere forsikring for alle. Vi har nulltoleranse for svindel fordi det rammer alle de ærlige kundene våre. Derfor politianmelder vi alle svindelforsøk vi oppdager, sier Lyngbø.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

En forsikringskunde meldte at en kostbar Louis Vuitton-veske hadde falt i vannet. Foto: finn.no.
En forsikringskunde meldte at en kostbar Louis Vuitton-veske hadde falt i vannet. Foto: finn.no.
Last ned bilde
Nærmere undersøkelser viste at kunden hadde fremskaffet kvitteringen på Louis Vuitton-vesken ved å kontakte en selger på finn.no. Men vesken var aldri blitt kjøpt. Foto: Fremtind.
Nærmere undersøkelser viste at kunden hadde fremskaffet kvitteringen på Louis Vuitton-vesken ved å kontakte en selger på finn.no. Men vesken var aldri blitt kjøpt. Foto: Fremtind.
Last ned bilde
– Forsikringssvindel forstyrrer spleiselaget som forsikring er, sier Roy-André Sørheim Lyngbø, talsperson for forsikringssvindel i Fremtind.
– Forsikringssvindel forstyrrer spleiselaget som forsikring er, sier Roy-André Sørheim Lyngbø, talsperson for forsikringssvindel i Fremtind.
Last ned bilde

Om Fremtind

Fremtind
Fremtind
Postboks 778 Sentrum
0106 Oslo

http://www.fremtind.no

Fremtind – størst på forsikring i bank

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

Følg pressemeldinger fra Fremtind

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fremtind

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye