Avslørte notorisk forsikringssvindler
En forsikringskunde meldte at en kostbar veske hadde falt i vannet. Det viste at seg at vesken aldri var blitt kjøpt – og at samme kunde hadde meldt inn lignende saker fire ganger tidligere.

I fjor sommer meldte kunden at en Louis Vuitton-veske hadde falt i vannet på båttur. Samlet skadekrav på veske og mobil var på 29 990 kroner.
– Da saksbehandleren så at den den samme kunden hadde meldt inn fire lignende skadesaker de siste fem årene, ble det sådd tvil om hva som faktisk hadde skjedd, sier Roy-André Sørheim Lyngbø, talsperson for forsikringssvindel i Fremtind.
Blant tidligere innmeldte saker finner vi en Hermes-veske til en verdi av 84 000 kroner. I denne saken fikk kunden dekket noe av tapet.
Nærmere undersøkelser fra utrederne viste at kunden hadde fremskaffet kvitteringen på Louis Vuitton-vesken ved å kontakte en selger på finn.no. Men vesken var aldri blitt solgt. Det viste seg også at kvitteringen på Hermes-vesken hadde et annet navn enn forsikringskundens.
Forsikringskunden erkjente til slutt deler av forholdene, og ble sittende igjen med et krav om tilbakebetaling av tidligere utbetalt erstatning. Saken ble også politianmeldt.
Politianmelder alle forsøk på svindel
– Sakene viser at mange med fullt overlegg strekker seg langt og er kreative for å skaffe seg penger ulovlig, sier Lyngbø.
Fremtind avdekker forsikringssvindel for om lag 75 millioner kroner hvert år. I snitt ligger svindelsakene på livsforsikring på millionbeløp, mens tilfellene innenfor skadeforsikring ligger på rundt 200 000 kroner.
– Forsikringssvindel forstyrrer spleiselaget som forsikring er og det gir dyrere forsikring for alle. Vi har nulltoleranse for svindel fordi det rammer alle de ærlige kundene våre. Derfor politianmelder vi alle svindelforsøk vi oppdager, sier Lyngbø.
Nøkkelord
Kontakter
Anette Grønby ReinKommunikasjonsrådgiver Fremtind
Tel:412 93 009anette.rein@fremtind.noBilder



Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Over én million nordmenn fikler med mobilen i bilkø1.7.2022 07:40:00 CEST | Aktuelt
Mange nordmenn skal på bilferie i sommer og da blir det fort kø. Men, foruten å synge og spise og drikke – hva gjør nordmenn bak rattet i bilkø?
Slik unngår du å bli frastjålet tingene dine på reise28.6.2022 13:00:00 CEST | Aktuelt
Hver tredje nordmann frykter å bli utsatt for tyveri og ran på utenlandsreise. – Det er flere grep du kan gjøre for å beholde verdisakene dine, sier skadeforebygger.
Vi bryter fartsgrensen oftest i juli27.6.2022 07:45:00 CEST | Aktuelt
Gjennomsnittsfarten til norske bilister er markant høyere i juli enn resten av året. Det kan bli en skummel kombinasjon med mye sommertrafikk på veiene.
Fare for styrtregn og flom – slik sikrer du dine eiendeler26.6.2022 17:13:49 CEST | Pressemelding
Nå varsler både YR og Varsom.no om betydelige nedbørsmengder og flomfare i store deler av Sør-Norge. Det er flere ting du kan gjøre for å sikre dine eiendeler.
Mye forsinket bagasje på europeiske flyplasser20.6.2022 11:15:43 CEST | Pressemelding
Nå opplever mange reisende trøbbel med forsinket bagasje. – Spre bagasjen dere skal ha med dere på alle kofferter som sjekkes inn, sier skadeforebygger.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom