Fremtind

Avslørte falskt biltyveri: Kunde skyldte på hukommelsessvikt

Del

Noen strekker seg langt for å skaffe seg penger ulovlig. For kunden som meldte bilen sin stjålet, endte det med 75 dager i fengsel.

En kunde meldte sin Audi Q5 stjålet, men ble ikke funnet troverdig i retten.  Illustrasjonsfoto: Jeremy Bishop/Unsplash.
En kunde meldte sin Audi Q5 stjålet, men ble ikke funnet troverdig i retten. Illustrasjonsfoto: Jeremy Bishop/Unsplash.

– Enkelte er kreative og forsøker med fullt overlegg å svindle til seg penger. I saken med det falske biltyveriet kom det frem forklaringer om både hukommelsestap og frykt for russiske represalier. Retten fant ikke forklaringen troverdig, sier Roy-André Sørheim Lyngbø, talsperson for forsikringssvindel i Fremtind.

Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB, regner med å avdekke svindel for om lag 130 millioner kroner i 2022. I snitt ligger svindelsakene på livsforsikring på millionbeløp, mens tilfellene innenfor skadeforsikring ligger på rundt 200 000 kroner.

Frykt for russiske represalier

Det startet med at kunden meldte sin Audi Q5 stjålet ved svenskegrensen. I forklaringen hadde bilen fått motorstopp ved Svinesund. Et par uker senere blir derimot bilen funnet i Tyskland, og noen hadde forsøkt å få bilen omregistrert i sitt navn.

I samtaler fortalte kunden at hen slet med hukommelsessvikt. Forklaringene endret seg deretter gjentatte ganger. Blant annet hevdet kunden at hen skulle på et politisk møte i Danmark i forbindelse med sitt sterke engasjement rettet mot Putin. Han ønsket ikke å forklare seg nærmere om møtet av frykt for russiske represalier.

– Bompasseringer hos Fjellinjen viste at kundens forklaring ikke kunne stemme. Fremtind avslo erstatning og anførte at det ikke hadde skjedd et reelt tyveri. Kunden ble anmeldt og fikk en fengselsdom på 75 dager, sier Lyngbø.

Flere svindelforsøk ender med bot og fengsel

Mange tror at forsikringssvindel ikke er så farlig, men svindel for selv lave summer kan gi ubetinget fengsel. Forsikringsselskapene politianmelder stadig flere svindelforsøk og opplever at politiet prioriterer sakene høyere enn før. Det gjør at flere får strafferettslig pålegg som bot og fengsel.

– Forsikringssvindel forstyrrer spleiselaget som forsikring er og det gir dyrere forsikring for alle. Vi har nulltoleranse for svindel fordi det rammer kundene våre. Derfor politianmelder vi alle svindelforsøk vi oppdager, sier Lyngbø.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

En kunde meldte sin Audi Q5 stjålet, men ble ikke funnet troverdig i retten.  Illustrasjonsfoto: Jeremy Bishop/Unsplash.
En kunde meldte sin Audi Q5 stjålet, men ble ikke funnet troverdig i retten. Illustrasjonsfoto: Jeremy Bishop/Unsplash.
Last ned bilde
– Vi har nulltoleranse for svindel fordi det rammer kundene våre, sier Roy-André Sørheim Lyngbø, talsperson for forsikringssvindel i Fremtind.
– Vi har nulltoleranse for svindel fordi det rammer kundene våre, sier Roy-André Sørheim Lyngbø, talsperson for forsikringssvindel i Fremtind.
Last ned bilde

Om Fremtind

Fremtind
Fremtind
Postboks 778 Sentrum
0106 Oslo

http://www.fremtind.no

Fremtind – størst på forsikring i bank

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

Følg pressemeldinger fra Fremtind

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fremtind

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom