Avlyser konkurranse på E39 Glaskartunnelen
Bare én av tre entreprenører ble kvalifisert til å oppgradere E39 Glaskartunnelen i Åsane, og derfor velger Statens vegvesen å avlyse konkurransen og lyse ut på nytt.
21. november gikk fristen ut for å melde sin interesse for oppgradering av Glaskartunnelen på E39 mellom Bergen og Åsane. I dagene som nå er gått, har Vegvesenet studert papirene fra de tre entreprenørene nøye.
- Dessverre har vi konkludert med at bare den ene av de tre har levert dokumentasjon på at de er kvalifisert for jobben, noe som gjør at vi ikke har reell konkurranse her, sier byggeleder Kristian Dahle Sylta i Statens vegvesen.
Det springende punktet har vært hvordan entreprenørene har tenkt å løse den komplekse trafikkavviklinga i prosjektet.
-Dette er en høytrafikkert strekning på E39 ut fra Bergen, med 48.000 kjøretøy i døgnet, og trafikkavvikling blir derfor tillagt svært høy vekt. Vi velger derfor å avlyse denne konkurransen, og lyse ut på nytt igjen når karenstida for å klage er ute. Det betyr i praksis ny utlysning rundt årsskiftet, sier Dahle Sylta.
Åpning i forskriften
Etter § 25-4 (1) i Forskrift om offentlige anskaffelser kan oppdragsgiver umiddelbart avlyse konkurransen dersom de har “saklig grunn”. Manglende konkurranse er en slik grunn, da det medfører at Vegvesenets «behov og formål med anskaffelsen ikke har blitt møtt».
Statens vegvesen er opptatt av at leverandører som har meldt forespørsel om deltakelse får anledning til å gi konstruktive tilbakemeldinger samt å stille spørsmål rundt kvalifikasjonsprosessen. Entreprenørene er derfor invitert til samtaler i løpet av uke 49, dersom de ønsker.
-Avlysning av denne første runden vil forsinke oppstart med minst en måned, men vi er opptatt av å ha en god og ryddig prosess, og at vi får reell konkurranse om oppdraget, sier Sylta.
Tuneller fra 90-tallet
Glaskartunnelen ligger på E39 i Åsane nord for Bergen. Det er en toløpstunnel med to kjørefelt i hver retning. Sørgående løp er på 597 meter og ble åpnet i 1990, profilet er T9,5. Nordgående løp er på 585 meter og ble åpnet i 1994, og profilet er T11,5.
Det skal gjøres full oppgradering av elektriske og styringstekniske installasjoner, samt alt av anleggs- og byggeteknisk utstyr i de to tunnelløpene. Nye grøfter, sprenging, sikring av berg og ny vann- og frostsikring inngår i arbeidet, samt at det skal åpnes opp for toveis trafikk gjennom ett tunnelløp. Dette vil utvide anleggsområdet til totalt nesten 6 km motorvei med 22 gitterdragere, 124 feltanvisere og 80 ulike skilter.
Kontakter
Kristian Dahle SyltaByggeleder, Tunneloppgradering Vest
Tel:+4746908482kristian.dahle.sylta@vegvesen.noOm Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Feiret 200.000 timer uten skader på rv. 4-prosjekt1.2.2023 13:29:40 CET | Pressemelding
150 ansatte i arbeidsfellesskapet Hæhre/Isachsen og Statens vegvesen har jobbet 200.000 timer uten en eneste skade på rv. 4 Roa-Gran.
Videreutvikler flytebruløsningen over Bjørnafjorden1.2.2023 12:18:51 CET | Pressemelding
E39 Stord-Os (Hordfast) har gjennomført et nytt avrop på et forprosjekt for å modne løsningene for den nye brua som er under planlegging.
Stenger Brekktunnelen i helga1.2.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Statens vegvesen stenger E39 Brekktunnelen mellom Øysand og Buvika fra fredag kveld til søndag formiddag.
Mange møteulykker mellom personbil og tungbil i januar1.2.2023 06:38:19 CET | Pressemelding
Seks personer omkom i januartrafikken. Fire i møte med tungbil. Dette er fire flere omkomne enn i januar fjor, men på nivå med årene før pandemien.
Fremdeles interesse for personlige bilskilt31.1.2023 12:29:35 CET | Pressemelding
I overkant av 11 500 kjøretøy kjører rundt i Norge med sine egne spesielle skilt. Og selv nå snart syv år etter lanseringen, er det interesse for å sette sitt eget preg på kjøretøyet sitt på denne måten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom