Avinor vil undersøke og evaluere hendelsen ved Sola

I forbindelse med storbrannen i p-huset på Stavanger lufthavn har Avinor igangsatt et evalueringsarbeid for å undersøke og evaluere hendelsen.

- Brannen i p-huset på Sola er en svært alvorlig hendelse, men jeg ønsker å berømme innsatsen som ble utført i forbindelse med slukningsarbeidet. Passasjerer og andre berørte har også blitt godt ivaretatt. I likhet med mange andre er jeg overrasket over at brannen fikk et så stort omfang, men nå er det viktig å ta læring av situasjonen, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.

Avinor samarbeider med lokalt politi i Stavanger rundt deres etterforskning av brannen og hvordan den oppstod. I tillegg har Avinor satt i gang et arbeid for å undersøke og evaluere hendelsen, og lære av storbrannen.

Evalueringen vil også innebære en full gjennomgang av bygningsmassen, både på Stavanger lufthavns p-områder, men også for øvrige p-hus ved andre lufthavner.

- Vi bygger alltid i henhold til gjeldende forskrifter og strenge krav, og dette vil bli en del av evalueringen, avslutter Falk-Petersen.

Så fort vil vet mer om resultatene av denne prosessen vil vi komme tilbake med mer informasjon.

Til reisende ved Stavanger lufthavn Sola
Parkeringshuset i Stavanger lufthavn vil inntil videre være stengt på grunn av brannen, og med dette vil P1 og P3 (korttidsparkeringene) rundt parkeringshuset heller ikke være tilgjengelig.

P7 og P8 er åpnet for normal bruk. Det er også ryddet et større parkeringsområde ved tårnet (P10), og shuttlebuss er satt opp.

Personer med mobilitetsutfordringer bes bruke P7. "Kiss and fly" kan også benyttes, dette er nå satt opp midlertidig ved Scandic hotellet. Taxi og buss kan benyttes som normalt.

Til reisende som hadde bil parkert i p-hus eller P7 igår, 7. januar

Politiet melder følgende:

På grunn av skadene brannen har påført parkeringshuset, er det fremdeles utrygt å gå inn. Det vil derfor også gå noe tid før den branntekniske rapporten kommer, og dermed vil det ta tid for å finne ut hva som er brannårsaken.

Folk som har fått bilene sine skadet bes ta kontakt med sitt forsikringsselskap og referere til straffesaksnummer 15012846.

- Det er altså uavklart når det er mulig å finne ut hvilke biler som er skadet og ikke lenger er kjørbare. Det er heller ikke avklart hvordan og når det er mulig å begynne arbeidet med å ta ut de bilene som ikke er skadet. Det vil sannsynligvis ta litt tid før vi vet mer om dette og bileiere kan få informasjon, og vi avventer klarsignal fra Politiet, sier kommunikasjonssjef i Avinor, Gurli Høeg Ulverud.

Det vil så fort som mulig sendes kontaktinformasjon til de som har bilen sin i parkeringshuset slik at de kan henvende seg til Apcoa for å få mer informasjon om sin bil.

De reisende som har bilen sin parkert i p-huset kan også finne mer informasjon på våre nettsider: https://avinor.no/flyplass/stavanger/parkering/informasjon-om-parkering/

Til de som har parkert bilen sin på P7
Brannvesenet fraråder de som har parkert på P7 å ta i bruk bilen før de har avklart situasjonen med eget forsikringsselskap.

En milepæl for omstilling til null- og lavutslippsluftfart22.3.2024 12:15:00 CET | Pressemelding

-Det er veldig positivt at regjeringen setter av 1 milliard kroner til å fremskynde overgangen til null- og lavutslippsluftfart i Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036. Dette er kraftfulle signaler til luftfarten og svært viktig for å sette fart på omstillingen. Alle ønsker å fase inn fremtidens fly så raskt som mulig. Ressurser til utbygging av infrastruktur er avgjørende for at vi skal være klare når de første null- og lavutslippsflyene kommer, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.