Avinor

Avinor stenger ni kortbaneflyplasser midlertidig for kommersiell rutetrafikk

Del

Avinor har besluttet å stenge ni kortbaneflyplasser for all kommersiell flyvning fra og med onsdag 18. mars. Dette gjøres for å kunne forflytte særlig personell, men også utstyr til andre lufthavner. Beredskap for ambulansefly vil bli ivaretatt.

Regjeringen har iverksatt de mest inngripende tiltak i fredstid for å sikre vårt samfunn. Avinors oppgave i denne situasjonen er å bidra til å sikre at liv, helse og vitale samfunnsinteresser ivaretas for hele nasjonen gjennom hele krisen. Transport og Avinor er av myndighetene definert som en sentral del av nasjonal helseberedskap. Stengingen gjøres for å sikre at denne beredskapen kan opprettholdes over tid.

- Avinors ansatte vil også utsettes for smitte, vil gå i karantene eller ivareta et omsorgsansvar for egne barn/personer de har omsorg for. For å sikre at vi har et nettverk av flyplasser i drift, frigjør vi nå ressurser slik at vi er mer robuste ved andre lufthavner og på den måten kan sikre drift over tid, sier Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor. Berørte lufthavner vil sikres et flytilbud ved at det organiseres transport til nærliggende lufthavn.

Vurderer ytterligere tiltak fortløpende

Følgende lufthavner vil bli midlertidig stengt for kommersiell trafikk fra og med onsdag 18. mars, naturlig alternativ lufthavn i parentes;  

•           Vardø (Alternativ lufthavn Vadsø)

•           Berlevåg (Alternativ lufthavn Båtsfjord)

•           Sørkjosen (Alternativ lufthavn Tromsø)

•           Stokmarknes (Alternativ lufthavn Andøya)

•           Svolvær (Alternativ lufthavn Leknes eller Evenes)

•           Mo i Rana (Alternativ lufthavn Sandnessjøen)

•           Mosjøen (Alternativ lufthavn Sandnessjøen)

•           Førde (Alternativ lufthavn Sogndal eller Florø)

•           Sandane (Alternativ lufthavn Ørsta/Volda eller Florø)

- Stenging av ni kortbaneflyplasser for kommersiell trafikk er et første tiltak for å sikre at det er tilgjengelig ressurser for å drifte et nettverk av flyplasser. Avinor vurderer fortløpende ytterligere tiltak, inkludert tiltak ved Oslo lufthavn, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen.

Kontaktinformasjon til lufthavnsjef på de ulike lufthavnene som er berørt ligger vedlagt under dokumenter. 


Nøkkelord

Kontakter

PressetelefonKun til bruk for journalister.

Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom 2100 - 0630 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.

Tel:+47 918 15 614presse@avinor.no

Bilder

Dokumenter

Om Avinor

Avinor
Avinor
Dronning Eufemias gate 6
0191 Oslo

+47 67 03 00 00https://avinor.no

Avinor har ansvar for 44 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

Intensjonskunngjøring – tildeling av areal for pilottesting av deicing ved Oslo lufthavn8.10.2021 11:21:16 CEST | Aktuelt

«Avinor har til hensikt å inngå kontrakt med MSG Aviation AS («MSG») om utleie av et areal vest av dagens deice plattform Bravo Nord på Oslo lufthavn Gardermoen («OSL»). MSG skal benytte arealet til å etablere et pilotanlegg for avising, flyvask, motorvask og inspeksjon av fly på OSL. Pilotanlegget skal teste ny teknologi og fremgangsmåte for gjennomføring av avising og de andre tre tjenestene, og skiller seg fra tradisjonelle avisingsmetoder som i dag benyttes ved OSL og andre lufthavner. MSGs formål med pilotanlegget er å teste tekniske, operative og kommersielle forhold knyttet til etablering og drift av slikt anlegg under realistiske driftsforhold ved en større lufthavn. MSG vil som del av piloten tilby flyselskap og handlere tilgang til avisingsvæske og bruk av anlegget for avvising mot vederlag som del av den kommersielle utprøvingen av konseptet. Avtalen vil gi MSG adgang til å benytte arealet på OSL for en periode på tre år regnet fra byggestart for prosjektet, hvoretter avtale

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom