Avinor skal bygge ny lufthavn i Mo i Rana

I Nasjonal transportplan 2018–2029 (NTP) har regjeringen lagt opp til å bidra med 1,47 milliarder 2017-kroner til bygging av ny lufthavn i Mo i Rana i andre halvdel av planperioden, mellom 2024 og 2029. Det statlige bidraget forutsetter at et lokalt bidrag dekker de resterende utgiftene opp mot 600 millioner kroner. I NTP går det også fram at Samferdselsdepartementet skal vurdere nye gjennomføringsmodeller for utbygging og drift, blant annet offentlig-privat samarbeid (OPS), og at det tas sikte på byggestart ved bruk av lokale midler i første del av planperioden, altså før 2024. I behandlingen av NTP, og ved senere behandlinger av Samferdselsdepartementets budsjettframlegg, har Stortinget bedt om raskest mulig oppstart.
Videre prosess for bygging av flyplassen
Som en del av oppfølgingen av Nasjonal transportplan har Samferdselsdepartementet hatt dialog med det lokale selskapet Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS (PLU) og Rana kommune for å se på muligheten for å inngå en avtale om bygging og drift av ny lufthavn i Mo i Rana. Dette har imidlertid vist seg å reise store utfordringer når det gjelder statsstøtte- og anskaffelsesregelverket. For å unngå forsinkelser, har Samferdselsdepartementet kommet fram til at det vil gi Avinor i oppdrag å overta den videre prosessen med bygging av flyplassen. Det er allerede gjort store og viktige forarbeider, både gjennom Avinors forprosjekt og konsesjonssøknad og arbeidet PLU har gjort.
Lokalt næringsliv og kommunen har spilt en viktig rolle og tatt et stort ansvar i å drive fram dette prosjektet. Samferdselsdepartementet vil derfor gi Avinor i oppdrag å prioritere å forhandle fram en avtale om lokalt bidrag til ny lufthavn i Mo i Rana
- Jeg vil berømme Polarsirkelen Lufthavnutvikling. De har gjort en god og profesjonell jobb som har brakt prosjektet mange steg nærmere realisering, sier Hareide.
Avinor skal snarest mulig gå i gang med å oppdatere sitt eget forprosjekt fra 2015, som Avinor utarbeidet på grunnlag av et oppdrag fra Samferdselsdepartementet i 2014. Avinor blir også bedt om å innlede dialog med PLU for å nyttiggjøre seg relevante deler av PLUs forarbeid. Forutsatt at det kommer på plass en forpliktende avtale om lokal medfinansiering, vil prosjektet deretter gjennomgå en ekstern kvalitetssikring av kostnadsgrunnlaget (KS2) innenfor statens ordning for kvalitetssikring av store investeringsprosjekter i staten.
OPS-modell skal vurderes
Samferdselsdepartementet vil i samråd med Avinor vurdere om det er hensiktsmessig at Avinor lyser ut byggingen og driften av den nye lufthavnen som et OPS-prosjekt i tråd med statens OPS-rammeverk for transportsektoren.
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noBilder

Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Ny finansieringsordning for Norske tog – resultat av statens tilbud om tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld17.9.2025 15:16:34 CEST | Pressemelding
I pressemelding av 10. september 2025 kunngjorde Samferdselsdepartementet at det samme dag kl. 12.00 fremsatte tilbud om tilbakekjøp av Norske togs eksisterende obligasjonsgjeld. Tilbakekjøpsprosessen er et avsluttende steg i omleggingen av finansieringsmodellen for Norske tog.
En mer trafikksikker russetid i 2026: Ikke lov å bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring15.9.2025 07:18:59 CEST | Pressemelding
Regjeringen strammer inn bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Fra og med 1. januar 2026 er det ikke lov å bruke disse plassene under kjøring.
Høring: Vil gjøre det enklere å få reiseinformasjon11.9.2025 13:53:33 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår å innføre et regelverk som skal gjøre det enklere for folk å få oversikt og riktig informasjon om transporttilbudet.
Ny finansieringsordning for Norske tog – staten tilbyr tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld10.9.2025 13:27:58 CEST | Pressemelding
Gjennom behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025sluttet Stortinget seg til regjeringens forslag om å legge om finansieringsmodellen til Norske tog, fra at selskapet tar opp lån i det private lånemarkedet til at staten skal tilby slik lånefinansiering. Omleggingen skjedde 1. juli 2025.
Veiåpning: Rv. 4 mellom Almenningsdelet og Lygnebakken på Hadeland2.7.2025 14:01:12 CEST | Pressemelding
Nå er utbedringen av strekningen mellom Almenningsdelet og Lyngebakken på Hadeland ferdig. Rv. 4 har fått breddeutvidelse og er nå en mer trafikksikker strekning. Veien er den siste av tre delstrekninger på Rv. 4 mellom Roa og Lynga.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom