Avinor og Peab Anlegg AS har signert avtale for Nye Bodø lufthavn
Torsdag signerte Avinor og Peab Anlegg kontrakten for utbyggingen av flysiden på Nye Bodø lufthavn. Kontrakten omfatter blant annet bygging av ny rullebane, nye taxebaner og flyoppstillingsplasser. Det var etter en lang og grundig evalueringsprosess og sterk konkurranse fra to andre entreprenører Peab trakk det lengste strået.
Kontrakten som er tildelt, er en såkalt samspillskontrakt. Dette innebærer at Peab og Avinor sammen skal bli enige om endelig utforming og kostnad for denne delen av flyplassprosjektet.
– Vi er veldig fornøyde med å ha tatt et nytt og viktig skritt mot realiseringen av en ny lufthavn i Bodø gjennom denne tildelingen. Vi ser frem til samarbeidet med Peab Anlegg AS. Det var hard konkurranse mellom kompetente og dyktige tilbydere, men det var Peab som leverte det beste tilbudet målt mot tildelingskriteriene, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.
- Dette er en historisk avtale for Peab Anlegg i Norge. Dette er den største kontrakten selskapet har inngått. Vi vil takke Avinor for tilliten de viser Peab Anlegg ved å tildele oss denne kontrakten. Vi er veldig stolte og ser frem til å utføre dette viktige prosjektet for Avinor og Bodø-regionen, sier Johan Hansson, administrerende direktør i Peab Anlegg Norge.
Den nye lufthavnen, som Avinor bygger sammen med Bodø kommune og Forsvaret, skal etter planen stå ferdig i løpet av 2029. Den totale kostnadsrammen er på 7,2 milliarder kroner, hvor Avinor bidrar med 2,6 milliarder, mens resten finansieres av staten og et lokalt bidrag fra Bodø kommune og Nordland fylkeskommune.
- Peab har konkurrert mot svært dyktige tilbydere og vi er ydmyke overfor oppgaven vi er tildelt. Vi skal vise oss tilliten verdig og gjøre en god jobb i gjennomføringen. Sammen med Avinor, COWI, Leonhard Nilsen og Sønner (LNS) og andre bidragsytere, skal vi i fellesskap sørge for å lykkes med målsetningene for prosjektet, sier Olle Eurenius, prosjektsjef i Peab Anlegg Norge.
Kontrakten er en samspillskontrakt og består av to faser:
- Utviklingsfasen (fase 1)
- Gjennomføringsfasen (fase 2)
Flysidedelen av prosjektet har en kostnadsramme på 2,2 milliarder kroner (2020-kroner). Når kontrakten nå er signert, starter utviklingsfasen. Her skal Avinor og Peab Anlegg, sammen med LNS og Peabs rådgivende ingeniør COWI, utvikle og optimalisere løsningene i prosjektet, planlegge arbeidene og bli enige om en målpris. Når partene er enige om løsningene og målpris, vil gjennomføringsfasen starte.
Dette er den første av de to store kontraktene i prosjektet. Den andre store konkurransen er om å få bygge terminalbygget og ble lyst ut tidlig i juni. Målsetningen er at den konkurransen skal være avgjort ved årsskiftet. Målsetningen er at byggingen av den nye terminalen skal starte 1. april 2025.
En mindre kontrakt for forberedende arbeider ble tildelt entreprenør tidligere i år, og dette arbeidet er i full gang.
Nøkkelord
Kontakter
Tor O. IversenSeniorrådgiver kommunikasjon Ny lufthavn BodøAvinor
Tel:+47 909 90 530tor.o.iversen@avinor.noAvinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden. Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly. Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn. Rundt 2800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Avinor og Frequentis inngår kontrakt for fremtidens tårnsystem17.12.2024 12:00:00 CET | Pressemelding
Avinor har signert en kontrakt på i overkant av 200 MNOK med Frequentis AG. Leverandøren skal sikre et moderne tårnsystem på Oslo lufthavn som møter både eksisterende og fremtidige behov.
Dette blir de travleste dagene på norske flyplasser16.12.2024 12:30:00 CET | Pressemelding
1,9 millioner passasjerer skal reise gjennom landets største flyplasser de neste to ukene. Slik kommer du deg smidigst gjennom juleutfarten.
Pakketabbene du bør unngå i juleutfarten12.12.2024 09:26:26 CET | Pressemelding
Usikker på reglene for julegaver i bagasjen? Her er tipsene du bør huske på om du skal fly i julen.
Framleis vekst i passasjertrafikken11.12.2024 12:00:00 CET | Pressemelding
4 millionar passasjerar reiste til, frå og over Avinor sine flyplassar i november. Dette er ein auke på 5 prosent samanlikna med november i 2023. Også så langt i år er auken 5 prosent, samanlikna med same periode i 2023.
Signerer intensjonsavtale om testing og demonstrasjon av nullutslippsfly i Norge10.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Oslo 10. desember 2024 — Nøkkelaktører innen luftfart har i dag signert en intensjonsavtale om å delta i en internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart i Norge. Avtalen — som involverer Luftfartstilsynet, Avinor AS, BETA Technologies og Bristow Norway AS (et datterselskap av Bristow Group Inc.) — markerer partenes felles forpliktelse til å akselerere innføringen av null- og lavutslippsfly, og er et betydelig skritt mot å bringe denne fremtiden til Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom