Avinor og Indra inngår kontrakt om digitalisering av norsk luftrom – gir økt effektivitet og sikkerhet
Systemet er utviklet i allianse med flere andre europeiske land. Avinors partnere er britiske NATS, tyske DFS, spanske ENAIRE, nederlandske LVNL, polske PANSA og litauiske Oro Navigacija. Systemet vil gi Avinor tilgang til topp moderne teknologi på en felleseuropeisk plattform. Dette vil øke kapasiteten til å håndtere fremtidig trafikkvekst og sikre en fortsatt god punktlighet i norsk luftrom.
Det nye systemet, også kjent som Future Air Traffic Management system (FAS-iTEC), vil automatisere mange oppgaver for norske flygeledere, muliggjøre økt effektivitet i luftrommet og øke forutsigbarheten for flyselskapene. Økt forutsigbarhet vil kunne redusere drivstoffbruket, og dermed føre til lavere CO2-utslipp og drivstoffkostnader for flyselskapene.
«Det nye trafikkstyringssystemet er et kvantesprang i teknologiutviklingen ved kontrollsentralene til Avinor. Systemet vil bistå flygelederne med å organisere flytrafikken slik at de kan fly mest mulig sømløst gjennom luftrommet. Teknologien vil være felles for store deler av Europa, og dermed muliggjøre mye lengre planleggingshorisont og større kapasitet enn dagens løsning. Systemet vil oppdage potensielle konflikter mellom fly som er planlagt inn i luftrommet, og kan foreslå løsninger som flygeledere kan akseptere og formidle til pilotene vi datakommunikasjon. Dette vil både øke kapasitet og sikkerheten i luftrommet», sier Abraham Foss, konsernsjef i Avinor.
«Denne avtalen representerer enda et steg fremover i det langsiktige samarbeidet mellom Avinor og Indra. FAS-iTEC systemet vil øke digitaliseringen innenfor Avinor sin lufttrafikktjeneste. Det vil støtte oppbyggingen Digital European Sky, med topp moderne teknologi, i samarbeid med de øvrige samarbeidspartnerne i iTEC-alliansen. Systemet vil optimalisere flyten av flytrafikk på tvers av Europa, redusere forsinkelser og føre til mer bærekraftig flytrafikk», sier Javier Ruano, programdirektør for ATM i Indra.
Anskaffelsen er et viktig skritt i Avinors langsiktige satsing på digitalisering i hele konsernet. Systemet er avgjørende for at Norge skal oppfylle flere regulatoriske krav knyttet til felleseuropeisk luftrom i årene som kommer, og vil danne en plattform for videre utvikling av luftromsstyring på lik linje med resten av Europa. Planen er at nytt system skal tas i bruk i løpet av 2025 ved kontrollsentralene i Sør-Norge.
Faktaboks:
- Øke sikkerheten – Det nye systemet vil sikre økt utveksling av informasjon om flyginger med tilsvarende systemer i resten av Europa og med lufthavner. Avinors flygeledere vil gjennom det nye systemet få automatisk beskjed lang tid i forveien dersom fly kan komme nærmere hverandre enn gjeldende minsteavstand. I tillegg vil systemet foreslå løsninger for å løse slike konflikter i trafikkbildet.
- Øke kapasiteten i luftrommet gjennom å redusere manuelle rutineoppgaver for flygelederne. Flygelederne vil i større grad overvåke trafikkbildet i stedet for å gjøre manuelle vurderinger.
Single European Sky er det felleseuropeiske programmet for standardisering og modernisering av lufttrafikkstyringen i Europa. Programmet forplikter medlemsstatene gjennom EUs lovverk og gjøres gjeldende for norsk luftfart gjennom EØS-avtalen. - Digital European Sky utnytter den nyeste digitale teknologien. Dette med mål om å transformere europeisk luftfart slik at man kan håndtere fremtidig trafikkvekst og forskjellige typer lufttrafikk på en sikker og effektiv måte, samtidig som man reduserer de klimamessige innvirkningene. Denne transformasjonen bygger på teknologier som øker automatiseringen, sørger for sikker deling av cyber-data og bedrer forbindelsen til lufttrafikktjenesten.
- Bærekraft – Systemet vil kunne redusere omveier rundt komplekse eller travle luftrom, samt redusere forsinkelser gjennom økt kapasitet. Dette vil kunne redusere flytid, drivstoffbruk og CO2 utslipp.
Nøkkelord
Kontakter
PressetelefonKun til bruk for journalister.
Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom kl. 21:00 - 06:30 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder
Om Avinor
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Avinor velger leverandør for biogassanlegg på Svalbard18.4.2024 12:05:22 CEST | Pressemelding
Avinor går videre med planene om å etablere biogassanlegg for fossilfri energiforsyning til Svalbard lufthavn, og har nå inngått avtale med Adigo Renewables AS i Ski for leveranse av anlegget.
Han blir ny lufthavnsjef for Røst og Værøy18.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Avinor er stolt over å kunngjøre at Daniel Østensen (42) er tilsatt som ny lufthavnsjef for Røst lufthavn og Værøy helikopterhavn. Med sin erfaring og kompetanse fra operativ ledelse vil Østensen spille en viktig rolle i å videreføre sikker og stabil drift ved disse viktige enhetene i Lofoten.
Åpner Skandinavias første bruktbutikk på Oslo lufthavn17.4.2024 13:32:09 CEST | Pressemelding
Avinor og vintage-suksessen Eftir går sammen om Skandinavias første flyplassbruktbutikk.
Mo i Rana lufthavn Røssvoll holder stengt i hele juli 202416.4.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Mo i Rana lufthavn Røssvoll vil etter en helhetsvurdering være stengt gjennom hele juli for å håndtere nødvendig vedlikeholdsarbeid. Arbeidet inkluderer viktige reparasjoner av rullebanen, som er avgjørende for å sikre driftsstabiliteten for den gjenstående tiden som lufthavna på Røssvoll skal være i drift.
Passasjertala vaks kraftig utanlands, men gjekk tilbake innanlands i mars10.4.2024 12:13:30 CEST | Pressemelding
5 millionar reisande nytta Avinor sine lufthamner i mars. Dette er ein auke på 1 prosent samanlikna med mars i fjor. Det er utanlandstrafikken som aukar, med heile 12 prosent. Innlandstrafikken gjekk derimot tilbake med 5 prosent samanlikna med mars i fjor.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom