Avinor lyser ut kontrakter innen kiosk og servering på seks regionale flyplasser.

Avinor lyser nå ut kontrakter innen kiosk og servering til en samlet verdi av i underkant 1 milliard kroner over en periode på fem år. Tilbudskonkurransen gir både små og store aktører mulighet til å drive virksomhet på seks av Avinors regionale flyplasser.
Avinor lyser nå ut kontrakter innen kiosk og servering (Foto: Catchlight/Avinor)

Anbudet omfatter til sammen 20 arealer på flyplassene i Tromsø, Alta og Evenes, Ålesund, Molde og Kristiansund. Totalt 7 kontrakter lyses ut.

- Dette er en anbudsrunde som er viktig for både Avinor, partnere og passasjerer, og som bidrar til regional verdiskapning og sysselsetting på og rundt lufthavnene, sier Joachim Lupnaav Johnsen, konserndirektør for kommersiell utvikling i Avinor.

Kontraktene har varighet på inntil 5 år, og det er lagt inn risikoreduserende mekanismer som gjør kontraktene attraktive for tilbyderne. Blant annet kreves det ikke lenger fastleie på utsalgsarealer, kun omsetningsbasert leie og driftskostnader.

Kan sette regionalt særpreg på lufthavnen
Det er en målsetting å tiltrekke seg attraktive og bærekraftige konsepter som appellerer til både lokale og tilreisende passasjerer, og som bidrar til å støtte opp om lufthavnenes regionale identitet. Avinor ser derfor etter partnere som kan representere regionen, og håper å kunne tiltrekke seg både lokale, nasjonale og internasjonale aktører.

- Lufthavnens regionale identitet og atmosfære skal bidra til å styrke passasjeropplevelsen, og fremme den gode reisefølelsen. Vi håper også å få interesse fra lokale aktører til konkurransen, og tror også at de vil oppleve at det er spennende å få mulighet til å sette sitt lokale preg på den lokale lufthavnen. Det kan potensielt bety mye for både lufthavnen og for markedsføringen av lokale aktører, avslutter Lupnaav Johnsen.

Anbudsdokumentene ble publisert på TendSign 15. juni 2022 med referansenummer 21/07678.

Frist for innlevering av tilbud er 12. september 2022.

For ytterligere informasjon, vennligst besøk Avinors nettside