Avholdt landsmøte på Teams

Dyrebeskyttelsen Norge avholdt landsmøtet sitt digitalt 29. og 30. mai, via plattformene Teams og GoPlenum. I løpet av helgen fikk organisasjonen blant annet stemt frem en fastgiverordning og uniformer, samt lagt ned en lokalavdeling. Det er gledelig for organisasjonen at Bård Kirkeeng fortsetter som sentralstyreleder.
En av flere kattunger som ble funnet i et vedskjul og reddet av Dyrebeskyttelsen Norge Nord-Trøndelag. Foto: Camilla Hattrem.

Dyrebeskyttelsen Norges landsmøte gikk av stabelen i siste helgen av mai. Grunnet koronapandemien, ble landsmøtet i år avholdt digitalt, med hjelp av de elektroniske plattformene Teams og GoPlenum.

Viktig for å ivareta demokratiet

Dyrebeskyttelsen Norge er en medlemsorganisasjon, med mer enn 8000 medlemmer og lokalavdelinger rundt om i Norge. Organisasjonens øverste organ er landsmøtet, og det er derfor svært gledelig at Dyrebeskyttelsen Norge fikk avholdt et landsmøte hvor delegatene kunne snakke med hverandre via videokonferanse, samtidig som man overholdt smittevernhensynene.

I løpet av lørdagen og søndagen, fikk delegater fra Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger, fra Mandal i sør til Finnmark i nord, deltatt på landsmøtet for å planlegge organisasjonens arbeid for det neste året.

Uniformer og fastgiverordning

Dyrebeskyttelsen Norge skal nå utarbeide uniformer for ansatte og frivillige i organisasjonen, slik at det skal være godt synlig hvilken organisasjon vedkommende representerer.

- Vi har tusenvis av frivillige som daglig arbeider for å hjelpe dyr i nød. Vår nye uniform vil gi oss økt synlighet og det vil være tydelig for publikum at våre frivillige er ute og hjelper et dyr. Uniformen er utformet slik at den skal passe til alle årstider og kunne brukes både når man er i politiske møter og ute for å hjelpe dyr, sier Åshild Roaldset, veterinær og daglig leder i Dyrebeskyttelsen Norge.

Dyrebeskyttelsen Norge får fra tid til annen henvendelser fra dyreglade mennesker som ønsker å støtte organisasjonens arbeid med fast sum, uten å være medlem. En fastgiverordning ble vedtatt av landsmøtet, og det vil snart være mulig å kunne donere en fast sum på jevnlig basis, uten å måtte være tilknyttet organisasjonen som medlem. Dette er særdeles gjeldende for bedrifter som ønsker å støtte arbeidet for dyrs velferd.

Valg til sentralstyret

Bård Kirkeeng ble gjenvalgt som sentralstyreleder og organisasjonen er svært glade for at delegatene er fornøyde med Kirkeeng sin innsats for Dyrebeskyttelsen Norge. Kirkeeng har sittet i sentralstyret over flere år og har vært engasjert i lokalavdelingen i Vestfold over lengre tid.

Dyrebeskyttelsen Norge fikk også valgt inn tre nye varamedlemmer til sentralstyret. Katharina G. Førde (Bodø), Vivian Nikolaisen (Hedmark) og Inger Malerstuen (Gjøvik-Toten) er de nye tilskuddene.

Blir en lokalavdeling mindre

Landsmøtet stemte også for nedleggelse av lokalavdelingen Sandefjord-Larvik, men arbeidet med dyrene i området blir ivaretatt av våre lokalavdelinger Telemark og Vestfold.

- Vi ser at det er en fordel med større og robuste lokalavdelinger for å sikre god drift. Som organisasjon stilles vi store krav til lokalavdelingene. Vi krever blant annet at man skal ha ryddig økonomi og at det skal føres journal for alle dyr. Dette kommer i tillegg til myndighetenes krav til drift av organisasjoner. Med en lokalavdeling i Telemark og en i Vestfold styrker vi organisasjonens robusthet samtidig som vi kan hjelpe dyr og ivareta den frivillige innsatsen i området, sier Roaldset.

Dyrebeskyttelsen Norge består da av 27 lokalavdelinger rundt om i Norge. Alle medlemmer vil bli informert om nedleggelsen av lokalavdelingen, og om at de kan flyttes til henholdsvis Telemark eller Vestfold om de ønsker dette.