Autopilot gir ny risiko i trafikken

Ulykker hvor sjåføren har brukt autopilot representerer en helt ny risiko i trafikken. – Teknologien som foreløpig kun er til hjelp kan gjøre oss sløve bak rattet, sier skadeforebygger.

Det er ikke bilen eller bilmerket som er «problemet» i disse sakene, det er førerne som har vært uoppmerksomme. Denne bilen kjørte på autopilot på E6 og traff putebilen i 95 km/t.

– Det er ikke bilen eller bilmerket som er «problemet» i disse sakene, det er førerne som har vært uoppmerksomme, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Ulykker med autopilot gir store materielle skader og ikke minst kan det gå på liv og helse løs.

– Sikkerhetsteknologien i nye biler virker, helt klart, men vi må huske på at dagens teknologi er ment som hjelp og støtte. Teknologien kan gjøre oss så trygge at vi blir sløve når vi kjører, eller at vi begynner å fikle med andre ting, for eksempel med mobilen eller de store skjermene som vi ser i nye biler. Skjer det noe da, tar det tid å overvinne kontroll over bilen igjen, sier Nielsen.

Dyr uoppmerksomhet

Fremtind har det siste året fått inn flere saker hvor biler på autopilot har medført store skader, og to av disse er omtalt i VG denne uken. At begge eksemplene fra forsikringsselskapet er med Tesla er enkelt og greit fordi det er Tesla som har kommet lengst i utviklingen innenfor autopilot.

– Dette er teknologi som vi vil se i flere bilmodeller i årene som kommer fremover, og som representerer en «ny» fare og risiko i trafikken. En risiko sjåførene må være klar over, sier Nielsen.

Begge eksemplene i VG-saken har et skadeomfang på over 1 million kroner. I den ene saken ble avkortningen i forsikringsoppgjøret 250 000 kroner. I den andre saken ble det avkortet 300 000 kroner.

– I tillegg til å utsette seg selv og andre for stor fare, så risikerer du å ikke få full erstatning om du kolliderer på autopilot. Hold øynene på veien og omgivelsene, følg fartsgrensene og la mobilen ligge når du kjører, avslutter Nielsen.

Slik kan du unngå unødvendige trafikkulykker og bilskader

• Nyere biler og spesielt mange elbiler har svært god akselerasjon. Ta det pent ut av veikryss, ut av rundkjøringer og når du skal «flette» i kø, inn og ut av kollektivfelt eller på motorveien.

• Om du ikke har mobilstativ – la mobilen ligge mens du kjører. Har bilen Bluetooth bør du koble til denne før du starter å kjøre.

• Gjør deg ferdig med tasting før du kjører. Ikke snap, skriv sms eller plott inn adressen på GPS mens du kjører.

• Ikke stol blindt og la deg «pasifisere» av alle funksjonene i bilen som for eksempel autopilot og ryggekamera. Bilens bevegelser og adferd er kun ditt ansvar som sjåfør.

• Ta deg tid når du skal parkere og rygg alltid inn på parkeringen, ikke ut.

• Uansett biltype og størrelse på motor: Overhold fartsgrensene og kjør etter forholdene.

Det er ikke bilen eller bilmerket som er «problemet» i disse sakene, det er førerne som har vært uoppmerksomme. Denne hendelsen skjedde på E18, og bilen traff putebilen i over 100 km/t.