Auriant Mining AB publicerar sin delårsrapport för perioden 1 januari – 30 juni 2021

Finansiella höjdpunkter

• Konsoliderade intäkter 22,9 MUSD (H1 2020: 28,4 MUSD).
  • Nettovinst efter skatt 3,7 MUSD (H1 2020: 8,6 MUSD).
  • EBITDA 10,6 MUSD (H1 2020: 16,8 MUSD).
  • Nettokassaflöde från den löpande verksamheten 10,7 MUSD (H1 2020: 14,7 MUSD).
  • Sedan den 1 januari 2021 har Auriant Mining Group ändrat rapporteringsvalutan från svenska kronor till amerikanska dollar (USD) och presenterat koncernredovisning för H1 2021 i USD.

Höjdpunkter från verksamhet

• Volymen av malm som bearbetats genom CIL-anläggningen uppgick till 207 kt med en snitthalt om 2,24 g/t (totalt guld i malmen – 463 kg). CIL-anläggningen var i drift med beräknad bearbetningskapacitet per arbetstimme (>50 ton/timme) och en högre återvinningsgrad på 92,9 %.
  • Under H1 2021 uppgick totalt guldproduktion till 455 kg (14 626 oz), jämfört med 521 kg (16 750 oz) under H1 2020, en minskning med 13% eller 66 kg (2 124 oz).
  • Guldförsäljningen under H1 2021 var 392 kg (12 598 oz), jämfört med 537 kg (17 249 oz) under H1 2020, en minskning med 145 kg (4 651 oz) eller 27%.
  • Genomsnittligt försäljningspris för guld ökade med 10% till 1 821 USD/oz (under
    H1 2020: 1 648 USD/oz).
  • Den totala kontantkostnaden ökade med 22% till 705 US-dollar per uns (under H1 2020: 577 US-dollar per uns). Kostnadsdrivaren var en högre avrymningsvolymen. Under H1 2021 uppgick avrymningen till 773,8 km3 (+344,8 km3 eller 80% mer än under H1 2020);
  • Den totala produktionsprognosen 2021 är 900 - 930 kg guld (28 936 – 29 900 oz). CIL-anläggningen har en årlig kapacitet på 350 000 - 380 000 ton.

Den fullständiga rapporten finns att läsa här.

Detta kommer att följas av ZOOM-konferens för analytiker och investerare med Danilo Lange (VD), Vladimir Vorushkin (Ekonomichef) and Petr Kustikov (Operativ chef), som kommer att presentera Auriant Mining:s resultat för H1 2021 samt med en möjlighet att ställa frågor.

Evenemanget börjar kl. 13:00 CET (13:00 Stockholm, 14:00 Moskva, 12:00 London).

För att delta i ZOOM-konferensen måndagen den 30 augusti, vänligen skicka till e-post conf@auriant.com följande uppgifter: e-post, namn, företagsnamn. Vi kommer att skicka konferens-ID och lösenord via mail.

Om du har några frågor kan du skicka dem till e-post: conf@auriant.com

För mer information, vänligen kontakta:

Danilo Lange, VD
Tel: +7 495 109 02 82
E-post: d.lange@auriant.com

Företagsnamn: Auriant Mining AB
Kortnamn: AUR
ISIN-kod: SE0001337213

Webbplats: www.auriant.com
www.facebook.com/AuriantMining/

Auriant Mining AB (AUR) är ett svenskt gruvbolag med inriktning på prospektering och guldproduktion i Ryssland, främst i Zabaikalskiy regionen och republikerna Khakassia och Tyva. Bolaget har för närvarande fyra licenser, inklusive två gruvor i drift (Tardan och Solcocon), en prospekteringstillgång i ett tidigt skede och en prospekteringstillgång under utveckling.

Sedan den 19 juli 2010 handlas Auriants aktier på Nasdaq First North Premier Growth Market under beteckningen AUR. Läs mer på www.auriant.com. Mangold Fondkommission är Certified Adviser till Auriant, för mer information 08-503 015 50, e-mail CA@mangold.se eller besök www.mangold.se.

Denna information är information som Auriant Mining AB är skyldig att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk (MAR).Informationen lämnades för offentliggörande, genom förmedling av kontaktpersonerna, som anges ovan, klockan 09.20 den 30 augusti 2021.

Aktsamhetsuppmaning: Uttalanden och antaganden gjorda i bolagets informationsgivning med avseende på Auriant Mining ABs (”AUR”) nuvarande planer, prognoser, strategier, tankar och övriga uttalanden som ej utgör historiska fakta är bedömningar eller s k ”forward looking statements” om AURs framtida verksamhet. Sådana bedömningar av framtiden inbegriper men är ej begränsade till uttalanden omfattande ord som ”kan komma”, ”avser”, ”planerar”, ”förväntar”, ”uppskattar”, ”tror”, ”bedömer”, ”prognostiserar” och liknande uttryck. Sådana uttalanden reflekterar företagsledningens för AUR förväntningar och antaganden mot bakgrund av vid varje tillfälle tillgänglig information. Dessa uttalanden och förväntningar är föremål för ett stort antal risker och osäkerheter. Dessa, i sin tur, inbegriper men är ej begränsade till i) förändringar i den ekonomiska, legala och politiska miljön i de länder vari AUR har verksamhet, ii) förändringar i den geologiska informationen som finns tillgänglig vad avser av bolaget drivna projekt, iii) AURs förmåga att kontinuerligt säkerställa tillräcklig finansiering för att bedriva sin verksamhet som en ”going concern”, iv) framgången vad avser koncernens deltagande, om överhuvudtaget, i olika intressebolag, joint ventures eller andra allianser, v) valutakursförändringar, i synnerhet vad avser relationen RUR/USD. Mot bakgrund av de många risker och osäkerheter som existerar i varje guldprospekterings- och guldproduktionsbolag på ett tidigt stadium, kan den faktiska framtida utvecklingen för AUR komma att väsentligt avvika från den i bolagets informationsgivning förväntade. AUR påtar sig ingen ovillkorlig skyldighet att omedelbart uppdatera sådana framtidsbedömningar.  Detta pressmeddelande får inte, vare sig direkt eller indirekt, offentliggöras, publiceras eller distribueras, i eller till USA, Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Hongkong, Sydafrika eller annat land där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner. Ingenting i detta pressmeddelande ska anses utgöra ett erbjudande om att investera eller i övrigt handla i värdepapper i Auriant Mining AB (publ). De tilltänkta emissionerna kommer inte att rikta sig till personer med hemvist eller som är bosatta i USA, Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Hongkong, Sydafrika eller annat land där sådan åtgärd skulle innebära krav på ytterligare prospekt, annan erbjudandedokumentation, registreringsåtgärd eller andra åtgärder utöver vad som följer av svensk lag. Inga värdepapper kommer att registreras enligt United States Securities Act från 1933, någon motsvarande lag i någon delstat i USA, eller enligt någon provinslag i Kanada, och inte heller enligt tillämplig lag i annat land.

Bilagor

Benjamin Hill Releases Inaugural Drill Program Targeting Most Prospective Locations on the Sonora Gold Property22.9.2021 13:30:00 CEST | Press release

VANCOUVER, British Columbia, Sept. 22, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Benjamin Hill Mining Corp. (CSE: BNN) (OTCBB: BNNHF) (“BHM” or the “Company”) is pleased to announce their inaugural drill program for their never before drilled Sonora Gold property in the Caborca Gold belt of Sonora Mexico. The program consists of 80 strategic drill holes targeting the main mineralized structures in the Caracahui, Caracahui North, Sonora Copper, La Salada and Antenas exploration areas. The 80 sites were selected based on detailed mapping of mineralized structures and very encouraging surface sample assay results. Drill targets have been prioritized to assess areas where surface samples revealed the highest gold values and in locations that are accessible with minimal road building and ground disturbance (Figure 1). Benjamin Hill plans a phased approach to the drill program to maximize the value of the data collected. The exploration areas containing the best assays from surface sampling will be the focus

Millicom Announces Early Participation Results of and Increases the Maximum Acceptance Amount for the Exchange Offer22.9.2021 13:05:00 CEST | Press release