Auriant Mining AB publicerar sin delårsrapport för perioden 1 januari - 30 juni 2019

Viktiga händelser:

• Under H1 2019 genomfördes gruvverksamheten på Pravoberezhniy-fyndigheten som kommer att bli den främsta källan av malm i 2019. Volymen för den brutna malmen uppgick till 189,2 tusen ton med genomsnittlig guldhalt på 2,59 g/t. Arbetsvolymen för avrymningen uppgick till 515 tusen m3.
  • Under H1 2019 fortsatte produktionen i Tardan genom lakning. 172,6 tusen ton malm med en snitthalt 2,23 g/ton har behandlats. Under H1 2019 uppgick utvunnet guld från lakningen till 227,3 kg (7 308 oz), en ökning med 106% jämfört med 110,3 kg (3 545 oz) under H1 2018.
  • I maj 2019 återupptogs den alluviala produktionen vid Solcocon. Under perioden har Bolaget producerat 27,4 kg (880 oz) av alluvialt guld, en ökning med 50% jämfört med 18,3 kg (587 oz) som producerades i föregående period.
  • Den totala guldroduktionen under H1 2019 var 254,7 kg (8 188 oz), en ökning med 98% jämfört med 128,5 kg (4 133 oz) under H1 2018.
  • I mars 2019 erhöll Bolaget 0,8 MUSD av finansiering med Delta LLC som ett resultat av försäljnings- och leaseback-transaktioner och dessa tillgångar användes för CIL-konstruktion.
  • I Q2 2019 utnyttjande Bolaget den andra delbetalningen av lånet (2,2 MUSD) från VTB för finansiering av CIL-anläggningen vid Tardan.
  • Under H1 2019 fortsätter Bolaget investera i byggandet av CIL-fabriken. De totala investeringarna under perioden uppgick till 4,0 MUSD. Anläggandet är nästan färdig och processutrustning är installerad. Kapacitiv utrustning har klarat vatten test. Trots att byggprocessen fortskrider utan några större avvikelser från den ursprungliga planen, förväntar vi oss att startdatumet kommer att flyttas till mitten av september 2019.
  • I april 2019 mineraltillgångarna för Kara-Beldyr guldförekomsten godkändes av den ryska Statskommittén för rapportering av mineralreserver (GKZ). Mineraltillgångsberäkningen som Auriant Mining sänt till GKZ för godkännande innehåller totalt C1 och C2 kategoriserade tillgångar på 842 tusen uns guld (26,2 t) med en medelhalt på 3,38 g/t and 2 044 tusen uns silver (63,6 t) med en medelhalt på 8,2 g/t. Den bekräftar och förstärker Bolagets tro på att man kan bygga en gruva som kan producera 2 t guld per år över en 10-årsperiod.
  • Konsoliderade intäkter var 100,4 MSEK (10,8 MUSD) jämfört med 49,8 MSEK (5,9 MUSD) under H1 2018.
  • EBITDA var 11,8 MSEK (1,3 MUSD) jämfört med -20,8 MSEK (-2,5 MUSD) under H1 2018.
  • Nettoförlust efter skatt uppgick till -11,8 MSEK (-1,9 MUSD) jämfört med – 56,8 MSEK (-6,7 MUSD) under H1 2018.

Den fulständiga rapporten finns att läsa här.

För mer information, vänligen kontakta:

Sergey Ustimenko, VD
Tel: +7 495 109 02 82
e-post: sergey.ustimenko@auriant.com

Företagsnamn: Auriant Mining AB
Kortnamn: AUR
ISIN-kod: SE0001337213

Website: www.auriant.com
Twitter @auriantmining

Auriant Mining AB (AUR) är ett svenskt gruvbolag med inriktning på prospektering och guldproduktion i Ryssland, främst i Zabaikalskiy regionen och republikerna Khakassia och Tyva. Bolaget har för närvarande fyra licenser, inklusive två gruvor i drift (Tardan och Solcocon), en prospekteringstillgång i ett tidigt skede och en prospekteringstillgång under utveckling.

Sedan den 19 juli 2010 handlas Auriants aktier på First North Premier vid NASDAQ Nordic Exchange under beteckningen AUR. Läs mer på www.auriant.com. Mangold Fondkommission är Certified Adviser till Auriant, för mer information 08-503 015 50, e-mail CA@mangold.se  eller besök www.mangold.se .

Denna information är information som Auriant Mining AB är skyldig att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk (MAR). Informationen lämnades för offentliggörande, genom förmedling av kontaktpersonerna, som anges ovan, klockan 8:30 den 30 augusti 2019 .

Aktsamhetsuppmaning: Uttalanden och antaganden gjorda i bolagets informationsgivning med avseende på Auriant Mining ABs (”AUR”) nuvarande planer, prognoser, strategier, tankar och övriga uttalanden som ej utgör historiska fakta är bedömningar eller s k ”forward looking statements” om AURs framtida verksamhet. Sådana bedömningar av framtiden inbegriper men är ej begränsade till uttalanden omfattande ord som ”kan komma”, ”avser”, ”planerar”, ”förväntar”, ”uppskattar”, ”tror”, ”bedömer”, ”prognostiserar” och liknande uttryck. Sådana uttalanden reflekterar företagsledningens för AUR förväntningar och antaganden mot bakgrund av vid varje tillfälle tillgänglig information. Dessa uttalanden och förväntningar är föremål för ett stort antal risker och osäkerheter. Dessa, i sin tur, inbegriper men är ej begränsade till i) förändringar i den ekonomiska, legala och politiska miljön i de länder vari AUR har verksamhet, ii) förändringar i den geologiska informationen som finns tillgänglig vad avser av bolaget drivna projekt, iii) AURs förmåga att kontinuerligt säkerställa tillräcklig finansiering för att bedriva sin verksamhet som en ”going concern”, iv) framgången vad avser koncernens deltagande, om överhuvudtaget, i olika intressebolag, joint ventures eller andra allianser, v) valutakursförändringar, i synnerhet vad avser relationen RUR/USD. Mot bakgrund av de många risker och osäkerheter som existerar i varje guldprospekterings- och guldproduktionsbolag på ett tidigt stadium, kan den faktiska framtida utvecklingen för AUR komma att väsentligt avvika från den i bolagets informationsgivning förväntade. AUR påtar sig ingen ovillkorlig skyldighet att omedelbart uppdatera sådana framtidsbedömningar.

Detta pressmeddelande får inte, vare sig direkt eller indirekt, offentliggöras, publiceras eller distribueras, i eller till USA, Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Hongkong, Sydafrika eller annat land där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner. Ingenting i detta pressmeddelande ska anses utgöra ett erbjudande om att investera eller i övrigt handla i värdepapper i Auriant Mining AB (publ). De tilltänkta emissionerna kommer inte att rikta sig till personer med hemvist eller som är bosatta i USA, Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Hongkong, Sydafrika eller annat land där sådan åtgärd skulle innebära krav på ytterligare prospekt, annan erbjudandedokumentation, registreringsåtgärd eller andra åtgärder utöver vad som följer av svensk lag. Inga värdepapper kommer att registreras enligt United States Securities Act från 1933, någon motsvarande lag i någon delstat i USA, eller enligt någon provinslag i Kanada, och inte heller enligt tillämplig lag i annat land.

Norsk Hydro: Federal Court lifts one of two embargos on Alunorte’s deposit area DRS220.9.2019 23:06:00 CESTPress release

The Federal Court in Belém, Brazil, today, September 20, lifted the embargo on Alunortes new bauxite residue disposal (DRS2) under the civil lawsuit. Alunorte is still subject to an embargo on DRS2 imposed by the same court in a parallel criminal lawsuit, but Alunorte is expecting an extension of the civil decision to the criminal case shortly. Alunorte will continue utilizing the old bauxite residue disposal area (DRS1) until the DRS2 embargo under the criminal case is lifted. The decision to lift the DRS2 embargo in the civil case against Alunorte came after Ministério Público and Alunorte submitted a joint petition to the federal court on August 30, requesting the embargoes to be lifted. “This is an important step towards resuming installation and commissioning activities of the solid residue deposit DRS2. It is a state-of-the-art deposit system, the only sustainable and long-term solution for Alunorte’s operations. Alunorte is the foundation of the aluminium value chain in Para, an

Norsk Hydro: Den føderale domstolen løfter ett av to embargoer på Alunortes deponiområde DRS220.9.2019 23:06:00 CESTPressemelding

Den føderale domstolen i Belém, Brasil, løftet i dag, 20. september, embargoen på det nye avfallsdeponiet for bauksittrester (DRS2) i den sivilrettslige prosessen. Embargoen på DRS2 fra den samme domstolen i straffesaken er fortsatt gjeldende, men det er forventet at avgjørelsen i den sivile saken vil gjøres gjeldende i straffesaken innen kort tid. Alunorte vil fortsette å bruke det gamle avfallsdeponiet for bauksittrester (DRS1) til DRS2-embargoen i straffesaken er løftet. Beslutningen om å løfte DRS2-embargoen i den sivilrettslige saken mot Alunorte kom etter at Alunorte og Ministério Público den 30. august innga en felles anmodning til den føderale domstolen om å løfte DRS2-embargoene. - Dette er et viktig steg mot å gjenoppta installasjons- og igangsettingsaktivitetene ved det DRS2. Dette er et toppmoderne avfallssystem og er den eneste langsiktige og bærekraftige løsningen for Alunorte. Alunorte er fundamentet for aluminiumverdikjeden i delstaten Pará, og jeg setter stor pris på s