Audi

Audi Q4 e-tron: premium e-mobilitet for langt flere

Del

Verdenspremiere: Audi lanserer Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron. Med dette tar merket med de fire ringene et nytt, stort steg mot bærekraftig, elektrisk mobilitet – og befester posisjonen ytterligere i det norske elbilmarkedet.

  • Lanseres både som Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron
  • Tre modeller lanseres fra start: Q4 35 e-tron, Q4 40 e-tron og Q4 50 e-tron quattro
  • Rekkevidde på inntil 520 km (WLTP)
  • Hurtiglading som gir opptil 130 km på 10 minutter
  • Åpner for bestillinger 22.april
  • De første bilene er planlagt å ankomme norske forhandlere i juni
  • Veiledende priser fra kr 399.900,- levert Oslo

– Vi har allerede vist at vi virkelig treffer de norske bilkundene med våre e-tron-modeller. Når vi nå lanserer den kompakte Q4 e-tron, utvider vi den allerede imponerende elektriske porteføljen vår, og gjør premium elektrisk mobilitet tilgjengelig for langt flere nordmenn, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

Audi Q4 e-tron lanseres i tre versjoner per karosseri, med ytelser fra 170 hk inntil 299 hk. De første bilene kan leveres til norske kunder allerede i løpet av sommeren.

– Sammen med Audi e-tron og Audi e-tron GT, utgjør nye Q4 e-tron en viktig del av Audis strategi for bærekraftig elektrisk mobilitet. Q4 e-tron leveres og produseres CO2-nøytralt til norske kunder, og går rett inn i den bilklassen som vokser mest i verden – kompakt SUV segmentet. Selv om de utvendige målene gjør bilen til en praktisk kompakt-SUV, bidrar den lange akselavstanden og god plassutnyttelse til at Q4 e-tron faktisk får innvendig plass tilsvarende en Audi Q5, sier Sinervo.

Utvendig design: Audis neste steg

Audi tar nok et steg i utviklingen av sitt uttrykksfulle designspråk med Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron. Nå settes ideene fra konseptbilen, som først ble vist i begynnelsen av 2019, ut i livet: Korte overheng, store hjul, skarpe linjer og kraftfulle, muskulære former. Alle linjene er trukket med millimeternøyaktig presisjon, og behandlingen av overflatene er klar og distinkt – akkurat slik man forventer av en Audi.

I Audi Q4 Sportback e-tron gir den lave, kupéformede taklinjen en spesielt uttrykksfull karosseriavslutning som munner ut i en i dynamisk utformet og delvis integrert spoiler langt nede på det todelte vinduet. Det delikate men progressive designet er også funksjonelt: Q4 e-tron oppnår en Cw-verdi på 0,28, mens Sportback går enda lavere: 0,26.

Om ønskelig, kan begge utgavene leveres med «Matrix LED»-frontlykter – som til enhver tid lyser opp veibanen så mye som mulig, uten på blende annen trafikk. Med «Matrix LED»-lys får Q4 e-tron en digital lyssignatur, en verdensnyhet hva lysteknologi angår. Her kan føreren veksle mellom fire ulike signaturer i MMI-betjeningssystemet. I tillegg kan kundene velge mellom hele åtte forskjellige eksteriørfarger, deriblant den nye og iøynefallende fargen; «aurorafiolet». I tillegg til basisversjonen, lanseres både Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron med eksteriørdesignpakkene «Advanced» og «S-line».

En bil for enhver situasjon

Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron leverer på alt man forventer av en premium-SUV og har samtidig anvendeligheten som gjør dem til perfekte familiebiler i en aktiv hverdag, skreddersydd for det norske markedet. Med en lengde på 4 599 millimeter, en bredde på 1 865 millimeter, og en høyde på 1 632 millimeter (verdier for Q4 e-tron SUV), gir den nye byggemåten en innvendig plass som går utover klassegrensene for kompaktsegmentet. Akselavstanden er på hele 2,76 meter, og de innvendige plassforholdene kan sammenlignes med det man finner i en SUV av full størrelse, eksempelvis Audi Q5. Innvendig måler kupeen en lengde på hele 1,83 meter.

Den rommelige kabinen er et resultat av flere faktorer ved den nye MEB-plattformen, blant annet at det ikke er noen sentertunell som går gjennom den fremre delen av kabinen. Følelsen av rommelighet gjelder ikke bare foran, også passasjerene i baksetet nyter fordelene av den nye, tekniske plattformen, som er konstruert for elektrisk drift fra bunnen av. I tillegg til god plass for både føreren og passasjerene, bidrar den frigjorte innvendige plassen at Q4 e-tron også får svært god lagringsplass inne i kupeen – til sammen rundt 25 liter.

Med et bagasjeromsvolum på hele 520 liter, har også Q4 e-tron et volum som overgår konkurrentene i den kompakte SUV-klassen – det tilsvarer i større grad størrelsen man finner i mellomklassen. Om baksetene legges ned, økes det til 1 490 liter. Q4 Sportback e-tron har et bagasjeromsvolum på 515 liter, som kan økes til 1 460 liter. Begge modellene blir tilgjengelig med tilhengerfeste, og versjonene med bakhjulsdrift kan trekke tilhengere på inntil 1 000 kg, mens quattro-utgavene kan trekke inntil 1 200 kg.

Interiør og betjening: Nye ideer for en ny æra

Interiøret i Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron fremstår som både rommelig og luftig, med et førerorientert instrumentpanel. Informasjonen deles mellom to skjermer, som også er tiltalende designelementer. Dekorpanelene på passasjersiden er blant annet tilgjengelig i et teknisk materiale som i stor grad er resirkulert. Setetrekkene i S-line-utgaven består også av en stor andel resirkulert polyester. Om lag 26 1,5-liters PET-flasker brukes i produksjonen av hvert sete. Totalt er 27 av delene i Q4 e-tron produsert med materialer som i høy grad er resirkulert og gjenbrukt.

Også rattet er nytt i Audi Q4 e-tron, med et åttekantet design og diagonale eiker. Her benyttes sømløse touchflater til å betjene de digitale instrumentene. Infotainmentsystemet og navigasjonen betjenes primært via det sentrale MMI-touchpanelet.

Q4 e-tron er spekket med innovativ teknologi, og for første gang i en Audi kan Q4 e-tron også leveres med «augmented reality head-up display». Her projiseres informasjonen fra noen av assistentsystemene og navigasjonsveiledningen i veibanen foran sjåføren. Informasjonen vises dynamisk, som et levende bilde i hele 70-tommers størrelse, i en avstand på om lag 10 meter foran føreren.

Heldigital: Q4 e-tron er et stykke e-mobilitet

Q4 e-tron-modellene kan tilby en heldigital brukeropplevelse. Infotainmentsystemet leveres i tre nivåer: MMI, MMI plus og MMI pro. Flere funksjoner legges til dersom man velger MMI pluss eller MMI Pro – blant annet AR-displayet og «Audi virtual cockpit plus». De høyere nivåene gir tilgang til nettbaserte tjenester fra «Audi Connect», for eksempel intelligent ruteplanlegger, som finner den raskeste reiseruten, inkludert planlagte ladestopp.

Q4 e-tron kan skilte med premiumopplevelser i alle ledd. For første gang kan Audi tilby et lydanlegg fra sin nye samarbeidspartner, Sonos. Det nye, førsteklasses lydanlegget fra Sonos blir tilgjengelig som tilvalg, og kombinerer livsstil, teknologi og design på en ny, innovativ og brukervennlig måte.

Både for bykjøring og langturer: Batteri og lademuligheter

De to elektriske Q4-modellene levers med to batteristørrelser og tre ulike kraftpakker. Det kompakte batteriet i Q4 35 e-tron har et netto energiinnhold på 52 kWh (55 kWh brutto), noe som gir en rekkevidde på inntil 341 km (WLTP). Q4 40 e-tron og Q4 50 e-tron quattro har det største batteriet på 77 kWh netto (82 kWh brutto). Den firehjulsdrevne utgaven får en rekkevidde på inntil 499 km, mens den bakhjulsdrevne Q4 40 e-tron får en rekkevidde på inntil 520 km (WLTP).

Intelligent regenerering, som også inkluderer data fra navigasjonen og topografien, gir et viktig bidrag til å spare og regenerere energi. Q4 e-tron kan utstyres med en varmepumpe som bidrar til å temperere både høyvoltskomponentene og kupeen, som igjen øker effektiviteten på lange turer, spesielt om vinteren.

I likhet med både Audi e-tron quattro og nye e-tron GT, er også Q4 e-tron svært effektiv når det kommer til lading. Det minste batteriet kan lades med inntil 7,2 kW ved normallading (AC), og hurtiglades (DC) med 100 kW. Det største batteriet kan lades med inntil 11 kW ved normallading (AC) og opptil 125 kW ved hurtiglading (DC). Det gjør det mulig å øke rekkevidden med inntil 130 km på bare ti minutter under ideelle forhold.

Audi «e-tron Charging Service» blir også tilgjengelig for Q4 e-tron. Her får man tilgang til rundt 210 000 offentlige ladepunkter i 26 europeiske land, hvor hele 4 400 av disse lynladepunkter (per april 2021), med ett enkelt ladekort. Kundene betaler ingen abonnementsavgift det første året, og tjenesten gir gunstige betingelser hos IONITY som stadig utvider ladenettverket sitt i Norge og resten av Europa.

Full kontroll: Understell og assistentsystemer

Høyvoltsbatteriet i Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron ligger under gulvet mellom hjulakslene, noe som gir et lavt tyngdepunkt og en balansert vektfordeling. Kontrollsystemene for fremdrift og understell samarbeider tett, noe som gjør den kompakte elektriske SUV-en både sikker, sportslig og komfortabel.

Som tilvalg leverer Audi også et sportsunderstell til alle Q4 e-tron, som senker karosseriet 15 millimeter. Dette er standard på modellene med S-line. «Audi drive select», som leveres som standard på Q4 Sportback e-tron, gir tilgang til ulike kjøreprofiler, og progressiv styring er tilgjengelig på alle modellene og kommer som standard på quattro-modellene. Ønsker man en enda bedre kjøreopplevelse, er et understell med demperkontroll et tilgjengelig tilvalg for alle motoralternativene.

Hjulene er en viktig del av designet og utformingen av Audi Q4 e-tron. Følgelig kan man velge mellom et rikt utvalg av felger i ulikt design, fra 19 til 21 tommers størrelse. Flere av felgene har et aerodynamisk design som ikke bare komplementerer bilens utforming, men som også bidrar til økt effektivitet.

Den kompakte SUV-en er også utstyrt med en rekke assistentsystemer som standard. Dette inkluderer blant annet en «predictive efficiency assist», som støtter en effektiv kjørestil som gir høyere energieffektivitet. Som det meste av tilvalgsutstyret som er tilgjengelig på Q4 e-tron, er også assistentystemene inndelt i gunstige pakker. Noen av høydepunktene i disse pakkene er blant annet «adaptive cruise assist», som gir føreren assistanse over hele hastighetsområdet, og «surround view camera», som er til spesielt stor hjelp ved bykjøring og krevende parkeringer hvor sikten er begrenset.

Bærekraft i praksis: Q4 e-tron leveres til kundene med nøytralt CO2-avtrykk

Bærekraft står sentralt i Audis visjon for fremtidens mobilitet. Fabrikken i Zwickau benytter elektrisitet fra fornybare kilder, og leverandørene av battericeller er også pålagt å benytte grønn energi i sin produksjonsprosess. Uunngåelige utslipp fra produksjonen blir kompensert for gjennom klimaprosjekter godkjent av det tyske sertifiseringsbyrået TÜV. De oppfyller de strenge kravene i «the Gold Standard Foundation».

Utstyrspakker tilpasset det norske markedet

– Nok en gang har vi gleden av å presentere egne utstyrspakker tilpasset det norske markedet. Pakkene er skreddersydd basert på det utstyret vi vet de norske kundene foretrekker, sier Sinervo.

Audi Q4 e-tron kommer til norske forhandlere allerede i juni 2021, mens Audi Q4 Sportback e-tron kommer nærmere høsten. Norske veiledende priser er fra kr 399.900,- levert Oslo for Audi Q4 e-tron, og kr 20.000,- mer for Audi Q4 Sportback e-tron. Audi Q4 Sportback e-tron leveres med litt mer standardutstyr enn Q4 e-tron, blant annet elektrisk bakluke og Audi Drive Select. Audi Norge forventer at den mest populære modellen i markedet blir Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced, som har en veiledende pris på kr 484.500,- levert Oslo. Denne modellen har Advanced eksteriørpakke som standard, som inneholder blant annet støtfangere med den nedre kanten og hjulbuene lakkert i kontrastfargen manhattangrå metallic og 19 tommers felger i 5-W-eikers aerodesign.

Audi Q4 e-tron
Audi Q4 Sportback e-tron

 

 

35 e-tron

 

 

40 e-tron

 

Energikapasitet i kWh netto/brutto

52/55

77/82

Maksimal ladekapasitet i kW AC/DC

7,2/100

11/125

Maksimal ytelse (peak/60 s) i kW (hk)

125 (170)

150 (204)

Maksimalt dreiemoment i Nm

310

310

Toppfart i km/h

160

160

Akselerasjon 0 til 100 km/h i sekund

e-tron: 9,0

Sportback e-tron: 9,0

e-tron: 8,5

Rekkevidde i km

e-tron: 341

Sportback e-tron: 349

e-tron: 520

Egenvekt i kg (uten fører)

e-tron: 1 890

Sportback e-tron: 1 895

e-tron: 2 020

 

 

Audi Q4 e-tron
Audi Q4 Sportback e-tron

 

 

 

 

50 e-tron quattro

 

 

Energikapasitet i kWh netto/brutto

77/82

Maksimal ladekapasitet kW AC/DC

11/125

Maksimal ytelse inntil (peak/60 s) i kW (hk)

220 (299)

Maksimalt dreiemoment i Nm

460

Toppfart i km/h

180

Akselerasjon 0 to 100 km/h i sekund

e-tron: 6,2

Sportback e-tron: 6,2

Rekkevidde i km

e-tron: 488

Sportback e-tron: 497

Egenvekt i kg (uten fører)

e-tron: 2 135

Sportback e-tron: 2 140

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Audi

Audi
Audi
Frysjaveien 31b
0883 Oslo

http://www.audi.no

Slagordet “Forspranget ligger i teknikken“ er en forpliktelse for merket Audi. Når du velger en Audi, velger du samtidig en bil som kan skreddersys dine individuelle behov.

Følg saker fra Audi

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Audi på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Audi

Datoen for verdenspremieren på Audi e-tron GT er klar22.1.2021 16:09:04 CET | Pressemelding

Audi kan i dag offentliggjøre at deres nye, elektriske flaggskip, e-tron GT, får sin verdenspremiere 9. februar. I forkant av den store premieren har Audi-fabrikken tatt en prat med sjefsdesigner, Marc Lichte. Allerede i 2018 sa Lichte at Audi e-tron GT var den vakreste bilen han noen gang hadde tegnet. Mange har beundret konseptbilen e-tron GT concept siden den ble vist for første gang i 2018, nå får den ferdig produksjonsmodellen sin etterlengtede verdenspremiere om få uker.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom