Audi e-tron Q4 setter nye standarder for interiør og betjening

Velkommen inn: Fører og passasjerer kommer til å oppleve helt nye dimensjoner i nye Audi Q4 e-tron. Rommeligheten i denne kompakte, elektriske SUV-en overgår klassegrensene, og tilbyr plass som i en langt større SUV.
  • Rommeligheten i den kompakte SUV-en overgår målestokkene i klassen
  • «Augmentet reality head-up display» med nyskapende teknologi
  • En ny generasjon ratt med touch-betjening. MMI-display på 11,6 tommer

Audi presenterer en sann allrounder med Q4 e-tron – en stilsikker følgesvenn for hverdag og fritid, og en bil som på alle måter er bærekraftig som en bil nr. 1 for norske familier. Med en lengde på 4 590 mm, 1 865 mm bredde og 1 613 mm høyde, er dimensjonene i den øvre delen av kompakt-SUV-segmentet.

– Audi Q4 e-tron er bil som kommer til å imøtekomme behovene til mange aktive familier over hele landet. De utvendige målene gjør at bilen oppleves praktisk i hverdagen og i bybildet, men den smarte konstruksjonen gir deg langt mer plass innvendig enn det de utvendige målene tilsier – noe som også gjør den perfekt for utflukter og lange turer. Audi er tro mot designspråket sitt og bevarer identiteten og den opplevelsen du forventer å få når du setter deg inn i en Audi, men i Q4 e-tron har de tatt videre og tilført nye, innovative løsninger som løfter helhetsinntrykket. Vi gleder oss veldig til å vise frem resten av vår neste helelektriske kompakt-SUV i midten av april, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

Arkitekturen i den modulære elektriske plattformen (MEB) gir derimot innvendige plassforhold som sprenger klassegrensene. Overhenget foran er bare 86 cm, akselavstanden er 2,76 meter – som er mer enn SUV-er i mellomklassen. Resultatet er en innvendig lengde på hele 1,83 meter, noe som kan sammenlignes med det man finner i en langt større SUV-modell. I rommelighet overgår Audi Q4 e-tron alle direkte konkurrenter i premiumsegmentet.

Fraværet av sentertunell gir også nye muligheter: Inkludert hanskerom, har Q4 e-tron 24,8 liter lagringsvolum inne i kupeen. Alle denfire dørene har store flaskeholdere, og om ønskelig kan både «phone box» og opptil fire USB-C-kontakter leveres.

Bagasjerommet er på 520 liter, og kan utvides til 1 490 liter ved å felle ned bakseteryggen (40:20:40). Også detter er tall som tilsvarer SUV-er i klassen over.

Digital betjening i fire nivå

Som i alle nye modeller, satser Audi på en heldigital betjening og flat menystruktur også i Q4 e-tron. Her finnes det fire nivåer: Digitale instrumenter eller «Audi virtual cockpit» foran føreren, et sentralt plassert MMI-touchpanel, naturlig stemmestyring og «augmented reality head-up display» er tilgjengelig som tilvalg.

Med den nyskapende AR-teknologien, projiseres viktig informasjon gjennom frontruten i to separate nivåer: En statusseksjon, og en seksjon for AR. Informasjonen til navigasjonen og enkelte av assistentsystemene vises som dynamiske projiseringer i veien, ca. ti meter foran bilen. Dette gir føreren en rask og intuitiv assistanse, og er til svært mye hjelp, spesielt ved dårlige og kevende siktforhold.

Arealet for AR-visningen tilsvarer en skjerm på ca. 70 tommer. Under finnes det et område for statusvisninger, for eksempel aktuell hastighet og gjeldende fartsgrense. Denne informasjonen ser ut til å flyte ca. tre meter foran føreren.

Det største MMI-displayet i Q4 e-tron måler hele 11,6 tommer, og har en oppløsning på hele 1 763 x 824 pixler. Dette er det største displayet i hele Audis portefølje til nå. Innputt kan gis både med håndskrift, eller med naturlig stemmestyring. Systemet aktiveres med «Hey Audi», og vil forstå mange norske fraser, for eksempel «Hvor er nærmeste ladestasjon». Da vil systemet utføre et online-søk og gi deg svar.

Progressivt og luftig interiørdesign

I Audi Q4 e-tron er betjeningselementer og displayenheter karakteriske designelementer. Sammen med ventilasjonsdyser, dørkledning og de vinklede delene av dashbordet, utgjør dette en progressiv helhet som understreker bilens luftige følelse av rommelighet.

Rattet i Q4 e-tron setter også tonen for fremtidens mobilitet. Designet, med dobbelteiker og flate partier i toppen og bunnen, er av en ny generasjon. De øvre eikene har touchflater i «black-panel look». Som på en smarttelefon, kan det både trykkes og svipes på flatene – for eksempel når man blar gjennom en liste.

Setene har det ypperste av sikkerhetsteknologi, med både side- og senterairbag, samtidig som de viser nyskapende bruk av bærekraftige materialer – for eksempel kombinasjonen av kunstig lær og microfibermaterialet Dinamica – som er laget av 45% resirkulert polyester. Sammen med opptil 50% av resirkulert plast i andre materialer, gjør det at sett med seter i Q4 e-tron kan gi 26 1,5-liters PET-flasker et nytt og høyverdig liv.

Den elektriske offensiven til Audi skyter fart. Sammen med de større SUV-modellene Audi e-tron og Audi e-tron Sportback, og den sportslige e-tron GT, kommer Q4 e-tron til å spille en nøkkelrolle i merkets strategi for elektrifisering og komplimenterer en allerede imponerende elektrisk modellportefølje.