Åtte av ti har tillit til norske medier

– At folk har tillit til redaktørstyrte medier er viktig for at mediene skal kunne fylle sin viktige samfunnsrolle, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Nyhetene fra NRK 1 har høyest tillit
Spørsmålene om tillit til norske medier er stilt som en del av en større undersøkelse Medietilsynet har gjennomført om kritisk medieforståelse i befolkningen. I undersøkelsen svarte åtte av ti at norske medier i hovedsak er til å stole på. Medietilsynet har også stilt spørsmål om tillit til nyhetene i konkrete medier. De tre som scorer høyest er NRK 1 (82 % høy/ganske høy tillit), «din lokal/regionalavis» (65 % høy/ganske høy tillit) og TV 2 (61 % høy/ganske høy tillit). Lavest tillit har nyhetene fra document.no (5 % høy/ganske høy tillit).
Medietilsynet har også stilt spørsmål om tilliten til nyhetene fra/på Facebook (6 % høy/ganske høy tillit).
– Redaktørstyrte medier distribuerer også sine nyheter på Facebook. Dette bidrar til økt distribusjon, men det er viktig å være oppmerksom på om den lave tilliten befolkningen har til nyheter på Facebook kan påvirke folks oppfatning av nyheter fra redaktørstyrte medier på plattformen, sier Velsand.
Størst fall i tillit for VG
Spørsmålene om tillit er stilt på tre ulike tidspunkt gjennom 2019: I mars, april og september. I denne perioden har tilliten til de fleste mediene i undersøkelsen holdt seg ganske stabil. Tilliten til nyhetene fra VG har falt mest, mens tilliten til nyhetene fra TV 2 har hatt størst økning.
– Det er vanskelig å vite akkurat hva som har påvirket utslagene i målingen, men tilliten til nyhetene fra VG falt etter den mye omtalte mediedekningen av den såkalte «dansevideoen» med Trond Giske, sier Velsand. 43 prosent svarte at de hadde høy eller ganske høy tillit til VG i mars, mot 30 prosent i april. I september har tilliten økt noe igjen, til 32 prosent.
Eldre sliter mest med å skille redaksjonelt og kommersielt innhold
Undersøkelsen tar også for seg befolkningens evne til å skille redaksjonelt fra kommersielt innhold. I en praktisk oppgave klarte åtte av ti å identifisere to saker med kommersielt innhold på forsiden av VG.no. De over 60 hadde størst problemer med å skille redaksjonelt fra kommersielt innhold.
– Det er positivt at mange er bevisste på forskjellen mellom kommersielle og redaksjonelle saker, men det er verdt å merke seg at de eldre sliter mer enn de yngre. Det er viktig at mediene er nøye med å merke både annonser og innholdsmarkedsføring tydelig, slik at det er klart for leserne hva som er redaksjonelt og kommersielt innhold. Dette handler også om tillit, sier Velsand.
Resultater fra undersøkelsen
- 83 prosent er enig eller litt enig i påstanden om at norske medier i hovedsak er til å stole på
- Kvinner gir uttrykk for høyere generell tillit til norske medier enn menn. Mens ni prosent av kvinnene er litt eller svært uenige i påstanden «norske medier er i hovedsak til å stole på», er tilsvarende tall blant menn 17 prosent
- Åtte av ti klarte å identifisere kommersielle saker i en praktisk oppgave i undersøkelsen
- Det var flere eldre (over 60 år) enn yngre (under 30 år) som ikke klarte å identifisere begge de kommersielle artiklene – henholdsvis 42 prosent og 10 prosent
- 36 prosent har aldri hørt om begrepet innholdsmarkedsføring (content marketing). 19 prosent har hørt om begrepet, men forstår ikke hva det er
- Over halvparten i gruppen over 60 år har aldri hørt om begrepet innholdsmarkedsføring, mot to av ti under 45 år
Om undersøkelsen
- Resultatene i denne rapporten er en del av en større befolkningsundersøkelse om kritisk medieforståelse fra Medietilsynet, utarbeidet og gjennomført i samarbeid med Kantar Media og medieforskere ved Universitetet i Bergen
- Hovedmålet med undersøkelsen er å etablere et rammeverk med gode måleparametere som gjør det mulig å si noe om utviklingen av befolkningens kritiske medieforståelse over tid. Denne målingen utgjør dermed et startpunkt som resultater fra fremtidige undersøkelser kan måles opp mot
- Feltperiode: 5. mars til og med 18. mars 2019. Ekstra feltperiode for tillitsmålingen: 24. april til og med 29. april og 18. september til og med 24. september
- Antall intervjuer: 1 363 i mars, 1 049 i april og 1 009 i september
- Universet for undersøkelsene er befolkningen i Norge 15 år +
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder


Dokumenter
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Unge gamarar frå heile landet nominert til Ibelinprisen15.10.2025 14:53:33 CEST | Pressemelding
Femten ungdomar i alderen 12-18 år er med i kampen om Ibelinprisen, som om ein månad skal delast ut for første gong. Dei nominerte er frå fritidsklubbar i heile landet.
Kampen mot desinformasjon blir styrkt i statsbudsjettet15.10.2025 14:11:50 CEST | Pressemelding
Regjeringa vil styrke innsatsen på teknologisk motstandskraft og kritisk medieforståing. I statsbudsjettet blir det foreslått ei styrking av Medietilsynet med åtte millionar kroner i tillegg til fem millionar til skiping av eit nytt forskingssenter på det offentlege ordskiftet.
Sámi aviissat ožžot lagabui 44,4 miljovnna ruvnnudoarjaga10.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Mediabearráigeahčču lea juohkán doarjaga aviissaide mat oainnusmahttet sámi čállingiela. Dat vihtta aviissa Ávvir, Ságat, Snåsningen, Meråkerposten ja NordSalten Avis ožžot oktiibuot 44.385.000 ruvnnu doarjaga 2025:s.
Samiske aviser får nær 44,4 millionar kroner i støtte10.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet har fordelt støtte til aviser som gjer dei samiske skriftspråka synlege. Dei fem avisene Ávvir, Ságat, Snåsningen, Meråkerposten og NordSalten Avis får til saman 44 385 000 kroner i støtte i 2025.
Medietilsynet vil ha innspel om NRK9.10.2025 10:46:22 CEST | Pressemelding
Medietilsynet opnar for innspel til vurdering av NRKs bidrag til mediemangfald og konkurransemessige verknader av NRKs tilbod.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom