Atomvåpenforbudet er vedtatt i FN

En historisk traktat som forbyr atomvåpen ble i ettermiddag norsk tid vedtatt hos FN i New York. 150 stater har vært med å forhandle frem forbudet, som vil forby utvikling, testing, produksjon, anskaffelse, besittelse, lagring, utstasjonering og bruk av atomvåpen.
Generalforsamlingens hovedsal. Foto: ICAN

– Verden har endelig fått traktaten som forbyr atomvåpen, 71 år etter FNs første resolusjon som ba om fullstendig kjernefysisk nedrustning. Vi har store forventninger til at Norge skal bli med på prosessen videre, sier Frode Ersfjord, daglig leder i Nei til atomvåpen.

Avtalen forbyr statspartene å utvikle, prøvesprenge, produsere, på annen måte å erverve, besitte, lagre, overføre, bruke eller true med å bruke atomvåpen. Stater som blir tilsluttet avtalen må også avstå fra å bistå, oppmuntre eller påvirke noen til å delta i forbudte handlinger, samt tillate utstasjonering eller utplassering av atomvåpen på sitt territorium.

– 7. juli 2017 vil bli husket som dagen da verden hadde fått nok av brutte løfter fra atomvåpenstatene. Atomvåpenstatenes gjentatte forsøk på å sabotere for FN-forhandlingene viser resten av verden at avtalen vil ha en effekt, hevder Ersfjord.

Traktaten som vil åpnes for signering den 20. september markerer det som kan bli enden på de mest destruktive sidene ved atomalderen som startet i 1945.

– Norge bør signere denne traktaten så raskt som mulig, og også arbeide for å få flere av sine allierte til å gjøre det samme. Traktaten er etterlengtet og vil umiddelbart bidra til å kaste lys over atomvåpenstatenes opprustning, og atomvåpens uakseptable humanitære konsekvenser, påpeker Ersfjord.

Det foreligger ingen rettslige begrensninger, eller andre forpliktelser, som gjør det umulig for Norges regjering å følge opp Stortingets politiske flertall, som har gitt klart uttrykk for at Norge bør støtte et atomvåpenforbud.

Generalforsamlingens hovedsal. Foto: ICAN