Astrid S slipper debutalbumet Leave It Beautiful

Foto: Janne Rugland

Syv år etter at Astrid Smeplass tok de norske TV-seerne med storm, er hun klar med sitt debutalbum. Med over 2 milliarder strømninger av hit-singler som ”Hurts So Good”, “Think Before I Talk” og “Emotion”, 5 EPer, utsolgte verdensturnéer, og vinner av “Årets Spellemann” i 2018, har hun, uten tvil, holdt seg travel. Hun har peilet ut sin egen kurs, skrevet og produsert egne låter, regissert egne musikkvideoer, og har tatt i bruk den tiden hun trengte til å ferdigstille det viktige førstealbumet.

Hør Leave It Beautiful HER!

”Å lage dette albumet har vært noe av det vanskeligste men gøyeste jeg har fått muligheten til, og jeg gleder meg sånn til alle skal få høre det!” – Astrid S

Den fengende euforiske elektropopen er fortsatt sterkt til stede, men platen markerer også et skifte. Tidligere var melodien og produksjonen av låtene det hun umiddelbart ble dratt mot, men nå har tekstene blitt hovedfokuset. Skriveprosessen sammen med andre, hvor erfaringer og syn på livet deles, setter hun høyt. Gjennom samtaler, blir tekstene til.

”Jeg vil at låtene skal være så ”conversational” som mulig. Jeg har ofte samtaler med meg selv, spesielt i vanskelige perioder, hvor jeg utfordrer meg selv til å sette ord på og komme nærmere følelsene mine.”

Med en mer moden og ærlig stemme, er hennes første fullengdealbum både personlig og nært, samtidig som den byr på dansbare ”feelgood” – poplåter i kjent stil. Mange av låtene kretser rundt følelseslivet etter et samlivsbrudd eller store livsomveltninger.

”Jeg er redd for å være bitter. Jeg forsøker å fokusere på det positive og være takknemlig for hva jeg har hatt. Ingenting er bedre enn om det kan inspirere andre til å få et nytt perspektiv og forhåpentligvis føle seg sterkere på den andre siden.”

Skrive- og innspillingsprosessen har i tunge perioder vært terapeutisk og givende, og Astrid viser en mer sårbar side av seg selv.

”Jeg er utadvendt av meg, men veldig privat når det gjelder kjærlighetsliv, relasjoner, familie og indre liv, eller ting jeg er usikker på. På dette albumet, har jeg fått utløp for alt. Det har jeg aldri gjort før. Det føles skummelt å dele, men kanskje er det et godt tegn? Det viser hvor mye disse sangene betyr for meg.” – Astrid S

Syv år etter gjennombruddet, er Astrid fortsatt bare 23 år gammel, og med Leave It Beautiful, har hennes musikalske reise bare så vidt begynt.

Innovativt Snapchat-samarbeid:

Som en del av albumlanseringen har Astrid S samarbeidet med Snapchat for å lage en Augumented Reality-albumopplevelse (AR) for sine fans. Med ti nye AR-linser, en for hver låt på albumet, kan fansen sette seg inn i Astrids verden og dele opplevelsen med likesinnede. Visuelle effekter og elementer som er laget spesielt for albumet, kommer til live inne i appen, på en måte som aldri har blitt sett før. Hver linse inneholder også en lenke til albumet i deres valgte musikktjeneste, så det har aldri vært morsommere å videresende dine nye favorittlåter til en venn.

Leave It Beautiful ble spilt inn mellom Stockholm og Los Angeles i 2019 og 2020, i samarbeid med den svenske stjerneprodusentduoen Jack & Coke (Charli XCX, Tove Lo, Carly Rae Jepsen, Rita Ora). Albumet har med seg produsentbidrag fra Grammy-vinnende Fred Ball og låtskriverbidrag fra blant andre Amy Wadge (Ed Sheeran, Alicia Keys, Alec Benjamin), Eyelar (Demi Lovato, Little Mix, Tinashe, Charlie XCX), Ludvig Söderberg fra The Struts (Tove Lo, P!nk, Zara Larsson, Major Lazer), Caroline Ailin (Dua Lipa, Zedd, Katy Perry, Clean Bandit) og Tia Scola (Saweetie, Nico Santos).

"Astrid_S: World Tour Part One" og CHOOOSE:

Den kommende turneen er sertifisert av FN som en offisiell partner av FNs klimaprogram Climate Neutral Now. For å oppnå dette har Astrid inngått et samarbeid med klimaselskapet CHOOOSE som måler, reduserer og overkompenserer karbonavtrykket for hennes kommende turné. Astrid vil implementere en grønn sjekkliste for å redusere turneens fotavtrykk og kompensere for utslippene som ikke kan unngås. Dette gjøres ved å støtte et håndplukket CO2-reduserende vindparkprosjekt i Vietnam verifisert av FN, som korresponderer med 5 av FNs bærekraftsmål. Prosjektet er med på å erstatte olje og kull med fornybar energi og skaper bedre levevilkår for lokalbefolkningen. Utslippene reduseres dobbelt så mye som det opprinnelige fotavtrykket, noe som gjør turen ikke bare klimanøytral, men “klimapositiv”.

Leave It Beautiful

Debutalbum fra Astrid S, ny singel fra Lana Del Rey, Demi Lovato, S1sco, Stefflon Don med flere16.10.2020 09:30:43 CESTPressemelding

Astrid S slipper debutalbumet Leave It Beautiful SALTI ute med debut-EP – En ekte og ærlig fortelling S1sco slipper nok en gatebanger – "I år " Lana Del Rey er endelig tilbake med ny musikk! Den nye singelen "Let Me Love You Like A Woman" er hennes første nye singel siden det kritikeroste albumet Norman Fucking Rockwell fra 2019. Låten har Lana skrevet selv med god hjelp fra makker Jack Antonoff. Justin Bieber og Benny Blanco er aktuell med ny låt. Dette er den første nye låta fra Blanco siden albumdebuten Friends Keep Secrets tilbake i 2018. Den nye singelen "Lonely" er et samarbeid mellom Blanco og Justin Bieber og kommer også sammen med en musikkvideo som kan ses HER. Demi Lovato er ute med den nye singelen "Commander in Chief", en høy-aktuell låt som berører det nåværende politiske klimaet i USA. Hun fremførte låten med en anti-Trump opptreden på Billboard Music Awards. Video er også ute, se den HER. James Blake ga i går ut sin fire-spors EP Before premierte som Annie Mac’s hottest

SALTI ute med debut-EP – En ekte og ærlig fortelling16.10.2020 09:00:00 CESTPressemelding