Asplan Viak henter in ny leder og tung analysekompetanse

Asplan Viak forsetter sin satsing på å være den fremste rådgiveren innen strategisk analyse og bærekraftig samfunnsutvikling og ansetter Øystein Berge som ny avdelingsleder for Urbanet Analyse, fagsjef for samfunnsanalyse samt fagsjef for strategisk mobilitetsanalyse.
Foto: Øystein Berge

– Vi skal forsterke vår posisjon som et ledende fagmiljø innen helhetlige samfunnsanalyser og samfunnsplanlegging. Med Øystein Berge på laget får vi tung erfaring og bunnsolid kompetanse på dette feltet. Jeg ser frem til å jobbe med en så dyktig og målrettet person som Øystein og har stor tro på at han kommer til å bli en god leder for fagmiljøet, sier divisjonsdirektør i Analyse, Plan og Landskap, Randi Birgitte Svånå.

Berge kommer fra stillingen som seniorrådgiver i COWI hvor han han har jobbet med spørsmål knyttet til transport og bærekraftig samfunnsutvikling. Han er utdannet samfunnsøkonom og har jobbet 17 år med samfunnsøkonomiske analyser, med hovedvekt innen ulike samfunnsanalyser og utredninger av samferdselstiltak. Han er en erfaren prosjektleder, og har ledet flere komplekse prosjekter. I tillegg til dette har han ni års erfaring fra Statistisk Sentralbyrå, hvor han var leder for det kvartalsvise- og det fylkesfordelte nasjonalregnskapet.

– Vi som samfunn står ovenfor store utfordringer og må igjennom et bærekraftig skifte. Asplan Viak spiller en viktig rolle i denne omstillingen. Jeg vil bruke de siste 25 årene av mitt yrkesaktive liv til å bidra til dette skifte og jeg ser frem til å gjøre det i Asplan Viak. Asplan Viak spiller en sentral rolle i finne løsninger i skjæringspunktet mellom tekniske fag, samfunnsøkonomi og planfag. Jeg gleder meg til å jobbe under paraplyen samfunnsanalyse og kunne samle ulike faglige retninger for å finne helhetlige bærekraftsløsninger som setter spor, sier Berge.

Berge skal rapportere til divisjonsdirektør i Analyse, Plan og Landskap Randi Birgitte Svånå. Han har fra 03.01.22 tiltrådt i rollene som avdelingsleder, fagsjef for samfunnsanalyse og fagsjef for strategisk mobilitetsanalyse.

Foto: Øystein Berge