Åsmund Snøfugl gir seg i Avisa Gaula. Berit Buran Juul overtar

Med dette er en 50 år lang karriere som redaktør og forlagsmann over for Snøfugl, som i sin tid også startet Trønderbladet.
Amedia kjøpte tidligere i år 70 prosent av aksjene i familieeide Avisa Gaula, som ble stiftet i 2001 av Åsmund Snøfugl. Snøfugl har selv vært redaktør og daglig leder i avisa fram til nå. I forbindelse med Amedias kjøp har han valgt å tre til side. Snøfugl sitter fortsatt igjen med en eierandel på litt under 10 prosent. Trønder-Avisa eier 20 prosent av aksjene. Avisa Gaula har et opplag på 1.457 og kommer ut på med papirutgave hver torsdag.
– Det har vært veldig trivelig. Vi har fått mange tilbakemeldinger fra leserne om at de er fornøyd med avisene vi har drevet, og det inspirerer mye, forteller 78-åringen om tiden som avisredaktør.
Snøfugl har også skrevet fem bøker, og har drevet et eget forlag siden 1972, parallelt med avisdrifta. I tillegg har han bidratt med produksjon av en rekke lokalhistoriske skrifter.
Ny redaktør kommer fra Nidaros
Berit Buran Juul (36) kommer til Avisa Gaula fra jobben som journalist/frontsjef i Nidaros. Hun blir med det den fjerde journalisten i avisa, på litt over ett år, som tar skrittet opp og blir redaktør.
– Det er med spenning og glede jeg begynner her, sier hun. Hun ser fram til avisarbeidet i Gaula, og gleder seg til å bli kjent med Melhus. Og hun ser fram til at Gaula snart kommer på nett. Berit har ambisjoner for avisa. Hun håper at leserne vil like at avisa fortsetter som før på papir og at den digitale satsingen vil bli tatt godt imot.
– Det blir jo mye å overta ansvaret for, sier hun, som også regner med å få støtte fra gammelredaktøren hvis behovet skulle oppstå.
Berit Buran Juul har bakgrunn fra blant annet Adresseavisen og Trønder-Avisa, og har de to siste årene jobbet i Nidaros i Trondheim. Hun er utdannet journalist fra høgskolen i Volda og har en mastergrad i filmvitenskap fra NTNU.
Skal ta nye steg
– Jeg er veldig glad for at Berit har takket ja til denne oppgaven. Hun kjenner avisa og området, og har vist at hun er motiverte og klar for utfordringen. I tillegg har hun klare tanker for hvordan avisa kan utvikle seg videre, sier styreleder Svein Atle Huus.
Han sier avisa nå står foran et skifte og vil ta nye steg digitalt for blant annet å nå yngre lesere i større grad enn i dag. Den nærmeste tiden skal brukes til å legge en god plan for hvordan avisa skal videreutvikles.
– Vi skal videreføre det gode arbeidet som er gjort gjennom mange år under Åsmunds ledelse. Vi har en spennende jobb foran oss, som jeg gleder meg til å ta fatt på sammen med Berit, sier Huus.
Bilder

Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Amedia blir medeier i Slipper3.7.2025 10:00:50 CEST | Pressemelding
Amedia kjøper seg inn i det norske teknologiselskapet Slipper, som har utviklet en app for automatisk sammenligning og bytte av strømavtaler.
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
Nettavisen og Amedia med egen direktesendt partilederdebatt20.6.2025 10:01:24 CEST | Pressemelding
6. august sendes valgkampens første partilederdebatt direkte i Nettavisen og mer enn 120 aviser og partneraviser i Amedia.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom