ASKO lanserer verdens første hydrogendrevne lastebil

ASKO lanserer 20. januar verdens første hydrogendrevne lastebiler. Lastebilene drives elektrisk med strøm fra brenselsceller som benytter hydrogen som drivstoff. Lastebilene skal frakte dagligvarer til blant annet NorgesGruppens butikker med utgangspunkt i Trondheim.

Lastebilene som settes i drift har en rekkevidde på 500 kilometer med totalvekt 26 tonn. Lastebilene er produsert av Scania med støtte fra blant annet ENOVA.

Hydrogenet til bilene framstilles lokalt, med energi fra 9000 kvadratmeter solceller på taket til lagerbygningene til ASKO i Trondheim. Hydrogen som produseres skal ikke bare brukes på de nye lastebilene, men også på biler og trucker i egen virksomhet.

ASKO har ambisjon om å bli klimanøytrale. Ambisjonen innebærer at ASKO kun skal distribuere dagligvarer med nullutslippsbiler (elektrisk og hydrogen) innen 2026. Hydrogenprosjektet til ASKO Midt-Norge er et viktig tiltak for å nå denne ambisjonen.

Hydrogenteknologi har et stort potensial som 0-utslippsalternativ for lastebiler på lengre distanser, mens batteri elektriske lastebiler kan egne seg mer for bynær distribusjon. ASKO tester også ut denne løsningen.

De nye lastebilene og hydrogenteknologien vil bli presentert 20. januar klokken 1030. Pressen er velkommen til å delta.

Tilstede under åpningen vil det være representanter fra blant annet Scania, Hydrogenics og Enova.

Adresse: ASKO Midt-Norge AS, Østre Rosten 104, Trondheim

Spørsmål kan rettes til:

Administrerende direktør Jørn A. Endresen, 952 87 845, jorn.endresen@asko
Prosjektleder Roger Sæther, 915 61 280, roger.sether@asko.no

ASKO er Norges største grossist, og leverer dagligvarer til NorgesGruppens kjeder. ASKO er også en betydelig leverandør til storhusholdnings- og servicehandelsmarkedet. ASKO omfatter 13 regionale ASKO-selskap. Med 600 lastebiler på veien hver dag er ASKO en av Norges største transportbedrifter, og er del av NorgesGruppen.