Asker-jente til topps i NM i kunstløp

Frida Turiddotter Berge fra Asker kunstløpklubb tok NM-gull i kunstløp søndag.
Frida Turiddotter Berge Foto: Gunvor Bay

Denne helgen gikk kunstløp-NM (og Landsmesterskap) av stabelen i nye Sonja Henie ishall på Frogner i Oslo. Asker-jenta Frida Turiddotter Berge gikk til topps i Norgesmesterskapets seniorklasse med 127,64 poeng. Berge vant foran Silja Anna Skulstad Urang fra Bergen kunstløpklubb, mens bronsemedaljen gikk til Thea Karlstad fra Fana IL.

- Både utøvere og arrangøren, Oslo Skøiteklub, har ventet på å få avholdt Norgesmesterskapene og Landsmesterskapene i kunstløp i den nye flott ishallen på Frogner i Oslo. En flott, lys og intim ishall, der alt er lagt til rette for våre unge kunstløpere og for de som vil følge med - også fra utsiden. Mesterskapene ble akkurat så høytidelige og flott som vi hadde håpet på, med noen av de aller beste sportslige kunstløpprestasjonene vi har sett i Norge noen gang. Det er spesielt flott å se at vi nå har en større bredde i toppen, spesielt i juniorklassen, der flere vil kunne være med og hevde seg også internasjonalt, sier Skøytepresident Mona Adolfsen.

Gull i junior-NM til Oslo-jenta Oda Tønnesen Havgar

I kvinnenes juniorklasse kunne Oda Tønnesen Havgar fra Oslo Idrettslag juble for NM-gull med hele 132,80 poeng. Sølvmedaljen gikk til Mia Caroline Risa Gomez fra Stavanger kunstløpklubb, mens Ida Vamnes fra Asker tok bronse. Neste store mesterskap for junior-Norgesmester Oda Havgar er Egna Spring Trophy i Italia neste uke.

I herreklassen vant Francis Thor Kvernø Sutton fra Trondhjems Skøiteklub.

Høyeste nivå noensinne i Landsmesterskapet

Et talent som har utmerket seg i Landsmesterskapet med yngre løpere er Pernille With fra Asker. Hun tok en klar seier i klassen Novice A med hele 115.01 poeng. Aldri tidligere har en norsk løper hatt et så høyt teknisk nivå i et Landsmesterskap. 14-åringen fra Asker har rukket å markere seg internasjonalt med flere solide plasseringer denne sesongen. Hun ble nummer to i Coupe de Printemps i Luxembourg i mars og nummer tre i Nordics i januar i klassen Novice.

Stavanger Pearls til topps i synkronkunstløp
Synkronkunstløp er en relativt ny gren i Norge. For første gang deltok to lag. I seniorklassen vant Stavanger Pearls med 78.06 poeng. I Landsmesterskapet i klassen Mixed Age vant Bergen Umbrellas som debuterte i dette mesterskapet.

Francis Thor Kvernø Sutton Foto: Gunvor Bay
Pernille With og Elea Rustgaard Foto: Gunvor Bay